AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Bochniak
Język polski, Scenariusze

Jak opisać obraz? Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV

- n +

Jak opisać obraz?

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV
(w oparciu o podręcznik GWO "Między nami")

Cele:
główny: kształcenie umiejętności czytania obrazu

szczegółowe:
- kształcenie umiejętności uważnego oglądania obrazu (plan pierwszy, tło)
- bogacenie czynnego słownictwa opisującego postać
- budowanie dłuższej wypowiedzi
- określanie nastroju obrazu
- wyrabianie wrażliwości estetycznej
- ożywianie wyobraźni.

Metody pracy: oglądowa, ćwiczeniowa

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: reprodukcja obrazu Józefa Pankiewicza "Dziewczynka w czerwonej sukni", tekst pomocniczy, Słownik wyrazów obcych.

Przebieg lekcji:

Część wstępna:
1. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji (Co to jest porównanie? Proszę podać przykłady porównań.)
2. Wprowadzenie do tematu lekcji: Porównanie jako środek artystycznego wyrazu, jako artystyczny sposób przekazania treści. Artystycznym sposobem przekazania treści jest też obraz (dzieło malarskie) - powiązanie obu tych elementów.

Część zasadnicza:
1. Wnikliwe obejrzenie obrazu Józefa Pankiewicza "Dziewczynka w czerwonej sukni" (podręcznik str. 50). Wyjaśnienie pojęć: reprodukcja, oryginał przy pomocy Słownika wyrazów obcych; zwrócenie uwagi na pisownię wyrazu oryginał.
2. Opis postaci ukazanej na obrazie. Uwzględnienie szczegółów wyglądu: głowa, ręce, suknia (cicha praca indywidualna - 5min.)
Ustne wypowiedzi uczniów - opisywanie postaci (zwrócenie uwagi na obrazowość wypowiedzi, bogactwo słownictwa). Zastanowienie się nad odpowiedzią na pytanie : Czy opisać obraz jest łatwo czy trudno?
3. Zapis tematu lekcji.
4. Co należy uwzględnić, aby opis obrazu był wyczerpujący? Wspólne ustalenie odpowiedzi na pytanie. (Plan pierwszy - centrum uwagi, plan główny; tło - to ,co poza postacią).
5. Głośne odczytanie przez ucznia opisu obrazu - wykorzystanie tekstu pomocniczego z podręcznika - str. 51. Czym różnią się wypowiedzi uczniów od tej , która została odczytana? Zwrócenie uwagi na bogactwo słownictwa.
6. Praca w grupach: Zadanie 3 str. 51 (wg wzoru umieszczonego na tablicy: twarz - ładna, ujmująca) - praca w zeszytach.
Praca dla ucznia o obniżonym poziomie wymagań: Uzupełnić tekst z lukami: Opisywany obraz nosi tytuł " ....................................................................". Namalował go................................................................. Przedstawia...........................................
o ładnej twarzy ubraną w.............................................. sukienkę. Dziecko ma nie więcej niż................ lat.
7. Sprawdzenie pracy wszystkich grup. Zwrócenie uwagi na fakt, iż mimo że wszyscy pracowali na tym samym materiale dydaktycznym, to jednak określenia opisujące poszczególne elementy postaci nie są identyczne.
Użycie porównań w opisie postaci jako wzbogacenie wypowiedzi; praca wyobraźni ( np.: oczy czarne jak węgle, włosy jak len, usta niczym róża czerwone)
8. Wspólny opis tła oraz określenie nastroju, jaki oddaje opisywany obraz.

Podsumowanie:
1. Zebranie wiadomości uzyskanych podczas zajęć: Od czego zależy dobry i dokładny opis obrazu? (uważne obejrzenie, dobór odpowiedniego słownictwa)
2. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej: Opisz obraz "Dziewczynka w czerwonej sukni", używając jak największej ilości porównań. Zwrócenie uwagi na trójdzielność wypracowania, użycie akapitów. Zadanie dla chętnych: Zadanie 5 str. 51. (5 pytań - wszyscy uczniowie, 2 pytania - uczeń o obniżonym poziomie wymagań).
3. Ocena pracy uczniów.

Opracowanie: Bożena Bochniak
nauczycielka języka polskiego
w szkole podstawowej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 19261


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 8