Lp | Rodzaj ćwiczenia | Cel ćwiczenia | Przebieg ćwiczenia | Pomoce |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ćwiczenie z rytmem. | Kształcenie słuchu tonalnego. | Nauczyciel wystukuje rytm na bębenku, dzieci skaczą w rytmie (obunóż, na jednej nodze, skrzyżnie). | Bębenek. |
2 | Ćwiczenie z rytmem. | Kształcenie słuchu tonalnego. | Wystukiwanie rytmu według wzoru (I II III I). Nauczyciel wystukuje rytm, po chwili dzieci powtarzają usłyszany rytm. | Kołatka |
3 | Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu. | Usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo-przestrzennych. Podnoszenie sprawności grafomotorycznej. | Nauczyciel wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskały, a następnie odtworzyły za pomocą kółek na kartoniku. Następnie nauczyciel rysuje na tablicy układ przestrzenny, który dzieci przez chwilę obserwują, po czym zasłania i poleca, by wystukały odpowiednio przedstawiony rytm, ten sam rytm mają także przedstawić graficznie (dzieci mogą pomagać sobie liczeniem). | OOO
OO OO OO
OOO OOO
|
4 | Zabawy ze słowami. | Słuchowe wyodrębnianie głoski w wyrazie. | Dzieci segregują obrazki według pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej głoski, itp. | Obrazki. |
5 | Podział wyrazów na sylaby-liczenie sylab. | Ćwiczenie funkcji wzrokowo-słuchowej i analizy dźwiękowej. Wydzielanie sylaby w mowie. | Dzieci biorą do ręki obrazki, mówią nazwy przedstawionych na nich przedmiotów i starają się określić liczbę sylab w tym wyrazie za pomocą ruchów ręki położonej pod brodą, która w czasie wypowiadania sylab opada do dołu. Następnie układają obrazek pod cyfrą, która wskazuje, z ilu sylab składa się wyraz. | Kartoniki z cyframi od 1 do 3. Obrazki. |
6 | Rysowanie szlaczków. | Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne. Kształtowanie kierunkowości. | Dzieci rysują szlaczki według wzoru, w liniach o powiększonym formacie. Nauczyciel zwraca uwagę, aby dzieci rysowały od lewej do prawej strony, ciągłym ruchem ręki. | Wzory szlaczków, kartki szarego papieru z powiększoną liniaturą, kredki, flamastry. |
7 | Zabawa ruchowa. | Ćwiczenie analizy słuchowej. Utrwalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby. Ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej. | Dzieci śpiewają z nauczycielem piosenkę "Wlazł kotek" dzieląc słowa tekstu na sylaby i klaszcząc w rytm wyśpiewanych sylab. Rytm piosenki ilustrują ruchami imitującymi grę na instrumencie. | |
8 | Dodawanie samogłosek do stałej spółgłoski. | Słuchowa synteza wyrazów. | Nauczyciel podaje spółgłoskę, dzieci kolejno dopowiadają różne samogłoski, np. "m" - ma-, me-, mo-, mu-. | |
9 | Syntezowanie głosek ze słuchu. | Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. | Nauczyciel rozkłada na stole różne obrazki, powoli odczytuje ich nazwę głoskując: m-e-w-a, s-o-w-a, l-a-s. Dzieci odszukują odpowiedni obrazek, podają jego nazwę: mewa, sowa, las. | Obrazki. |
10 | Zabawa ruchowa naśladująca chód zwierząt. | Relaksacja, usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowej, rozwijanie wyobraźni. | Dzieci maszerują według rytmu wystukiwanego na bębenku. Na polecenie: "idą misie", zmiana rytmu i natężenie dźwięków, dzieci naśladują chód misia (podobnie słonia, konia). | Bębenek lub inne instrumenty perkusyjne. |