Katalog Aleksandra Dzierza Język polski, Sprawdziany i testy Test diagnozujący dla uczniów klas I gimnazjumTest diagnozujący dla uczniów klas I gimnazjumCEL NAPISANIA TESTUTest dla uczniów klas pierwszych gimnazjum został napisany po to, aby zdiagnozować wiedzę uczniów z języka polskiego po szkole podstawowej. Egzamin, który piszą uczniowie na zakończenie szkoły podstawowej daje pewien obraz wiadomości i umiejętności ucznia, ale moim zdaniem jest on zbyt ogólny. Opracowałam więc test z języka polskiego, który pozwoli ustalić na jakim poziomie wiadomości i umiejętności znajduje się uczeń. Szybka diagnoza, ustalenie braków daje możliwość nauczycielowi na szybkie nadrobienie niedociągnięć i pomoc uczniowi, który po pokonaniu przeszkód będzie mógł zdobywać wiedzę z języka polskiego na poziomie gimnazjum. DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM Z JĘZYKA POLSKIEGO 1.Test składa się z 5 części tematycznych: I część - wiadomości o lekturach, II część - wiadomości z gramatyki, III część - wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii IV część - wiadomości z ortografii, V część - napisanie własnego tekstu. ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW 1.Punktacja zadań: Wiadomości o lekturach: Zad.1 -0- 1p. Zad.2 - 0- 1p. Zad.3 - 0- 1p. Zad.4 - 0- 1p. Zad.5 - 0- 1p. Zad.6 - 0- 1p. Zad.7 - 0- 1p. Zad.8 - 0- 1p. max.8p. Wiadomości z gramatyki: Zad.1 - 0- 3p. Zad.2 - 0- 2p. Zad.3 - 0- 1p. Zad.4 - 0- 2p. Zad.5 - 0- 3p. Zad.6 - 0- 3p. Zad.7 - 0- 2p. Zad.8 - 0- 3p. Zad.9 - 0- 5p. Zad.10 - 0- 5p. Zad.11 - 0- 1p. Zad.12 - 0- 1p. Zad.13 -0- 1p. Zad.14 -0- 1p. Zad.15 -0- 1p. Zad.16 - 0- 4p. Zad.17 - 0- 10p. max.48p. Wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii: Zad.1 - 0- 9p. Zad.2 - 0- 3p. Zad.3 - 0- 3p. Zad.4 - 0- 4p. Zad.5 - 0- 4p Zad.6 - 0- 3p. Zad.7 - 0- 9p. max.35p. Wiadomości z ortografii; Zad.1- 0- 3p. Zad.2 - 0- 3p. Zad.3 - 0- 3p. Zad.4 - 0- 1p. Zad.5 - 0- 15p. max.25p. Napisanie własnego tekstu: Temat pracy: - praca na temat- 0- 1p. - trafny dobór bohatera literackiego - 0- 1p. - sformułowanie argumentów - 0- 2p. - podsumowanie rozważań - 0- 1p. max.5p. - trójdzielność tekstu - 0- 1p. Kompozycja pracy: - tekst spójny - 0- 1p. - tekst logicznie uporządkowany - 0- 1p. max.3p. język i styl: - 6 bł. językowych - 0p. - 5 bł. językowych - 1p. - 4 bł. językowych - 2p. - 0- 3 bł. Językowych - 3p. max.3p. zapis: - ortografia: 0- 2 bł. - 2p. 3 bł. - 1p. 4 bł. - 0p. max.2p. - interpunkcja: 0- 4 bł. - 1p. 5 bł. - 0p. max.1p. Za całą pracę max. 14p. ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW TESTU 1.Nauczyciel podlicza uczniowi punkty osobno z każdej części tematycznej. 2.Ilość uzyskanych punktów klasyfikuje ucznia do jednego z 5 poziomów. 3. Poziomy punktowe przedstawiają się następująco: * Od 0 do 50% zdobytych punktów - poziom oceny niedostatecznej, uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności z minimum programowego. * Od 51% do 62% zdobytych punktów - poziom oceny dopuszczającej, uczeń ma braki w opanowaniu niezbędnego minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy. * Od 63% do 80% zdobytych punktów - poziom oceny dostatecznej, uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie, który nie przekracza wymagań minimalnych zawartych w programie. * Od 81% do 99% zdobytych punktów - poziom oceny dobrej, uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania minimalne zawarte w programie. * 100% zdobytych punktów - poziom oceny bardzo dobrej, uczeń opanował cały zakres wiadomości i umiejętności. 4.Przeliczenie procentów na punkty w poszczególnych częściach tematycznych jest następujące: a) wiadomości o lekturach: 0- 4p. - poziom oceny niedostatecznej, 5p. - poziom oceny dopuszczającej, 6p. - poziom oceny dostatecznej, 7p. -poziom oceny dobrej, 8p. -poziom oceny bardzo dobrej. b) wiadomości z gramatyki 0- 24p. - poziom oceny niedostatecznej, 25- 30p. - poziom oceny dopuszczającej, 31- 39p. - poziom oceny dostatecznej, 40- 47p. - poziom oceny dobrej, 48p. - poziom oceny bardzo dobrej. c) wiadomości ze słownictwa, słowotwórstwa, frazeologii: 0- 17p. - poziom oceny niedostatecznej, 18- 22p. - poziom oceny dopuszczającej, 23- 28p. - poziom oceny dostatecznej 29- 34p. - poziom oceny dobrej, 35p - poziom oceny bardzo dobrej. d) wiadomości z ortografii: 0- 12p. - poziom oceny niedostatecznej, 13- 16p. - poziom oceny dopuszczającej, 17- 20p. - poziom oceny dostatecznej, 21- 24p. - poziom oceny dobrej 25p. - poziom oceny bardzo dobrej. e) tworzenie własnego tekstu: 0- 7p. - poziom oceny niedostatecznej, 8- 9p. - poziom oceny dopuszczającej 10- 11p. - poziom oceny dostatecznej, 12- 13p. - poziom oceny dobrej, 14p. - poziom oceny bardzo dobrej. 