Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aleksandra Dzierza
Język polski, Konspekty

"Ja cię nie karzę, ale ci każę" - pisownia wyrazów z "rz" i "ż", powtórzenie reguł ortograficznych

- n +

"Ja cię nie karzę, ale ci każę". Pisownia wyrazów z "rz" i "ż", powtórzenie reguł ortograficznych

KONSPEKT LEKCJI DLA I KLASY GIMNAZJUM Z JĘZYKA POSKIEGO

Kształcona umiejętność: Poprawność ortograficzna.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:
- Wyjaśnić pisownię wyrazów z "rz" i "ż", posługując się regułami ortograficznymi,
- pisać poprawnie wyrazy wyrazy, w których występuje "rz" i "ż",
- posługiwać się słownikiem ortograficznym.

Metody pracy:

1.Przyspieszonego uczenia się. - "Łańcuchowa metoda skojarzeń".

Formy pracy:

1.Praca w kilkuosobowych grupach.
2.Praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

1. Słowniki ortograficzne.
2. Lista wyrażeń dla uczniów.- Załącznik I
3. Tekst opowiadania do listy wyrażeń. - Załącznik II
4. Karta ćwiczeń dla uczniów. - Załącznik III

Przebieg lekcji:
Czynności nauczyciela Czynności uczniów
1.Nauczyciel przedstawia uczniom cele lekcji.
2.Nauczyciel daje każdemu uczniowi listę wyrażeń. - Załącznik I]Prosi, aby każdy uczeń ją przeczytał, w czasie czytania wyobrażał sobie to, co jest zapisane.]Potem czyta uczniom tekst opowiadania. - Załącznik II Nauczyciel informuje uczniów, aby w czasie słuchania opowiadania patrzyli na listę wyrażeń. ]Po zakończonym czytaniu nauczyciel prosi, aby uczniowie na brudno zapisali według kolejności ciąg wydarzeń przedstawiony w przeczytanym przez niego opowiadaniu. Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie swoich wydarzeń. 2.Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela kartkę z listą 10 wyrażeń. - Załącznik I. Uczniowie czytają zapisane na kartkach wyrażenia, w czasie czytania wyobrażają sobie to, co zapisane (muszą czuć zapach, smak, widzieć, słyszeć).]Potem patrząc na swoje kartki, słuchają opowiadania nauczyciela.]Następnie na brudno zapisują kolejność wydarzeń przedstawioną w opowiadaniu.]Po skończonej pracy jeden z uczniów czyta plan wydarzeń, jeśli jest nieprecyzyjny, inni uczniowie dokonują poprawek.
3.Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji. 3.Uczniowie zapisują temat lekcji.
4.Nauczyciel dzieli uczniów na dwuosobowe grupy i prosi, aby uczniowie w swoich zeszytach zapisali po kolei wyrażenia z pamięci zapisane na załączniku I. Prosi, aby potem uczniowie wymienili się zeszytami i sprawdzili, czy wyrazy są zapisane bezbłędnie i w odpowiedniej kolejności. 4.Uczniowie dzielą się na dwuosobowe grupy. Zapisują w swoich zeszytach z pamięci wyrażenia z załącznika I w odpowiedniej kolejności. Po skończonej pracy wymieniają się zeszytami i sprawdzają swoje zapisy pod względem poprawności ortograficznej i kolejności. Poprawiają błędy.
5.Nauczyciel informuje uczniów, że nadal pracują w tych samych grupach. Rozdaje każdemu uczniowi ćwiczenie do wykonania - załącznik II - i prosi, aby uczniowie je uzupełnili pracując w grupach. Po wykonanej pracy nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali uzupełnione karty ćwiczeń. Jeśli coś jest źle, prosi innych uczniów o korektę. 5.Uczniowie nadal pracują w tych samych grupach. Każdy z nich otrzymuje od nauczyciela kartę ćwiczeń -załącznik II. Uczniowie uzupełniają pracując w grupach swoje karty ćwiczeń. Po wykonanej pracy wybrani uczniowie odczytują uzupełnione karty ćwiczeń. Jeśli coś jest źle, inni uczniowie dokonują korekty.
6. Nauczyciel rozdaje tym samym dwuosobowym grupom słowniki ortograficzne i wydaje polecenie, aby odszukali 10 wyrazów, w których występuje "rz" po spółgłoskach, zapisali te wyrazy w zeszycie i podkreślili w nich "rz". Po skończonej pracy kilku uczniów zapisuje na tablicy swoje wyrazy. 6.Uczniowie pracują w tych samych grupach. Każda grupa otrzymuje słownik ortograficzny. Uczniowie mają znaleźć w słowniku i przepisać do zeszytu 10 wyrazów z "rz" po spółgłoskach. Po skończonej pracy wybrani przez nauczyciela uczniowie zapisują na tablicy swoje wyrazy.
7.Nauczyciel prosi, aby uczniowie spośród zapisanych na tablicy wyrazów wybrali 10 i zapisali je w zeszycie. Nauczyciel wydaje polecenie, aby uczniowie ułożyli do nich opowiadanie. ]Po skończonej pracy prosi niektórych uczniów o odczytanie opowiadań. 7.Uczniowie wybierają spośród zapisanych na tablicy 10 wyrazów ]i przepisują je do zeszytu.]Uczniowie układają do tych wyrazów opowiadanie.]Po skończonej pracy wybrani uczniowie odczytują napisane opowiadania.
8.Nauczyciel podaje uczniom zadnie domowe: Przepisz do zeszytu listy wyrażeń- załącznik I - wyrazy do zeszytu, dopisz do nich jak najwięcej wyrazów pokrewnych i dopisz reguły ortograficzne, tam gdzie nie występuje "rz" lub "ż" niewymienne. 8.Uczniowie zapisują zadanie domowe.

Opracowanie: ALEKSANDRA DZIERZA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 42002
 
   Komentarze
  • Marzena, 2004-05-10

    Skorzystałam z konspektu na swojej lekcji. Konspekt bardzo ciekawy.

  • augustyna, 2005-01-29

    Poproszę o załączniki.

  • rudi, 2005-09-11

    jesli to możliwe bardzo proszę o załączniki,dziękuję

  • Marzena, 2005-10-06

    proszę o przesłanie mi załączników

  • nati, 2005-11-20

    proszę przesłać mi załączniki.dziękuje

  • Aga, 2006-03-05

    Jesli moge prosic, przyslij mi zalaczniki:-)

  • marzena, 2006-05-15

    proszę o przesłanie mi załączników (o ile to nie jest problem:))

  • i-w-a, 2006-05-16

    Prosze... jesli mozesz przeslij mi zalaczniki... :)

  • Marzenna, 2006-08-14

    Jeśli to możliwe, przyślij mi załączniki

  • Monika, 2006-09-01

    Czy moge prosic o zalaczniki?

  • ania, 2006-12-27

    jeśli to możliwe proszę o przysłanie załączników

  • czachowski, 2007-10-02

    ja bym też prosił o przesłanie załączników :)

  • Ola, 2009-09-04

    Uprzejmie prosze o przyslanie mi zalacznikow.

  • alka, 2010-03-09

    Tak , zalacznik bardzo bylby pomocny .

  • Szun, 2010-04-19

    jeśli szukacie rozrywki wejdzie na: gry po szkole kategoria bijatyki
    gra mmorpg Sherwood



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.85



    Ilość głosów: 13
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014