AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dobromira Zdunek
Matematyka, Konspekty

Bez procentów ani rusz - metoda projektu na matematyce

- n +

Bez procentów ani rusz - metoda projektu na matematyce

Aby osiągnąć ambitne cele zakładane przez współczesne programy, powinno się nie tylko zmienić treści, ale również metody nauczania, a dokładniej strategie kształcenia.

W nauczaniu matematyki w ostatnich latach przywiązuje się dużą wagę do strategii nauczania realistycznego, czynnościowego i problemowego. Okazuje się, że te trzy strategie są ze sobą ściśle powiązane. Stosowane prawidłowo w nauczaniu stwarzają zmiany stylu nauczania matematyki z autorytarnego na twórczy.

Omawiając tematy "Obliczenia procentowe" stwierdziłam, że do realizacji tych zajęć nadaje się metoda projektu.

Projekt edukacyjny polega na samodzielnym i dogłębnym zbadaniu jakiegoś zjawiska związanego z życiem codziennym lub dowolną gałęzią wiedzy wszelkimi dostępnymi uczniowi metodami, w tym matematycznymi.

Myślę, że opracowany przeze mnie projekt spełnia te kryteria. Zadania odwołujące się do otaczającej rzeczywistości, zawierające prawdziwe dane, dostarczające ciekawych informacji, wymagają wykonywania różnorodnych czynności, sprawiają, że matematykę uczeń widzi w sposób naturalny i użyteczny.

Realizowałam go w I klasie liceum profilowanego. W ciągu 6 tygodni uczniowie wykonywali zadania.

Temat projektu uczniowskiego: Bez procentów ani rusz

Cele projektu:
1. Pokazać przydatność umiejętności obliczeń procentowych w życiu każdego człowieka.
2. Ćwiczyć sprawność obliczeń procentowych w konkretnych sytuacjach praktycznych.
3. Przygotowanie do kształcenia i samokształcenia się w przyszłości, rozwijanie samodzielności.
4. Kształcenie u uczniów umiejętności:
- zbierania i opracowywania wiadomości na zadany temat,
- korzystania z różnych źródeł informacji,
- selekcji informacji,
- przeprowadzania i oceniania swojego działania,
- wykonywania wszelkich obliczeń procentowych,
- przygotowania indywidualnych prac,
- przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych.

Uczniowie pracowali indywidualnie. Każdy uczeń otrzymał następujący tekst zaleceń do wykonania projektu:

Wygrałeś w "Milionerach" 1000 zł. Postanawiasz całą kwotę wpłacić do banku na lokatę terminową na okres 1 roku. W naszym mieście są trzy banki: Bank Spółdzielczy, WBK, PKO BP.
1. Jakie oprocentowanie lokat oferuje każdy z banków?
2. Która oferta banku jest korzystniejsze dla Ciebie?.
a) rozpatrz lokatę dwunastomiesięczną,
b) rozpatrz lokatę sześciomiesięczną (odsetki są kapitalizowane).
3. Jaki procent kapitału stanowią Twoje odsetki?
4. Jakie konsekwencje finansowe poniesiesz, jeśli zerwiesz umowę lokaty 12 miesięcznej i pobierzesz pieniądze po 9 miesiącach?
5. Dość często język potoczny rozmija się z matematyczną poprawnością. W jednej z gazet znalazło się takie oświadczenie:
"...jeśli polityk mówi, że każdy będzie płacił 12% podatku zamiast 19%, to każdy rozumie - to ja będę płacił o 7% podatku mniej. To jest coś!"
Czy to stwierdzenie jest matematycznie poprawne?
6. Podaj inne przykłady obliczeń procentowych, z którymi spotkałeś się w domu,
w szkole, w prasie, Internecie.......

Materiały należało znaleźć poprzez wizyty w bankach, rozmowy z rodzicami, informacje z prasy, Internetu. Uczniowie sami mieli zdobyć odpowiednie informacje, wykonać obliczenia i wyciągnąć wnioski.

Prezentacje projektu odbyły się na specjalnej lekcji, na którą zaprosiłam nauczycieli nie tylko przedmiotów ścisłych.

Uczniowie jednogłośnie stwierdzili: "z procentami mamy do czynienia wszędzie
w bankach, sklepach, gazetach, radiu, telewizji".

Jak łatwo zauważyć, zadania z "życia wzięte" dostarczają ważnych informacji, a przy tym wiążą informacje z różnych dziedzin, pobudzają ciekawość i wyzwalają twórcze działanie.

Ta forma pracy, niewątpliwie niezwykle dla ucznia atrakcyjna i kształcąca, jest też wartościowa dla nauczyciela, któremu dostarcza nowych jakościowo informacji o uczniach.

Opracowanie: Dobromira Zdunek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6871


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.11



Ilość głosów: 9

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.