Historia Łodzi - ćwiczenia w rozumieniu tekstu czytanego oraz ćwiczenia
w mówieniu
Scenariusz lekcji niemiecko-angielskiej, przeprowadzonej przez mgr J.
Kulawczyk i mgr A. Dębicką w klasie IId (2 godziny j. niemieckiego/ 3 godziny
j.angielskiego w tygodniu).
Cel ogólny: Uczeń potrafi opowiadać historię Łodzi po niemiecku i
angielsku.
Cele szczegółowe:
- Uczeń poznaje słownictwo typu: fabrykant, prawa miejskie, osiedle
mieszkaniowe.
- Uczeń potrafi zastosować w/w słownictwo w swoich wypowiedziach.
- Uczeń umie znaleźć w tekście angielskie odpowiedniki słów niemieckich i na
odwrót.
- Uczeń rozumie czytany tekst.
J. niemiecki |
J. angielski |
* Uczeń utrwala użycie form czasu przeszłego Perfekt |
Uczeń utrwala użycie form czasu przeszłego Past Simple. |
* Uczeń utrwala użycie form strony biernej. |
|
Metoda: komunikacyjna
Techniki: aktywizujące
Formy pracy:
- w małych grupach
- w całej grupie
- indywidualnie
Środki dydaktyczne:
- dwukolorowe, pocięte na paski kopie tekstu
- słowniki dwujęzyczne
- kopie słowniczka niemiecko-angielskiego
Przebieg lekcji.
1. Rozgrzewka językowa - 3 pytania związane z tematem lekcji:
Czy mieszkacie w Łodzi? Czy lubicie to miasto? Co jest w nim ciekawego do
zwiedzenia?
2. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy.
3. Każda z grup otrzymuje pocięty na fragmenty tekst dotyczący historii Łodzi,
przy czym poszczególne fragmenty występują w języku angielskim bądź niemieckim.
Zapisane są one na papierze w dwóch kolorach.
4. Uczniowie zapoznają się z fragmentami tekstu.
5. Uczniowie tworzą z rozsypanki całość tekstu.
6. Każda z grup odczytuje na głos swój tekst.
7. Na podstawie tekstów uczniowie uzupełniają słowniczek angielsko-niemiecki.
8. Każda z grup przygotowuje wypowiedź o historii Łodzi w jednym z języków
(innym niż w tekście), wykorzystując słowniczek angielsko-niemiecki.
9. Uczniowie prezentują wypowiedzi.
10. Podsumowanie: Nauczycielka po polsku zadaje pytanie:
Jakie elementy tekstu pomogły Wam w złożeniu całości?
11. Nauczycielki dokonują oceny pracy uczniów.
12. Zadanie pracy domowej: Wybierzcie miasto w Polsce. Przygotujcie na osobnych
arkuszach jego krótką historię w języku niemieckim i angielskim.
Umieśćcie na nich również fotografie opisywanych miejsc. Wasze prace zostaną
zaprezentowane w pracowniach językowych.
Dziękujemy
Uwagi dotyczące realizacji lekcji:
Lekcja trwała z założenia 55 minut - przygotowując scenariusz wiedziałyśmy, że
będziemy musiały ją przedłużyć ze względu na dużą ilość elementów, które
zawierała.
Uczniowie wykazywali duże zainteresowanie postawionymi im zadaniami. Bardzo
sprawnie współpracowali w swoich grupach, szybko stworzyli całość tekstu
niemiecko-angielskiego. Potrafili wskazać, jakie elementy tekstu pomogły im
ułożyć spójną, logiczną całość. Nie mieli problemów z wyszukiwaniem wyrażeń
synonimicznych w drugim języku, szybko stworzyli słowniczki angielsko-niemiecki
i niemiecko-angielski, które wykorzystywali później do opowiadania niemieckich
fragmentów historii Łodzi po angielsku i odwrotnie.
W naszej ocenie lekcja była niekonwencjonalna i atrakcyjna. Uczniowie pracowali
z dużym ożywieniem i zaangażowaniem. Prawdziwą przyjemność sprawiło im
przechodzenie z języka niemieckiego na angielski i odwrotnie.
mgr Aneta Dębicka
mgr Jolanta Kulawczyk
OPINIE UCZNIÓW
Uważam, że lekcja angielsko - niemiecka była ciekawym doświadczeniem, dzięki
któremu mogliśmy sprawdzić nasze wiadomości, a także umiejętności komunikowania
się w różnych językach. Podczas niej mogliśmy wykorzystać zwroty, których
wcześniej nie mieliśmy okazji używać. Myślę, że lekcje podobne do niej mogą być
pomocne w dalszej nauce tych dwóch języków i powinny być organizowane częściej,
gdyż dzięki nim uczymy się porozumiewać w dwóch różnych językach, co może być
przydatne podczas naszego pobytu zagranicą.
Marcin Rakowski
Ucz. XIII LO w Łodzi, kl.IId
Moim zdaniem lekcja angielsko-niemiecka była bardzo interesująca. Dała mi
możliwość sprawdzenia swoich umiejętności zarówno z języka niemieckiego, jak i
angielskiego.
Poza tym dowiedziałam się podczas jej trwania wielu ciekawych faktów dotyczących
Łodzi, o których wcześniej nie słyszałam.
Sądzę, że takie lekcje są bardzo potrzebne, ponieważ pozwalają rozwijać się w
zupełnie inny sposób, aniżeli podczas codziennych zajęć.
Jolanta Grabowska ucz. kl. IId
XIII LO w Łodzi
Jestem uczennicą drugiej klasy Liceum Ogólnokształcącego nr XIII w Łodzi i
miałam okazję i przyjemność brać udział w niemiecko-angielskiej lekcji
prowadzonej przez nauczycielki z naszej szkoły. Było to dla mnie czymś nowym i
zarazem bardzo ciekawym. Nie przypominało to normalnych zajęć w szkole. Praca w
grupach umożliwiała pobudzenie kreatywności i stwarzała przyjemniejszą atmosferę
nauki. Ciekawa tematyka lekcji dała możliwość zdobycia nowych wiadomości
historycznych (teksty, na których pracowaliśmy, dotyczyły powstania i rozwoju
Łodzi), ale przede wszystkim umożliwiła wzbogacenie tematycznego słownictwa
obydwu języków. Mam nadzieję, że będę miała okazję uczestniczyć w kolejnych
lekcjach tego rodzaju, gdyż było to bardzo pouczające doświadczenie.
Aleksandra Kula kl. II d;
XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi
Dziękujemy