5. Za cały test można zdobyć 130 punktów. Przeliczenie całości na poszczególne poziomy: 0- 65p. - poziom oceny niedostatecznej, 66- 81p. - poziom oceny dopuszczającej, 82- 104p. - poziom oceny dostatecznej, 105- 129p. - poziom oceny dobrej, 130p. - poziom oceny bardzo dobrej JĘZYK POLSKI TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW I KLASY GIMNAZJUM WIADOMOŚCI O LEKTURACH 1.Kto jest bohaterem powieści "Ten obcy"?......................................... 2.Kto zaopiekował się Anią Shirley?.................................................... 3.Czego w swoim wyglądzie nienawidziła Ania Shirley?........................ .................................................................. 4.Dlaczego matka Diany zabroniła jej przyjaźnić się z Anią? ....................................... 5.Kogo uratowała od śmierci Ania?........................................... 6.Dlaczego Robinson Kruzoe znalazł się na bezludnej wyspie? ........................................................ 7.Jak Robinson liczył czas na bezludnej wyspie? ..................................................... 8.Kogo uratował od śmierci Robinson? ........................................................ WIADOMOŚCI Z GRAMATYKI 1.Określ czas, liczbę i osobę następujących czasowników: - czytają....................................................... - szli............................................................ - napiszecie................................................... 2.Utwórz od podanych czasowników ich formy w trybie rozkazującym w liczbie pojedynczej: - myśleć................................................ - oglądać.................................................... 3.Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną: Ania szybko posprzątała swój pokój. ......................................................... 4.Odmień przez przypadki następujące określenia:
5.Od podanych rzeczowników w liczbie pojedynczej utwórz liczbę mnogą: - pan...................................... - sędzia.................................. - doktor.................................. 6.Z podanych rzeczowników podkreśl te, które mają formę tylko liczby mnogiej: dzieci, drzwi, światy, bluzy, nożyce, uszy, skrzypce, buty, wycieczki, losy 7.Przestopniuj następujące przymiotniki: - dobry............................................................. - zimny............................................................. 8.Od podanych przymiotników utwórz przysłówki: zły-............ smutny-.................. zimny-.................. 9.W podanym zdaniu pojedynczym podkreśl i nazwij wszystkie części zdania: Ciekawa książka leży na półce w pokoju. ........................................... 10.Jakie znasz części zdania? Wymień je z pytaniami. a)............................................................. b)............................................................ c)............................................................ d)............................................................ e)............................................................ 11.Po czym poznajemy zdanie pojedyncze? ................................................................ 12. Po czym poznajemy zdanie złożone? ................................................................ 13. Jakie znasz rodzaje zdań złożonych? ................................................................ 14. Wymień 5 zaimków................................................ .......................................................... 15. Wymień 5 przyimków............................. ........................................................... 16.Podaj jeden liczebnik a)główny.......................... b)zbiorowy......................... c)porządkowy..................... d)ułmkowy........................ 17. Z podanego zdania wypisz wszystkie części mowy i nazwij je. Zielona trawa na moim podwórku rosła szybko i wyglądała pięknie. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. WIADOMOŚCI ZE SŁOWNICTWA, SŁOWOTWÓRSTWA I FRAZEOLOGII 1.Do każdego wyrazu dopisz jeden pokrewny rzeczownik, czasownik i przymiotnik:
