Lp | Rodzaj ćwiczenia | Cel ćwiczenia | Przebieg ćwiczenia | Pomoce |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Recytowanie rymowanki z interpretacją ruchową. | Sprawdzenie rozumienia określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych | Dzieci recytują wierszyk i wykonują ruchy zgodne z poleceniami zawartymi w tekście "Gimnastyka to podstawa, sport dla dzieci ważna sprawa. Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok". | |
2 | Wykonywanie zadań na polecenie. | Utrwalenie zróżnicowania prawej i lewej strony ciała. | Dzieci otrzymują polecenia: Pokażcie prawą rękę, weźcie woreczek do prawej ręki, podnieście lewą nogę, połóżcie woreczek na prawej nodze itp. | Woreczki z grochem. |
3 | Śledzenie przedmiotu. | Ćwiczenie kierunku spostrzegania zgodnego z kierunkiem pisania. | Prowadzący zajęcia przesuwa przedmiot od lewej do prawej strony. Dzieci śledzą przedmiot i na sygnał dotykają. | Piłka, bębenek. |
4 | Śledzenie linii. | Ćwiczenie orientacji przestrzennej. | Dzieci otrzymują labirynt i śledzą wzrokiem drogę prowadzącą do danego przedmiotu, np. kwiatek-wazon, kotek-miska. Dzieci mogą pomagać sobie, wodząc po drodze palcem. | Plansza z labiryntem . |
5 | Układanki. | Odtwarzanie układów przestrzennych. | Dzieci układają konstrukcje z zapałek według modelu. | Zapałki, plansze z gotowymi wzorami. |
6 | Zabawa ruchowa. | Utrwalenie określeń słownych dotyczących orientacji w schemacie własnego ciała. | Dzieci tańczą w rytmie walczyka śpiewając piosenkę, podając sobie wskazane w piosence ręce (tekst można zmienić potem na nogę, ucho). | |
7 | Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. | Ćwiczenie kierunku ruchu zgodnego z kierunkiem pisania. | Dzieci otrzymują plansze, na których są narysowane szlaczki oraz kalkę techniczną. Zadaniem dzieci jest przekalkowanie szlaczków. | Plansze ze szlaczkami, kalka techniczna (komplet dla każdego dziecka). |
8 | Rzuty do celu. | Usprawnianie oburęczne. | Dzieci rzucają woreczkiem z grochem do oddalonego kosza(raz lewą, raz prawą ręką). | Kosz, woreczki z grochem. |
9 | Poruszanie się według instrukcji. | Kształtowanie orientacji przestrzennej. Utrwalenie kierunków: w prawo, w lewo, góra, dół. | Dzieci otrzymują plansze z labiryntem i poruszają się według instrukcji. | Plansze z labiryntem. |
10 | Zabawa orientacyjno-porządkowa. | Utrwalenie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała. | Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach, na sygnał: w prawo- zwracają się w prawą stronę, przenosząc ciało podskokiem obunóż; lewa ręka- biegają dalej z podniesioną w górę właściwą ręką; dzieci biegają swobodnie, na sygnał: góra- wyskakują obunóż, na sygnał: dół - kucają. | |