Katalog

Maria Puda
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Deszczowa pogoda - scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci

- n +

Deszczowa pogoda

Scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci.

Data sporządzenia:

Data zajęć:

Miejsce: Ogródek przedszkolny

Charakterystyka grupy: W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Liczba dzieci około 20

Czas trwania: 45 minut

Pomoce i rekwizyty: Papierowe żółte kółeczka, flamastry, nagrania z melodią i odgłosami burzy i deszczu. Peleryny przeciwdeszczowe, farby plakatowe, szary papier, spryskiwacz wody, sznurek, klamerki, znaczki: słoneczka, chmurki deszczowe, ręcznik papierowy.

Cele zajęć:
- nazywanie i rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych (deszcz, burza, ulewa)
- poznanie praktycznych sposobów zabezpieczenia się człowieka przed deszczem
- utrwalanie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych oraz orientacji w schemacie ciała
- wyzwolenie aktywności ruchowej
- uświadomienie dzieciom wpływu różnych czynników na przyrodę
- pobudzenie do refleksji nad wzajemnymi oddziaływaniami człowieka, cywilizacji i przyrody

Przebieg zajęć

I. Działania wstępne
1. "Pogoda Ducha". Dzieci siedząc na kocach określają swój nastrój wybierając odpowiednią "buzię", która symbolizuje radość, smutek, złość, obojętność. Na przygotowanych papierowych kółeczkach, rysują symbolicznie swój nastrój i zawieszają w odpowiednim miejscu na "kalendarzu nastrojów"
2. "Piosenka powitalna" - taniec integracyjny ze słowami w kole wszyscy tu stoimy każdy czyjąś rękę trzyma i dzień dobry już mówimy tak zabawa się zaczyna.

II. Część właściwa
1. Dzieci siedzą w kole z zawiązanymi oczami. Po odgłosach burzy nauczyciel spryskuje ich twarze woda., prowadzi z nimi krótką pogawędkę na temat tego co słyszały i co czuły?
2. "Chmurki". Dzieci ozdabiają markerami chmurki, worki a następnie nadmuchują je.
3. "Zabawy z chmurkami" - Odbijanie różnymi częściami ciała: prawa ręka, lewa ręka, lewa noga, prawa noga - swobodne podrzucanie w rytm muzyki, w czasie pauzy dzieci odszukują swoje "chmurki" - przekazywanie "chmurki" po kole rękami (szybko, wolno), nogami.
4. Dzieci zawieszają swoje chmurki na niebie. Sznurek rozwieszony między drzewami.
5. "Deszczyk" - taniec integracyjny.
6. Strój na deszczową pogodę.
Nauczyciel pyta dzieci, co należy zrobić aby nie zmoknąć w czasie deszczu? Dzieci rozglądają się po sali i wyszukują elementy stroju na deszczową pogodę.
7. Zabawa "Deszcz"
Dwoje dzieci stoi w różnych miejscach ogrodu z otwartymi wysoko podniesionymi parasolami. Pozostałe dzieci poruszają się zgodnie z charakterem muzyki. Gdy usłyszą "deszcz" przykucają wokół dzieci z parasolami. Nauczyciel sprawdza czy wszystkie dzieci się schowały. Dzieci, które za bardzo wystają spod parasola mokną, nauczyciel ruchem palców na ich plecach naśladuje krople deszczu.
8. Zabawa z "Deszczem"
Dzieci zanurzają ręce w farbach i strzepują krople na szary papier.
9. Piosenka "Plucha"
Ale plucha, ha ha plucha, ha ha ale dmucha. Ha ha dmucha, ha ha niech tam leje, niech tam wieje, ja się bawię ja się śmieję, ja się bawię ja się śmieję.

III. Zakończenie
1. Informacja zwrotna
Dzieci wybierają a następnie zawieszają na plakacie odpowiedni znaczek określając w ten sposób swój nastrój po zajęciach.
2. Piosenka pożegnalna - taniec integracyjny.
W kole wszyscy tu stoimy. I za ręce się trzymamy. Do widzenia już mówimy. Tak ze sobą się żegnamy.

Literatura:
1. Materiały z kursu "Rozwijanie twórczej aktywności dzieci" Zofia Lorens
 

Opracowanie: Maria Puda

Wyświetleń: 9735


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.