- droga............. -góra..................... - dom.................... 3.Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym: - zły................. -kara................... -cisza................... 4.Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych: - syzyfowa praca................................................ - pięta Achillesa................................................. - stajnia Augiasza.............................................. - nić Ariadny.................................................... 5.Wpisz właściwe kolory: Nie mam.................... pojęcia. Ogarnęła mnie................... rozpacz. Patrzę przez................. okulary. Myślę o................ migdałach. 6.Zastąp podane związki wyrazowe jednym wyrazem: a) wyzionąć ducha........................................................................ b) do góry nogami.......................................................................... c) w gorącej wodzie kąpany.............................................................. 7.Podaj znaczenia następujących związków frazeologicznych: - patrzeć wilkiem............................................................. - mieć węża w kieszeni............................................................ - mieć mleko pod nosem.......................................................... - świecić oczami............................................................. - siedzieć jak mysz pod miotłą................................................ - ruszać się jak mucha w smole................................................. - ofiarować wdowi grosz.................................................... - patrzeć przez palce....................................................... - ruszyć głową.............................................................. ORTOGRAFIA 1.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ó" w ogrodzie.................................... z przodu....................................... Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną: .................................................................. .................................................................. .................................................................. 2.Do podanych wyrazów dopisz formę z "rz" morski........................................ wiara......................................... Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną: .................................................................. .................................................................. .................................................................. 3.Do podanych wyrazów dopisz formę z "ch" muszka..................................... duszek.................................... Do podanych przykładów zapisz odpowiednią regułę ortograficzną: .................................................................. .................................................................. .................................................................. 4.Podaj jeszcze jedną regułę ortograficzną, której nie wymieniłeś wcześniej. .................................................................. .................................................................. .................................................................. 5.Uzupełnij odpowiednimi literkami: odwa...ny pr...ba ko...ystać wr...g po...ądek po...ytek mo...liwy c...kier bi...rko śr...ba k...łko wśr...d k...lka p...łka wra...enie TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW Napisz, z którym bohaterem literackim chciałbyś się zaprzyjaźnić i dlaczego. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. .................................................................. ..................................................................
Opracowanie: ALEKSANDRA DZIERZA Wyświetleń: 21150
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |