Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Maria Puda
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Na polanie w lesie - scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci

- n +

Na polanie w lesie

Scenariusz zajęć z zakresu twórczej aktywności dzieci

Data sprawozdania:

Data zajęć:

Charakterystyka grupy: W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w wieku od 3 do 6 lat

Liczba uczestników: około 20

Miejsce: Polanka leśna

Czas trwania: 40 minut

Pomoce i rekwizyty: naturalne okazy przyrody: liście, korzenie, trawy, kwiaty, drzewa.

Cele:
- kształtowanie pozytywnych postaw otwartości w stosunku do siebie i przyrody
- uznaniem aktywności ruchowej jako naturalnej potrzeby człowieka
- radosna zabawa na świeżym powietrzu
- rozwijanie czynnego słownictwa dziecka

Przebieg zajęć:

I. Działania wstępne:
1. Witam wszystkich a szczególnie tych którzy wiedzą i pytam dzieci:
- jaka jest teraz pora roku,
- w jakie kolory jest ubrana pani wiosna,
- co dzieje się z drzewami wiosną,
- co jest owocem buka,
- jaki kolor mają szyszki
- czy lubią przyrodę,
- lubią być wśród drzew.
Dzieci, które znają odpowiedź machają rękami.
2. Mój nastrój:
Każde dziecko szuka takich elementów przyrody (to wszystko, co nas otacza), które odzwierciedlają jego nastrój, aktualnie odczucia, oczekiwania. Po odnalezieniu tych elementów przyrodniczych dzieci siadają w kręgu, dzielą się spostrzeżeniami, refleksjami, porównaniami mówiąc: "Mój nastrój jest jak"
3. Imię i cecha liścia.
Stoimy w kręgu. Dzieci po kolei podają sobie liść, oglądają go i wypowiadają słowo oznaczające jakąś jego cechę. Obowiązuje zasada jaka przy tworzeniu łańcuchów - nie powtarzamy wyrazów.
4. Do czego drzewa są potrzebne?
- dzieci - drzewa
- dzieci - zwierzęta
Drzewa rozstawiamy na polanie. Dzieci - zwierzęta informujemy, iż mogą żyć oddychać, odżywiać się tylko te drzewa, które są dla nich źródłem tlenu i pokarmu. Jednak na określony znak "zwierzęta" muszą zmienić drzewo (np. w poszukiwaniu nowego pokarmu) W trakcie tej zmiany zwierzęta nie mogą oddychać. Nauczyciel jest leśnikiem, który ścina niektóre drzewa (może przy tym informować na co będzie ono potrzebne). Ścięte drzewa - dzieci zamieniają się w zwierzęta. Gdy już wszystkie dzieci zgromadzą się wokół ostatniego drzewa, należy im zadać pytanie: Dlaczego drzewa są potrzebne?

II. Część właściwa:
1. Hej tam pod lasem - taniec integracyjny
2. Las żyje
Każdy z uczestników wybiera lub losuje - postać w jaka się wcieli w czasie zabawy (rośliny, zwierzęta). Wspólnie ustalamy, jak poszczególne role można zagrać np. drzewa stoją, krzewy klęczą, mchy paprocie siedzą, zwierzęta chodzą, ptaki chodzą i machają rękami. W następnym etapie zabawy, prowadzący podaje hasło- nazwę "zjawiska przyrody" (noc, dzień, słońce, wieczór) a dzieci starają się zachować odpowiednio do zjawiska. Prowadzący zmienia hasła w szybkim tempie.
3. "Orzeszek" - taniec integracyjny.
4. "Leśna galeria."
Dzielimy dzieci na małe grupy (2-4 osoby). Zadaniem uczestników grup jest tworzenie obrazu ze znalezionych materiałów przyrodniczych. Po określonym czasie przechodzimy do prezentacji zwiedzania leśnej "galerii." Oglądamy po kolei wszystkie prace, a twórcy opowiadają o swoim dziele.
5. "Zajączek i myśliwy."
Spośród uczestników zabawy wybieramy dwie osoby: jedna to zajączek, druga to myśliwy. Pozostali tworzą krąg, trzymając się za ręce. Zajączek i myśliwy mają związane oczy i chodzą wewnątrz koła. Myśliwy chcąc złapać zajączka próbuje go zlokalizować. Jeśli klaśnie raz, zajączek odpowiada mu dwoma klaśnięciami. Myśliwy ma trzy takie szanse.

III. Zakończenia
1. "Sally Garden" - taniec integracyjny (wersja uproszczona)
2. Informacja zwrotna - "Krok, do środka kręgu"
Na pytanie prowadzącego dzieci odpowiadają, robiąc krok do środka kręgu (tak) lub do tyłu (nie)
- Czy podobały się wam zabawy?
- Czy chcielibyście podobne zajęcia?
- Czy macie dobry nastrój?
3. Dzieci żegnają się z lasem. Dziękują mu za mile spędzony czas opuszczają go machając rękami.

Literatura:
1. Materiały z kursu "Rozwijanie twórczej aktywności dzieci" Zofia Lorens
 

Opracowanie: Maria Puda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3447
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014