Katalog Barbara Durlak-Setkowicz Lekcja wychowawcza, Scenariusze Asertywność - uniejętność kulturalnego odmawianiaAsertywność - umiejętność kulturalnego odmawianiaKONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJCZAS ZAJĘĆ: 45 min MIEJSCE ZAJĘĆ: sala lekcyjna CELE LEKCJI: POZNAWCZE: - uczeń poznaje pojęcia: asertywność, uległość, agresja, - uczeń poznaje korzyści płynące z zachowań asertywnych, - uczeń poznaje samego siebie - swoje słabe i mocne strony, - określenie emocji towarzyszących poszczególnym sytuacjom życiowym KSZTAŁCĄCE: - kształtowanie poczucia własnej wartości - rozwijanie umiejętności współpracy w grupie - rozpoznawanie czynników chroniących i czynników ryzyka -kształtowanie umiejętności wnikliwej analizy sytuacji - uczenie oceniania sytuacji wymagających podjęcia decyzji - ćwiczenie w wyprowadzaniu i formułowaniu wniosków WYCHOWAWCZE: - przygotowanie uczniów do samodzielnego i odpowiedzialnego podejmowania ważnych decyzji - uświadomienie własnej odpowiedzialności za podejmowane działania - wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego - umożliwienie rozwijania umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi CELE OPERACYJNE: Po lekcji uczeń: - zna pojęcie asertywności - odróżnia zachowania i postawy uległe i agresywne od asertywnych - zna korzyści płynące z zachowań asertywnych - próbuje stanowczo, zarazem łagodnie i bez lęku wyrazić swoje poglądy, uczucia FORMY PRACY: - praca zespołowa - praca grupowa - praca indywidualna METODY PRACY: - słowne: elementy pogadanki, dyskusja - praktyczne: "burza mózgów", odgadywanie scenek, pantomima - oglądowe: plansze "sztuka odmawiania" ŚRODKI DYDAKTYCZNE: papier, flamastry, plansze TOK ZAJĘĆ: CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA: - powitanie uczniów - przedstawienie uczniom tematyki zajęć - wdrażając uczniów w tematykę zajęć pytam co rozumieją przez pojęcie: asertywność - próba wspólnego ustalenia definicji ASERTYWNOŚĆ - umiejętność otwartego wyrażania myśli, uczuć, przekonań bez obrażania i lekceważenia poglądów innych osób. Umiejętność mówienia "NIE", stanowczo, łagodnie, bez lęku - w widocznym miejscu umieszczam planszę "sztuka odmawiania" CZĘŚĆ ZASADNICZA: - dzielę klasę na grupy - prezentuję listę różnych zachowań, zaś uczniowie w grupach próbują przyporządkować je do trzech przygotowanych wcześniej plansz z "buźkami" a) Wejśćie brata do pokoju Odp: "Wynoś się stąd!" b) Prośba mamy o pomoc Odp: "No już dobrze jeśli muszę to pójdę, ale...." c) Kolega zaprasza do kina Odp.: "Nie mogę wyjść ponieważ odrabiam lekcje" d) Prośba kolegi o pożyczenie zeszytu Odp: "Odczep się" e) Prośba koleżanki o pożyczenie książki Odp: "No cóż, ja będę nieprzygotowana, ale weź tę książkę" f) Propozycja zapalenia papierosa Odp: "Nie chcę, nie palę" g) Propozycja wyjścia na spacer wieczorem Odp: "Zostanę w domu, ponieważ jestem bardzo zmęczona" - Proszę uczniów, aby spróbowali nazwać poszczególne postawy: * AGRESYWNE - atakujące innych * ULEGŁE - poddające się, pozbawione własnego zdania * ASERTYWNE - stanowcze, zdecydowane, broniące własnego zdania - Uczniowie w grupach przygotowują pantomimiczne scenki odmawiania, Grupa namawia jednego z członków do: 1) Zapalenia papierosa 2) Wypicia piwa 3) Pójścia na wagary Zadaniem wybranej osoby jest odmowa, - możemy zaproponować rozmowę na temat odczuć poszczególnych osób, odmawiających i tych, którzy spotkali się z odmową - ćwiczenie umiejętności asertywnych - zabawa w "naśladowanie" - proszę uczniów o dobranie się w pary; osoba A ma poprosić osobę B o jakąś przysługę tonem agresywnym lub spokojnym, osoba B ma odmówić tonem naśladującym ton i donośność głosu osoby A - po ćwiczeniu proszę uczniów o odpowiedź na pytania: * czy łatwiej było powiedzieć "nie" kiedy prośba była wyrażona głosem cichym i spokojnym, czy też wtedy, gdy prośba była wyrażona głośno i agresywnie? * Co się dzieje, kiedy komunikując się z innymi ludźmi jesteśmy agresywni? - ponownie dzielę klasę na grupy, każda grupa otrzymuje karteczkę z przykładem możliwego zachowania; zadaniem grupy jest ustalenie listy możliwych zachowań w danej sytuacji a) Masz zaplanowany wieczór. Kolega namawia Cię do wyjścia na dyskotekę b) Koleżanka chce o d Ciebie pożyczyć książkę, nie oddała Ci dwóch pożyczonych wcześniej c) Kolega namawia Cię by wypić alkohol z barku Twojego taty pod jego nieobecność. Nie odpowiada Ci ta propozycja d) Koledzy chcą abyście zrobili psikusa nauczycielce. Uważasz, że to nietaktowne - prezentacja prac przez poszczególne grupy - wspólnie ustalamy, które z przedstawionych propozycji są asertywne - stosując technikę "burzy mózgów" ustalamy wspólnie całą klasą listę praw asertywnych "JAKO CZŁOWIEK MAM PRAWO...." np. - samodzielnie podejmować decyzje, - posiadać i wyrażać własne opinie - odpowiadać "nie" na prośby - popełniać błędy - zmieniać zdanie, itd CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA: - pytam uczniów, czy uważają, że warto być asertywnym - pytam uczniów z jakich praw asertywnych korzystają - zachęcam uczniów do zachowań asertywnych, przedstawiając ich pozytywne aspekty - dziękuję za współpracę Plansza z "buźkami" Opracowanie: Barbara Durlak Setkowicz Wyświetleń: 13375
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |