Katalog

Krystyna Bręk
Zawodowe, Prezentacje

Rzutowanie prostokątne - prezentacja w programie PowerPoint

- n +

PREZENTACJA "RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE"


        Prezentację przygotowałam z myślą o zmianach w nauczaniu przedmiotów zawodowych, które nastąpią z chwilą wprowadzenia liceów profilowanych. Drugim powodem było postępujące każdego roku zmniejszanie liczby godzin przeznaczonych na naukę rysunku technicznego w szkołach zawodowych. Poza tym uczniowie powinni zapoznawać się z technikami komputerowymi w procesie kształcenia zawodowego.
        Prezentacja szczegółowo omawia proces rzutowania prostokątnego punktu, odcinka, figury płaskiej, bryły. Umieszczony w zakończeniu dział WYBIERZ pozwala na samokontrolę i samoocenę umiejętności. Dział WYKONAJ pozwala na praktyczne sprawdzenie swoich umiejętności przez ucznia podczas samodzielnego rysowania rzutów prostokątnych.
        Dzięki tej pomocy dydaktycznej uczniowie mogą samodzielnie organizować proces uczenia się, poprzez indywidualnie obrane tempo przyswajania wiadomości oraz możliwość samokontroli i praktycznego sprawdzenia stopnia widzenia przestrzennego. "Rzutowanie prostokątne" można także wykorzystać na lekcji powtórzeniowej.
       Przykład zastosowania prezentacji przedstawia konspekt lekcji nt.: "Ćwiczenia w rzutowaniu prostokątnym - kształtowanie wyobraźni przestrzennej".




INSTRUKCJA DLA UCZNIA

Problem: POŁOŻENIE TRÓJKĄTA ABC W UKŁADZIE TRZECH RZUTNI NA PODSTAWIE JEGO RZUTÓW PROSTOKĄTNYCH.
DANE twojej grupy znajdują się w programie- prezentacji Rzutowanie prostokątne w dziale WYKONAJ — ĆWICZENIE I. Wybierz wariant odpowiadający wylosowanemu numerowi grupy na modelu trójkąta.

I.        Rozwiązanie zapisanego powyżej problemu wymaga wykonania trzech zadań:

Zadanie1. Na karcie pracy DANE dorysować trzeci rzut trójkąta ABC, korzystając z dwóch danych jego rzutów prostokątnych.        
(poprawne rozwiązanie - 3 pkt)
Zadanie2. Na karcie pracy ODPOWIEDZI zapisać wierzchołki trójkąta w kolejności od najbliżej do najdalej położonych względem rzutni:
a) pionowejb) poziomejc) bocznej        
(poprawne rozwiązanie - 3 pkt)
Zadanie3. Na karcie pracy ODPOWIEDZI określić położenie każdego boku trójkąta ABC względem rzutni:
a) pionowejb) poziomejc) bocznej
Użyj określeń: ukośny, prostopadły, równoległy       
(poprawne rozwiązanie - 3 pkt)

II.         Przyjmując ściany i podłogę sali za rzutnie przedstawić położenie trójkąta ABC w układzie trzech rzutni.
        Użyj modelu trójkąta.
(poprawne rozwiązanie - 3 pkt)

III.        Rezultaty pracy grupy prezentuje przed klasą wybrany uczeń.

ZASADY PUNKTACJI I OCENIANIA

Warunki przydzielenia "PLUSA" grupie:
  • Wykonanie poprawnie wszystkich zadań zawartych w Instrukcji,
  • Estetyczny, dobrze czytelny, zgodny z PN rysunek na karcie pracy
  • Jasna, poparta wiedzą i właściwą terminologią prezentacja.
Warunki przydzielania dodatkowych punktów:
  • Grupa uzyskała największą liczbę "PLUSÓW" - 2 pkt
  • Grupa uzyskała "drugą" liczbę "PLUSÓW" - 1 pkt
Kryteria oceniania:
  • powyżej
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
15 pkt
15 - 14 pkt
13 - 11 pkt
10 - 8 pkt
7 - 6 pkt
5 - 0 pkt
-celujący
-bardzo dobry
-dobry
-dostateczny
- dopuszczający
- niedostateczny



KONSPEKT LEKCJI

Przedmiot: RYSUNEK TECHNICZNY
Typ szkoły: SZKOŁA ZASADNICZA
Specjalność: MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Klasa: I
Nr programu nauczania: 3803/SZ/SP/LZ/MEN/1997.06.09.
Czas trwania jednostki lekcyjnej: 45 min.

Temat lekcji: "Ćwiczenia w rzutowaniu prostokątnym - kształtowanie wyobraźni przestrzennej".

Cele lekcji:

       1.Wiadomości i umiejętności na wejściu:

Uczeń zna:
  • zasady rzutowania prostokątnego punktu, odcinka, figury.
  • wymiary występujące na poszczególnych rzutach.
Uczeń umie:
  • nazwać rzuty, rzutnie i wskazać kierunki rzutowania
  • wykonać rysunek rzutowy punktu, odcinka, figury.
  • ocenić odległość punktu od rzutni.

       2.Wiadomości i umiejętności na wyjściu:

Uczeń umie:
  • porządkować zdobytą wiedzę
  • wykorzystać swoją wiedzę praktycznie
  • wyszukiwać informacje
  • uzupełnić trzeci rzut na podstawie dwóch danych
  • określić położenie obiektu w przestrzeni na podstawie jego
    rzutów - widzieć przestrzennie.
  • porozumiewać się w grupie
  • uzgadniać stanowiska, dochodzić do rozwiązań
  • prezentować wyniki swojej pracy
  • dokonać samokontroli i samooceny
  • oceniać pracę innych.


Forma organizacji lekcji: praca w grupach, elementy pracy indywidualnej.

