Katalog

Aneta Dębicka, Jolanta Trzeciak-Kulawczyk
Język angielski, Scenariusze

Historia Łodzi - ćwiczenia w rozumieniu tekstu czytanego oraz ćwiczenia w mówieniu. Scenariusz lekcji niemiecko-angielskiej

- n +

Historia Łodzi - ćwiczenia w rozumieniu tekstu czytanego oraz ćwiczenia w mówieniu

Scenariusz lekcji niemiecko-angielskiej, przeprowadzonej przez mgr J. Kulawczyk i mgr A. Dębicką w klasie IId (2 godziny j. niemieckiego/ 3 godziny j.angielskiego w tygodniu).

Cel ogólny: Uczeń potrafi opowiadać historię Łodzi po niemiecku i angielsku.
 
Cele szczegółowe:
- Uczeń poznaje słownictwo typu: fabrykant, prawa miejskie, osiedle mieszkaniowe.
- Uczeń potrafi zastosować w/w słownictwo w swoich wypowiedziach.
- Uczeń umie znaleźć w tekście angielskie odpowiedniki słów niemieckich i na odwrót.
- Uczeń rozumie czytany tekst.
J. niemiecki
J. angielski
* Uczeń utrwala użycie form czasu przeszłego Perfekt Uczeń utrwala użycie form czasu przeszłego Past Simple.
* Uczeń utrwala użycie form strony biernej.  
Metoda: komunikacyjna

Techniki: aktywizujące

Formy pracy:
- w małych grupach
- w całej grupie
- indywidualnie

Środki dydaktyczne:
- dwukolorowe, pocięte na paski kopie tekstu
- słowniki dwujęzyczne
- kopie słowniczka niemiecko-angielskiego

Przebieg lekcji.
1. Rozgrzewka językowa - 3 pytania związane z tematem lekcji:
Czy mieszkacie w Łodzi? Czy lubicie to miasto? Co jest w nim ciekawego do zwiedzenia?
2. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy.
3. Każda z grup otrzymuje pocięty na fragmenty tekst dotyczący historii Łodzi, przy czym poszczególne fragmenty występują w języku angielskim bądź niemieckim. Zapisane są one na papierze w dwóch kolorach.
4. Uczniowie zapoznają się z fragmentami tekstu.
5. Uczniowie tworzą z rozsypanki całość tekstu.
6. Każda z grup odczytuje na głos swój tekst.
7. Na podstawie tekstów uczniowie uzupełniają słowniczek angielsko-niemiecki.
8. Każda z grup przygotowuje wypowiedź o historii Łodzi w jednym z języków (innym niż w tekście), wykorzystując słowniczek angielsko-niemiecki.
9. Uczniowie prezentują wypowiedzi.
10. Podsumowanie: Nauczycielka po polsku zadaje pytanie:
Jakie elementy tekstu pomogły Wam w złożeniu całości?
11. Nauczycielki dokonują oceny pracy uczniów.
12. Zadanie pracy domowej: Wybierzcie miasto w Polsce. Przygotujcie na osobnych arkuszach jego krótką historię w języku niemieckim i angielskim.
Umieśćcie na nich również fotografie opisywanych miejsc. Wasze prace zostaną zaprezentowane w pracowniach językowych.

Dziękujemy Uwagi dotyczące realizacji lekcji:

Lekcja trwała z założenia 55 minut - przygotowując scenariusz wiedziałyśmy, że będziemy musiały ją przedłużyć ze względu na dużą ilość elementów, które zawierała.

Uczniowie wykazywali duże zainteresowanie postawionymi im zadaniami. Bardzo sprawnie współpracowali w swoich grupach, szybko stworzyli całość tekstu niemiecko-angielskiego. Potrafili wskazać, jakie elementy tekstu pomogły im ułożyć spójną, logiczną całość. Nie mieli problemów z wyszukiwaniem wyrażeń synonimicznych w drugim języku, szybko stworzyli słowniczki angielsko-niemiecki i niemiecko-angielski, które wykorzystywali później do opowiadania niemieckich fragmentów historii Łodzi po angielsku i odwrotnie.

W naszej ocenie lekcja była niekonwencjonalna i atrakcyjna. Uczniowie pracowali z dużym ożywieniem i zaangażowaniem. Prawdziwą przyjemność sprawiło im przechodzenie z języka niemieckiego na angielski i odwrotnie.

mgr Aneta Dębicka
mgr Jolanta Kulawczyk OPINIE UCZNIÓW

Uważam, że lekcja angielsko - niemiecka była ciekawym doświadczeniem, dzięki któremu mogliśmy sprawdzić nasze wiadomości, a także umiejętności komunikowania się w różnych językach. Podczas niej mogliśmy wykorzystać zwroty, których wcześniej nie mieliśmy okazji używać. Myślę, że lekcje podobne do niej mogą być pomocne w dalszej nauce tych dwóch języków i powinny być organizowane częściej, gdyż dzięki nim uczymy się porozumiewać w dwóch różnych językach, co może być przydatne podczas naszego pobytu zagranicą.

Marcin Rakowski
Ucz. XIII LO w Łodzi, kl.IId Moim zdaniem lekcja angielsko-niemiecka była bardzo interesująca. Dała mi możliwość sprawdzenia swoich umiejętności zarówno z języka niemieckiego, jak i angielskiego.

Poza tym dowiedziałam się podczas jej trwania wielu ciekawych faktów dotyczących Łodzi, o których wcześniej nie słyszałam.

Sądzę, że takie lekcje są bardzo potrzebne, ponieważ pozwalają rozwijać się w zupełnie inny sposób, aniżeli podczas codziennych zajęć.

Jolanta Grabowska ucz. kl. IId
XIII LO w Łodzi Jestem uczennicą drugiej klasy Liceum Ogólnokształcącego nr XIII w Łodzi i miałam okazję i przyjemność brać udział w niemiecko-angielskiej lekcji prowadzonej przez nauczycielki z naszej szkoły. Było to dla mnie czymś nowym i zarazem bardzo ciekawym. Nie przypominało to normalnych zajęć w szkole. Praca w grupach umożliwiała pobudzenie kreatywności i stwarzała przyjemniejszą atmosferę nauki. Ciekawa tematyka lekcji dała możliwość zdobycia nowych wiadomości historycznych (teksty, na których pracowaliśmy, dotyczyły powstania i rozwoju Łodzi), ale przede wszystkim umożliwiła wzbogacenie tematycznego słownictwa obydwu języków. Mam nadzieję, że będę miała okazję uczestniczyć w kolejnych lekcjach tego rodzaju, gdyż było to bardzo pouczające doświadczenie.

Aleksandra Kula kl. II d;
XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi  

Dziękujemy

Wyświetleń: 2150


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.