Katalog

Hanna Śniatała
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć kompensacyjnych - Ćwiczenia słuchu fonematycznego - podział wyrazów na sylaby.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH

Temat: Ćwiczenia słuchu fonematycznego - podział wyrazów na sylaby.

Cel zajęć:
Ţ kształcenie słuchu tonalnego,
Ţ słuchowe wyodrębnianie głoski i sylaby w wyrazie,
Ţ umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej.

Przebieg zajęć:
LpRodzaj ćwiczeniaCel ćwiczeniaPrzebieg ćwiczeniaPomoce
12345
1Ćwiczenie z rytmem.Kształcenie słuchu tonalnego.Nauczyciel wystukuje rytm na bębenku, dzieci skaczą w rytmie (obunóż, na jednej nodze, skrzyżnie).Bębenek.
2Ćwiczenie z rytmem.Kształcenie słuchu tonalnego.Wystukiwanie rytmu według wzoru (I II III I). Nauczyciel wystukuje rytm, po chwili dzieci powtarzają usłyszany rytm.Kołatka
3Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu.Usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo-przestrzennych. Podnoszenie sprawności grafomotorycznej.Nauczyciel wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskały, a następnie odtworzyły za pomocą kółek na kartoniku. Następnie nauczyciel rysuje na tablicy układ przestrzenny, który dzieci przez chwilę obserwują, po czym zasłania i poleca, by wystukały odpowiednio przedstawiony rytm, ten sam rytm mają także przedstawić graficznie (dzieci mogą pomagać sobie liczeniem).OOO
OO   OO   OO
OOO    OOO
4Zabawy ze słowami.Słuchowe wyodrębnianie głoski w wyrazie.Dzieci segregują obrazki według pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej głoski, itp.Obrazki.
5Podział wyrazów na sylaby-liczenie sylab.Ćwiczenie funkcji wzrokowo-słuchowej i analizy dźwiękowej. Wydzielanie sylaby w mowie.Dzieci biorą do ręki obrazki, mówią nazwy przedstawionych na nich przedmiotów i starają się określić liczbę sylab w tym wyrazie za pomocą ruchów ręki położonej pod brodą, która w czasie wypowiadania sylab opada do dołu. Następnie układają obrazek pod cyfrą, która wskazuje, z ilu sylab składa się wyraz.Kartoniki z cyframi od 1 do 3. Obrazki.
6Rysowanie szlaczków. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne. Kształtowanie kierunkowości.Dzieci rysują szlaczki według wzoru, w liniach o powiększonym formacie. Nauczyciel zwraca uwagę, aby dzieci rysowały od lewej do prawej strony, ciągłym ruchem ręki.Wzory szlaczków, kartki szarego papieru z powiększoną liniaturą, kredki, flamastry.
7Zabawa ruchowa.Ćwiczenie analizy słuchowej. Utrwalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby. Ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej.Dzieci śpiewają z nauczycielem piosenkę "Wlazł kotek" dzieląc słowa tekstu na sylaby i klaszcząc w rytm wyśpiewanych sylab. Rytm piosenki ilustrują ruchami imitującymi grę na instrumencie. 
8Dodawanie samogłosek do stałej spółgłoski.Słuchowa synteza wyrazów.Nauczyciel podaje spółgłoskę, dzieci kolejno dopowiadają różne samogłoski, np. "m" - ma-, me-, mo-, mu-. 
9Syntezowanie głosek ze słuchu.Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej.Nauczyciel rozkłada na stole różne obrazki, powoli odczytuje ich nazwę głoskując: m-e-w-a, s-o-w-a, l-a-s. Dzieci odszukują odpowiedni obrazek, podają jego nazwę: mewa, sowa, las.Obrazki.
10Zabawa ruchowa naśladująca chód zwierząt.Relaksacja, usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowej, rozwijanie wyobraźni.Dzieci maszerują według rytmu wystukiwanego na bębenku. Na polecenie: "idą misie", zmiana rytmu i natężenie dźwięków, dzieci naśladują chód misia (podobnie słonia, konia).Bębenek lub inne instrumenty perkusyjne.


Wyświetleń: 11893


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.