AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Mikołajczak
Matematyka, Scenariusze

Scenariusz dnia aktywności w klasie I z dominacją treści matematycznych

- n +

Scenariusz dnia aktywności w klasie I z dominacją treści matematycznych

Temat bloku: Zasady znane i nieznane

Temat dnia: Strażacy w akcji

Zapis w dzienniku:
Wypowiedzi dzieci o pracy strażaków i przyczynach pożarów m podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu "Strażacy w akcji" Udzielenie odpowiedzi na pytania. Dzielenie liczb jako mieszczenie i podział na równe części. Nauka na pamięć I zwrotki wiersza pt.. "Pożar". Ilustracja ruchowa wiersza.

Cele ogólne:
- poznanie pracy innych ludzi
- kształtowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podstawie ilustracji
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej
- bogacenie słownictwa
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia w zakresie działań matematycznych
- kształcenie umiejętności podziału na równe części z wykorzystaniem konkretów
- umiejętne formowanie pojęć matematycznych
- wdrażanie do samodzielnej pracy

Cele operacyjne;
- wie czym zajmują się rodzice
- wypowie się na temat pracy różnych ludzi
- wypowie się o pracy strażaków na podstawie ilustracji i doświadczeń
- opowie o wydarzeniach z historyjki obrazkowej patrząc na ilustrację
- czyta krótsze i dłuższe teksty ze zrozumieniem, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania po jednorazowym przeczytaniu
- wykona mnożenie w zakresie 25
- podzieli liczby, zilustruje dzielenie na konkretach lub graficznie
- rozwiąże zadanie tekstowe
- ułoży zadanie do rysunku lub sytuacji matematycznej

Metody:
- słowne - objaśnienie, rozmowa, praca z tekstem
- oglądowa - pokaz
- czynnościowa - działania praktyczne

Formy:
grupowa, indywidualna, jednolita, zróżnicowana

Środki dydaktyczne:
ilustracje, tekst: "Strażacy" talerzyki, pudełka z klockami, figury geometryczne, ilustracje do zadań, liczmany.O

Tok lekcji:
1. Nauczyciel zawiesza na tablicy kopertę. Prosi jedno dziecko, aby wyjęto z koperty kartkę i głośno ją przeczytało

2. Wypowiedzi dzieci o pracy strażaków na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.

3. Rozszyfrowanie ostrzeżenia o przyczynach powstawania pożarów

4. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu "Strażacy w akcji" poprzedzone poleceniem:
- przeczytajcie uważnie tekst, abyście mogli udzielić odpowiedzi na pytania:
- W jakiej akcji brali udział strażacy?
- Jakiego sprzętu użyli do gaszenia pożaru?.
- Gdzie najbliżej twego miejsca znajduje się straż pożarna?
- Czy pamiętasz numer telefonu do straży pożarnej?

5. Kolorowanie znaku telefonu przeciwpożarowego zgodnie ze wskazówkami.

6.Rozwiązame rebusu (Nie ma dymu bez ognia) i wpisanie rozwiązania w wyznaczone miejsce.

7.Dzieleniejako mieszczenie - rachunek pamięciowy.

8. Wykonanie zadań na mieszczenie z wykorzystaniem klocków:
a) podziel 15 klocków po 5 do kubeczka
15 po 5 =3 15:5=3
- podziel 15 klocków po 3 do kubeczka
15 po 3-5 15:3=5

9. Krzyś ma 8 znaczków. Pogrupował je po 2.
- Ile jest grup?
- W każdej grupie są po znaczki.
8 po 2 =4 8:2=4

10. Ania ma 12 lalek. Rozdzieliła je po 3 do każdego wózka.
- Dzieci grupują po 3 lalki i wkładają do wózka
- Ile wózków zajęły lalki?
- Jak możemy to zapisać?
12 po 3=4 12:3=4
podzielić po to wózki
12: 3 = 4

11. Pogrupuj długopisy po 2 i zapisz dzielenie.
- Dzieci grupują l O długopisów po 2
- Zapisują działanie
00/00/00/00/00
10 po 2-5 10:2=5

12. Pogrupuj kapsle po 3 i zapisz dzielenie
- Dzieci grupują kapsle - 18 po 3
- Zapisują działanie
000 / 000 / 000 / 000 / 000 / 000
18 po 3-6 18: 3=6

13. Tomek rozdzielił po równo 20 tulipanów na 4 równe części.
- Uczniowie pracują w zespołach 4 - osobowych wykorzystując figury geometryczne
- Ile było tulipanów?
- Do ilu uczniów rozdzieliliście tulipany?
- Ile tulipanów (klocków) otrzymało każde z was?
- Analizowanie treści zadania i rozwiązanie metodą stymulacji na konkretach
20: na 4 = 5

14. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania na gotowych kartach. Wklejają do zeszytu.
- Pożar gasiło 16 strażaków podzielonych na drużyny. W każdej drużynie było po 4
strażaków. Ile było drużyn?
16 po 4 =4 16:4=4

15. Układanie treści zadań do działań:
14 po 7=
15 na 5=

16. Podsumowanie działań matematycznych.
 

Opracowanie: Dorota Mikołajczak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3416


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.