Katalog

Michalina Maciaszek
Edukacja czytelnicza, Konspekty

Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej

- n +

Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej

Konspekt lekcji bibliotecznej w klasie I szkoły podstawowej.
Czas 45 min.

Cele dydaktyczno wychowawcze:
- zapoznanie dzieci z biblioteką i jej urządzeniami
- wzbogacenie czynnego słownictwa uczniów
- wdrożenie do właściwego zachowania się w bibliotece
- budzenie zainteresowań czytelniczych

Środki dydaktyczne.
- karta czytelnika i karta książki
- plansza z prośbami książki
- wystawka książek bogato ilustrowanych, zróżnicowanych pod względem zakresu treści, formatu i przeznaczenia
- zakładki do książek dla każdego ucznia
- regulamin biblioteki

Tok lekcji.
- Nauczyciel - bibliotekarz przychodzi do klasy i wyjaśnia cel swego przybycia. Rozdaje dzieciom karty czytelnika. Każde dziecko sprawdza, czy jego nazwisko jest dobrze napisane i składa własnoręczny podpis w zaznaczonej linijce na karcie. Bibliotekarz odbierając karty z uznaniem ocenia podpisy i zaprasza dzieci do biblioteki.
- Zaprezentowanie lokalu bibliotecznego, wyjaśnienie różnic między biblioteką a księgarnią, biblioteką szkolną a biblioteką publiczną, wypożyczalnią a czytelnią. Wyjaśnienie pojęć: regał, skrzynka katalogowa, karta książki, karta czytelnika. Dzieci same próbują definiować pojęcia. Aby ułatwić zapamiętanie, nauczyciel przykleja definicje masą mocującą na tablicy.
- Prezentacja zbiorów bibliotecznych, rozmaitość zbiorów (książki, czasopisma, zbiory audiowizualne)
- Omówienie sposobów udostępniania tych zbiorów. Prezentacja książek, które są ostemplowane i ponumerowane. Dlaczego niektórych książek nie wypożycza się (księgozbiór podręczny). Zaprezentowanie wykazu lektur, oraz regału z książkami do klasy I.
- Zasady wypożyczania książek w naszej bibliotece. Czas wypożyczeń i sposób dokonywania wymiany książki.. Zwrócenie uwagi na konieczność jej poszanowania i zapobiegania jej zgubieniu, nawiązanie do regulaminu biblioteki. Prezentacja planszy z prośbami książki - pogadanka.
- Po takim przygotowaniu dzieci zostają zaproszone do obejrzenia wystawki bogato ilustrowanych książek dla najmłodszych, których liczba jest większa od liczby dzieci.
- Po chwili nauczyciel zachęca dzieci do wybrania jednej z książek wystawki, celem wypożyczenia do domu. Dzieci podchodzą kolejno do stołu, aby oddać kartę książki.
- Po krótkim podsumowaniu i przypomnieniu nowo poznanych słów następuje inscenizacja kilku wybranych postaci bajkowych (uczniowie klas trzecich przebrani). Postacie wychodzą z drugiego pokoju, kłaniają się dzieciom, przedstawiają się, ale nie do końca. Kim są postacie, odgadują uczniowie klasy pierwszej.

Propozycje postaci:

Rude warkoczyki, na nosie 100 piegów aż kipi,
ale to nie szkodzi bo ja przecież jestem
(Pippi)

Moi bracia - mały ludek
a ja jestem
(Krasnoludek)

Nic nie robi cały dzień,
kto to taki dzieci?
(Leń}

Co ja widzę? Tuście ptaszki
proszę, proszę, ładna heca
będę miała obiad smaczny,
zaraz wsadzę was do pieca.
(Baba Jaga}

Mój malutki, pokaż rożki,
dam ci sera na pierożki
(Ślimak}

Każda królewna a tym bardziej ona
powinna uważać na wrzeciona
(Śpiąca królewna)

Mieszkam nad rzeczką w krzaczkach.
Jak zwą mnie?
(Kaczka Dziwaczka}

W ręku koszyczek, kapturek mam na głowie,
kim jestem dzieci? Kto z was odpowie?
(Czerwony Kapturek)

W świat wyruszam dziś od nowa
szukać mego Pacanowa
(Koziołek Matołek)


Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele,
a na pięknym balu gubi pantofelek?
(Kopciuszek)

W chatce krasnoludków mieszka
prześliczna królewna
(Śnieżka)

- Rozdanie każdemu uczniowi kolorowej, pamiątkowej zakładki do książek przez postacie z bajek.
- Pożegnanie dzieci i zaproszenie do częstych odwiedzin.

Bibliografia:

Przysposobienie czytelnicze i informacyjne w szkole podstawowej. Poradnik dydaktyczno-wychowawczy. Warszawa IKN 1985. ODN w Bielsku Białej.
Saniewska D. - Nowe vademecum nauczyciela bibliotekarza. Warszawa, Agencja Sukurs 2000.
 

Opracowanie: mgr Michalina Maciaszek
Zespół Szkół w Osielcu

Wyświetleń: 3084


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.