AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Dzierza
Język polski, Konspekty

"Ja cię nie karzę, ale ci każę" - pisownia wyrazów z "rz" i "ż", powtórzenie reguł ortograficznych

- n +

"Ja cię nie karzę, ale ci każę". Pisownia wyrazów z "rz" i "ż", powtórzenie reguł ortograficznych

KONSPEKT LEKCJI DLA I KLASY GIMNAZJUM Z JĘZYKA POSKIEGO

Kształcona umiejętność: Poprawność ortograficzna.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:
- Wyjaśnić pisownię wyrazów z "rz" i "ż", posługując się regułami ortograficznymi,
- pisać poprawnie wyrazy wyrazy, w których występuje "rz" i "ż",
- posługiwać się słownikiem ortograficznym.

Metody pracy:

1.Przyspieszonego uczenia się. - "Łańcuchowa metoda skojarzeń".

Formy pracy:

1.Praca w kilkuosobowych grupach.
2.Praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

1. Słowniki ortograficzne.
2. Lista wyrażeń dla uczniów.- Załącznik I
3. Tekst opowiadania do listy wyrażeń. - Załącznik II
4. Karta ćwiczeń dla uczniów. - Załącznik III

Przebieg lekcji:
Czynności nauczyciela Czynności uczniów
1.Nauczyciel przedstawia uczniom cele lekcji.
2.Nauczyciel daje każdemu uczniowi listę wyrażeń. - Załącznik I]Prosi, aby każdy uczeń ją przeczytał, w czasie czytania wyobrażał sobie to, co jest zapisane.]Potem czyta uczniom tekst opowiadania. - Załącznik II Nauczyciel informuje uczniów, aby w czasie słuchania opowiadania patrzyli na listę wyrażeń. ]Po zakończonym czytaniu nauczyciel prosi, aby uczniowie na brudno zapisali według kolejności ciąg wydarzeń przedstawiony w przeczytanym przez niego opowiadaniu. Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie swoich wydarzeń. 2.Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela kartkę z listą 10 wyrażeń. - Załącznik I. Uczniowie czytają zapisane na kartkach wyrażenia, w czasie czytania wyobrażają sobie to, co zapisane (muszą czuć zapach, smak, widzieć, słyszeć).]Potem patrząc na swoje kartki, słuchają opowiadania nauczyciela.]Następnie na brudno zapisują kolejność wydarzeń przedstawioną w opowiadaniu.]Po skończonej pracy jeden z uczniów czyta plan wydarzeń, jeśli jest nieprecyzyjny, inni uczniowie dokonują poprawek.
3.Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. 3.Uczniowie zapisują temat lekcji.
4.Nauczyciel dzieli uczniów na dwuosobowe grupy i prosi, aby uczniowie w swoich zeszytach zapisali po kolei wyrażenia z pamięci zapisane na załączniku I. Prosi, aby potem uczniowie wymienili się zeszytami i sprawdzili, czy wyrazy są zapisane bezbłędnie i w odpowiedniej kolejności. 4.Uczniowie dzielą się na dwuosobowe grupy. Zapisują w swoich zeszytach z pamięci wyrażenia z załącznika I w odpowiedniej kolejności. Po skończonej pracy wymieniają się zeszytami i sprawdzają swoje zapisy pod względem poprawności ortograficznej i kolejności. Poprawiają błędy.
5.Nauczyciel informuje uczniów, że nadal pracują w tych samych grupach. Rozdaje każdemu uczniowi ćwiczenie do wykonania - załącznik II - i prosi, aby uczniowie je uzupełnili pracując w grupach. Po wykonanej pracy nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali uzupełnione karty ćwiczeń. Jeśli coś jest źle, prosi innych uczniów o korektę. 5.Uczniowie nadal pracują w tych samych grupach. Każdy z nich otrzymuje od nauczyciela kartę ćwiczeń -załącznik II. Uczniowie uzupełniają pracując w grupach swoje karty ćwiczeń. Po wykonanej pracy wybrani uczniowie odczytują uzupełnione karty ćwiczeń. Jeśli coś jest źle, inni uczniowie dokonują korekty.
6. Nauczyciel rozdaje tym samym dwuosobowym grupom słowniki ortograficzne i wydaje polecenie, aby odszukali 10 wyrazów, w których występuje "rz" po spółgłoskach, zapisali te wyrazy w zeszycie i podkreślili w nich "rz". Po skończonej pracy kilku uczniów zapisuje na tablicy swoje wyrazy. 6.Uczniowie pracują w tych samych grupach. Każda grupa otrzymuje słownik ortograficzny. Uczniowie mają znaleźć w słowniku i przepisać do zeszytu 10 wyrazów z "rz" po spółgłoskach. Po skończonej pracy wybrani przez nauczyciela uczniowie zapisują na tablicy swoje wyrazy.
7.Nauczyciel prosi, aby uczniowie spośród zapisanych na tablicy wyrazów wybrali 10 i zapisali je w zeszycie. Nauczyciel wydaje polecenie, aby uczniowie ułożyli do nich opowiadanie. ]Po skończonej pracy prosi niektórych uczniów o odczytanie opowiadań. 7.Uczniowie wybierają spośród zapisanych na tablicy 10 wyrazów ]i przepisują je do zeszytu.]Uczniowie układają do tych wyrazów opowiadanie.]Po skończonej pracy wybrani uczniowie odczytują napisane opowiadania.
8.Nauczyciel podaje uczniom zadnie domowe: Przepisz do zeszytu listy wyrażeń- załącznik I - wyrazy do zeszytu, dopisz do nich jak najwięcej wyrazów pokrewnych i dopisz reguły ortograficzne, tam gdzie nie występuje "rz" lub "ż" niewymienne. 8.Uczniowie zapisują zadanie domowe.

Opracowanie: ALEKSANDRA DZIERZA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 47263


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.85



Ilość głosów: 13