AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Puda
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Na polanie w lesie - scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci

- n +

Na polanie w lesie

Scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci

Data sprawozdania:

Data zajęć:

Charakterystyka grupy: W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w wieku od 3 do 6 lat

Liczba uczestników: około 20

Miejsce: Polanka leśna

Czas trwania: 40 minut

Pomoce i rekwizyty: naturalne okazy przyrody: liście, korzenie, trawy, kwiaty, drzewa.

Cele:
- kształtowanie pozytywnych postaw otwartości w stosunku do siebie i przyrody
- uznaniem aktywności ruchowej jako naturalnej potrzeby człowieka
- radosna zabawa na świeżym powietrzu
- rozwijanie czynnego słownictwa dziecka

Przebieg zajęć:

I. Działania wstępne:
1. Witam wszystkich a szczególnie tych którzy wiedzą i pytam dzieci:
- jaka jest teraz pora roku,
- w jakie kolory jest ubrana pani wiosna,
- co dzieje się z drzewami wiosną,
- co jest owocem buka,
- jaki kolor mają szyszki
- czy lubią przyrodę,
- lubią być wśród drzew.
Dzieci, które znają odpowiedź machają rękami.
2. Mój nastrój:
Każde dziecko szuka takich elementów przyrody (to wszystko, co nas otacza), które odzwierciedlają jego nastrój, aktualnie odczucia, oczekiwania. Po odnalezieniu tych elementów przyrodniczych dzieci siadają w kręgu, dzielą się spostrzeżeniami, refleksjami, porównaniami mówiąc: "Mój nastrój jest jak"
3. Imię i cecha liścia.
Stoimy w kręgu. Dzieci po kolei podają sobie liść, oglądają go i wypowiadają słowo oznaczające jakąś jego cechę. Obowiązuje zasada jaka przy tworzeniu łańcuchów - nie powtarzamy wyrazów.
4. Do czego drzewa są potrzebne?
- dzieci - drzewa
- dzieci - zwierzęta
Drzewa rozstawiamy na polanie. Dzieci - zwierzęta informujemy, iż mogą żyć oddychać, odżywiać się tylko te drzewa, które są dla nich źródłem tlenu i pokarmu. Jednak na określony znak "zwierzęta" muszą zmienić drzewo (np. w poszukiwaniu nowego pokarmu) W trakcie tej zmiany zwierzęta nie mogą oddychać. Nauczyciel jest leśnikiem, który ścina niektóre drzewa (może przy tym informować na co będzie ono potrzebne). Ścięte drzewa - dzieci zamieniają się w zwierzęta. Gdy już wszystkie dzieci zgromadzą się wokół ostatniego drzewa, należy im zadać pytanie: Dlaczego drzewa są potrzebne?

II. Część właściwa:
1. Hej tam pod lasem - taniec integracyjny
2. Las żyje
Każdy z uczestników wybiera lub losuje - postać w jaka się wcieli w czasie zabawy (rośliny, zwierzęta). Wspólnie ustalamy, jak poszczególne role można zagrać np. drzewa stoją, krzewy klęczą, mchy paprocie siedzą, zwierzęta chodzą, ptaki chodzą i machają rękami. W następnym etapie zabawy, prowadzący podaje hasło- nazwę "zjawiska przyrody" (noc, dzień, słońce, wieczór) a dzieci starają się zachować odpowiednio do zjawiska. Prowadzący zmienia hasła w szybkim tempie.
3. "Orzeszek" - taniec integracyjny.
4. "Leśna galeria."
Dzielimy dzieci na małe grupy (2-4 osoby). Zadaniem uczestników grup jest tworzenie obrazu ze znalezionych materiałów przyrodniczych. Po określonym czasie przechodzimy do prezentacji zwiedzania leśnej "galerii." Oglądamy po kolei wszystkie prace, a twórcy opowiadają o swoim dziele.
5. "Zajączek i myśliwy."
Spośród uczestników zabawy wybieramy dwie osoby: jedna to zajączek, druga to myśliwy. Pozostali tworzą krąg, trzymając się za ręce. Zajączek i myśliwy mają związane oczy i chodzą wewnątrz koła. Myśliwy chcąc złapać zajączka próbuje go zlokalizować. Jeśli klaśnie raz, zajączek odpowiada mu dwoma klaśnięciami. Myśliwy ma trzy takie szanse.

III. Zakończenia
1. "Sally Garden" - taniec integracyjny (wersja uproszczona)
2. Informacja zwrotna - "Krok, do środka kręgu"
Na pytanie prowadzącego dzieci odpowiadają, robiąc krok do środka kręgu (tak) lub do tyłu (nie)
- Czy podobały się wam zabawy?
- Czy chcielibyście podobne zajęcia?
- Czy macie dobry nastrój?
3. Dzieci żegnają się z lasem. Dziękują mu za mile spędzony czas opuszczają go machając rękami.

Literatura:
1. Materiały z kursu "Rozwijanie twórczej aktywności dzieci" Zofia Lorens
 

Opracowanie: Maria Puda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4278


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0