Metoda pracy: ćwiczenia grupowe, praca z tekstem przewodnim.

Środki dydaktyczne: plansze poglądowe, Zbiór Polskich Norm: Rysunek techniczny
Instrukcja dla ucznia z Zasady punktacji i oceniania
Karta pracy
modele trójkątów z numerem grupy
kartki z "plusem" (jedna na grupę)
przybory kreślarskie
podręczniki, zeszyty przedmiotowe
zestaw kamera-telewizor do prezentacji
stanowisko komputerowe z prezentacją Rzutowanie prostokątne.


PRZEBIEG LEKCJI:
l.p. Część lekcji Czas trwania Czynności nauczyciela Czynności ucznia
1. Część organizacyjna. 3 min Sprawdza obecność, zapisuje na tablicy temat lekcji. Notują temat lekcji w zeszytach.
2. Przypomnienie wiadomości i nawiązanie do tematu nowej lekcji. 5 min Zadaje pytania w celu przypomnienia wiadomości niezbędnych do realizacji tematu nowej lekcji:
1.jakie zasady obowiązują przy rzutowaniu prostokątnym :
a)punktu
b)odcinka
c)figury
2.jaki wymiar określa odległość punktu od rzutni:
a)pionowej
b)poziomej
c)bocznej
Odpowiadają na pytania, wykorzystując plansze poglądowe, zeszyty i podręczniki
3. Organizowanie sytuacji problemowej. 3 min Przedstawia problem i zapisuje go na tablicy:
"Położenie trójkąta ABC w układzie trzech rzutni na podstawie jego rzutów prostokątnych
"Podaje polecenia do zadań, wykonanie których ułatwi rozwiązanie w/w problemu:
1.uzupełnić trzeci rzut figury na podstawie danych dwóch
2.ocenić odległość wierzchołków figury od każdej rzutni
3.określić położenie boków figury względem każdej rzutni.
Słuchają, zapisują w zeszytach, ewentualnie pytają.
4. Przygotowanie do rozwiązania problemu. 3 min Dzieli klasę na grupy, rozdaje Instrukcje, Karty pracy wraz z modelami trójkątów, cienkopisy.Wyjaśnia zasady pracy i oceniania. Organizują stanowiska pracy, wybierają lidera grupy, otrzymują Karty pracy i losują modele trójkątów z numerami grupy.
5. Rozwiązywanie problemu. 15 min Obserwuje pracę uczniów, służy wyjaśnieniami, notuje spostrzeżenia. Odczytują polecenia, pobierają dane z programu - prezentacji Rzutowanie prostokątne, dzielą się pracą, wypełniają Kartę pracy, ustalają położenie trójkąta w układzie trzech rzutni.
6. Prezentacja wyników pracy grupy i rozwiązania problemu. 10 min Wskazuje ucznia wypełniającego na tablicy tabelę Punktacja Słucha prezentacji, czuwa nad poprawnością wypowiedzi prezentujących. Wybrany uczeń prezentuje pracę całej grupy.Pozostali słuchają i punktują poprawnie wykonane zadania oraz wybierają najlepszą prezentację przydzielając jej "plus"
7. Ocenianie 3 min Przypomina zasady oceniania i rozdaje kartki z "plusem". Ustala oceny na podstawie punktacji. Podkreśla pozytywne strony pracy uczniów i wskazuje na niedociągnięcia. W/w uczeń wpisuje punkty za prezentację, wykonuje obliczenia punktacji w grupach.
8. Podsumowanie 2 min Zapisuje oceny do dziennika. Zadaje pracę domową: "Wykonaj rzuty prostokątne czworoboku ukośnego do 3 rzutni" Słuchają i notują w zeszytach.


Literatura dla ucznia:

  • Zbiór Polskich Norm: Rysunek techniczny
  • Buksiński T., Szpecht A.: Rysunek techniczny. Wyd. 23, Warszawa, WSIP 1996
  • Lewandowski T.: Rysunek techniczny dla mechaników. Wyd. III, Warszawa, WSIP 2000
  • Lewandowski T.: Zbiór zadań z rysunku technicznego dla mechaników. Wyd. I, Warszawa, WSIP 1995
  • Gieldowski W.: Rzutowanie prostokątne. Widoki.- z serii: Ćwiczenia i zadania rysunkowe z rozwiązaniami. Wyd. I, Warszawa, WSIP 1998
  • Autorski program-prezentacja Rzutowanie prostokątne.


Literatura dla nauczyciela:

  • Zbiór Polskich Norm: Rysunek techniczny
  • Buksiński T., Szpecht A.: Rysunek techniczny. Wyd. 23, Warszawa, WSIP 1996
  • Lewandowski T.: Rysunek techniczny dla mechaników. Wyd. III, Warszawa, WSIP 2000
  • Lewandowski T.: Zbiór zadań z rysunku technicznego dla mechaników. Wyd. I, Warszawa, WSIP 1995
  • Gieldowski W.: Rzutowanie prostokątne. Widoki.- z serii: Ćwiczenia i zadania rysunkowe z rozwiązaniami. Wyd. I, Warszawa, WSIP 1998
  • Cieślak H.: Testy i sprawdziany z rysunku technicznego. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 1996



Autorka: Krystyna Bręk - nauczycielka rysunku technicznego w Zespole Szkół Zawodowych
im. Gen. I. Prądzyńskiego w Augustowie.


"Rzutowanie prostokątne" - prezentacja w programie Power Point- (prezent.zip) - objętość 128 kB
Karta pracy - dokument programu Word - (karta.zip) - objętość 4kB
Tabela punktacji - dokument programu Word - (tabela.zip) - objętość 4 kB


Wyświetleń: 8869


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.