Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Lilianna Furga
Język polski, Sprawdziany i testy

Budowa zdania - sprawdzian gramatyki dla klasy IV

- n +

Sprawdzian z gramatyki dla kl. IV budowa zdania

1. Rozpoznaj typy wypowiedzeń (zdania lub równoważniki zdań). W zdaniach podkreśl jedną linią podmiot a dwiema orzeczenie.
a) Chłopiec zrobił sobie latawiec.
b) Dzień dobry, pani.
c) Kto tam?
d) Kto tam puka?
e) W lasach jeziora.

2. Ułóż zdanie z podanych wyrazów:
dziecko, od, grało, do, zdolne, fortepianie, na, rana, wieczora
.....................................................................................

3. W funkcji podmiotu najczęściej występują (podaj nazwę części mowy)
.....................................................................................

4. Zamień zdanie pojedyncze na złożone i złożone na pojedyncze. Nazwij zdania.
a) Gdy dziewczyna czytała książkę, błysnęło za oknem. To jest zdanie................................
b) Zachowywał się nieostrożnie. To jest zdanie................................
c) Nie pomagała matce, często zagłębiała się w lekturze i marzyła o niezwykłych przygodach. To jest zdanie................................

Zdania przekształcone:
a) .................................................................................
b) .................................................................................
c) .................................................................................

5. Podaj przykład zdania
a) pojedynczego, nierozwiniętego ............................................................
b) pojedynczego z rozwiniętym podmiotem ............................................
c) pojedynczego z rozwiniętym orzeczeniem ...........................................
d) zamień zdanie z podpunktu (a) na zdanie złożone ...............................

6. Nazwij typy zdań ze względu na cel ich wypowiedzi.
a) Chodź ze mną! (zd...............................)
b) Zerwać tę różę? (zd...............................)
c) Samochody pędzą autostradą.. (zd...............................)

7. Podane niżej zdanie podziel na związki wyrazowe; postaw między wyrazami pytania, zaznacz strzałką, który z wyrazów jest nadrzędny a który podrzędny. Wykonaj wykres zdania.

Czerwone róże dumnie stoją w wazonie.

Związki wyrazowe:                       Wykres zdania:
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................

Sprawdzian gramatyki dla kl. IV - budowa zdania

1. Z tekstu wypisz tylko zdania pojedyncze. Podkreśl wyrazy świadczące o tym, że są to zdania pojedyncze. Napisz, jakimi częściami zdania są te wyrazy.

Kapitan wyjął ze swego skórzanego pudełka czarną lornetkę. Popatrzył przez szkła lornetki sam, a potem puścił ją między żeglarzy. Lornetka szła długą kolejką, aż przywędrowała do rąk sternika. Skierował szkła na brzeg przed łódką. I nagle - stanęło chłopcu serce - zauważył swojego przyjaciela ze szkolnej ławy.
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
Podkreślone wyrazy są (podaj nazwę części mowy) ...................................................

2. W podanych zdaniach podkreśl jedną linią podmiot a dwiema orzeczenie.

Nasza klasa wygrała zawody sportowe. Uczniowie w nagrodę pojadą na wycieczkę do Krakowa.

3. Z podanego zdania wypisz związki wyrazowe. Podkreśl w każdym z nich wyraz nadrzędny i postaw odpowiednie pytanie skierowane od wyrazu nadrzędnego do wyrazu podrzędnego.

Dzielny sportowiec jeszcze zdobywa szczyt góry.

Związki wyrazowe:
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................

4. Podane zdania pojedyncze przekształć w złożone, postaw przecinki. Kreską pionową oddziel zdania składowe.
a) W zatoce panowała cisza. Nawet meduzy odpłynęły na otwarte morze.
b) Nadejdą wakacje. Pojadę nad morze.
c) Sroki pospolite należą do ptaków osiadłych. Nie odlatują przed zimą. Pozostają u nas cały rok.

a) .................................................................................
b) .................................................................................
c) .................................................................................
5. Wstaw brakujące przecinki.

Mieszkańcy tych wysp trudnią się głównie rolnictwem hodowlą i rybołówstwem. Uprawiają trzcinę cukrową kukurydzę wanilię warzywa i tytoń. Rosną tam banany drzewa kawowe kakaowe i cynamonowe oraz pewien gatunek palm które rodzą olbrzymie owoce. Ważą one po kilkanaście kilogramów ale trafiają się okazy o ciężarze ponad 20 kilogramów. Spadają często do wody wtedy prądy morskie zanoszą je czasem aż do wybrzeży Indii gdzie ludzie nazywają je darem morza.

6. Wykonaj wykres zdania. Zaznacz grupę podmiotu i orzeczenia.

Niektóre wiosenne kwiaty rozkwitły niedawno w pobliskich ogródkach.

Opracowanie: Lilianna Furga

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 44704
 
   Komentarze
  • angelisia66, 2012-05-16

    właśnie tego szukałam:)mam sprawdzian w czwartek i muszę się nauczyć
    dzięki:)



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.08



    Ilość głosów: 78
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014