Katalog

Agnieszka Wańka
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji międzyprzedmiotowej - j. polski i historia (temat: Uczta na Olimpie - kl. I gimnazjum)

- n +

Tytuł

SCENARIUSZ PROJEKTU BĘDĄCEGO ZAPREZENTOWANIEM KORELACJI MIĘDZYPRZEDMIOTOWEJ: HISTORII I JĘZYKA POLSKIEGO.

Opracowanie:  mgr Agnieszka Wańka - język polski
mgr Magdalena Tołwińska - historia
Temat:  Uczta na Olimpie
Klasa:  I gimnazjum
Czas:  2 godz. lekcyjne





Cele ogólne:
- zebranie i usystematyzowanie poznanych wiadomości,
- uświadomienie uczniom ich mocnych i słabych stron w opanowanym materiale,
- uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji,
- uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji,

- uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji,

Cele szczegółowe:
po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji,
- opowiedzieć, jak Grecy wyobrażali sobie bogów,
- wymienić wybranych, ważniejszych bogów, dokonać ich charakterystyki,
- przypisać bogom ich atrybuty i dziedziny życia, którymi się opiekowali,
- łączyć ze sobą usłyszane informacje, wyciągać wnioski,
- dostrzec podstawowe środki wyrazu sztuki teatralnej,
- posługiwać się terminami: rodzaj, gatunek, dramat, tragedia, tworzywo i znaki teatru, komizm, orchestra...

Metoda:
- drama - inscenizacja tytułowej Uczty na Olimpie,
- rozmowa nauczająca,
- technika animacji: Mind Mapping,
- technika animacji: PRAWDA - FAŁSZ.

Środki dydaktyczne:
- elementy inscenizacji (dekoracje, stroje, atrybuty bogów itp.),
- arkusze szarego papieru, pisaki,
- plansze i zestawy kart przygotowane przez nauczyciela,
- karteczki z pojęciami z zakresu powtarzanego materiału umożliwiające podział na grupy,
- afisze teatralne oraz maski wykonane przez uczniów,
- nagranie podkładu muzycznego do dwóch piosenek śpiewanych przez uczniów podczas inscenizacji,
- arkusze ewaluacyjne.

Uwagi dotyczące realizacji lekcji:

Lekcja ta jest lekcją powtórzeniową po omówieniu działu Starożytna Grecja z historii oraz treści zebranych wokół tematu "teatr" z działu Kształcenie literackie i kulturowe z j. polskiego w ramach skorelowanych rozkładów materiału z tych przedmiotów. Wybrani uczniowie w ramach zajęć kółka polonistycznego przygotowywali inscenizację na podany temat. Lekcja prowadzona przez dwu nauczycieli: j. polskiego i historii.

Podzielona jest na 4 etapy:
  1. Inscenizacja nawiązująca do mitologii greckiej.
  2. Rozmowa nauczająca prowadzona przez nauczyciela historii, nawiązująca do obejrzanej inscenizacji. Następnie technika animacji Mind Mapping, która pozwoli uczniom uporządkować posiadaną wiedzę z zakresu historii.
  3. Rozmowa nauczająca na temat znaków teatru prowadzona przez nauczyciela j.polskiego. Następnie technika animacji PRAWDA - FAŁSZ, która pozwoli uczniom uporządkować wiedzę z zakresu teatru.
  4. Ewaluacja lekcji według przygotowanych arkuszy odmiennych dla uczniów uczestniczących w lekcji, uczniów biorących udział w inscenizacji, gości- nauczycieli obserwujących lekcję.

Struktura i opis lekcji:

I Czynności organizacyjne:
- przywitanie uczniów i zaproszonych gości, zapisanie tematu;

II Wstęp:
Nauczyciel przedstawia cele lekcji, nawiązuje do zagadnień omawianych na kilku poprzednich lekcjach (mitologia grecka, dzieje teatru ateńskiego z historii, lektura "Zemsta", uczestniczenie w spektaklu, znaki teatru, podstawowe wyróżniki sztuki teatralnej z j polskiego). Zaprasza zebranych do obejrzenia przygotowanej inscenizacji.

III Rozwinięcie:
Nauczyciel historii w rozmowie nauczającej nawiązuje do obejrzanej inscenizacji. Uczniowie wymieniają postaci, które wystąpiły, określają atrybuty bogów, krótko wspominają znane mity.
Następnie nauczyciel proponuje zabawę techniką animacji Mind Mapping. Wyjaśnia zasady i zachęca wszystkich uczniów do udziału, do pisemnych wypowiedzi na przygotowanych arkuszach, nie ingeruje w treść, czuwa nad porządkiem i sprawnym przebiegiem gry. Gdy wykres jest gotowy, nauczyciel omawia wyniki, koryguje ewentualne błędy, pyta o wrażenia z zabawy.
Nauczyciel j. polskiego w rozmowie nauczającej nawiązuje do obejrzanej inscenizacji jako formy wypowiedzi. Uczniowie wskazują podstawowe wyróżniki sztuki teatralnej, znaki teatru, krótko nawiązują do wcześniejszego pobytu w teatrze.
Następnie nauczyciel zachęca do sprawdzenia wiadomości poprzez technikę animacji PRAWDA - FAŁSZ. Uczniowie losują karteczki z pojęciami z zakresu powtarzanego materiału, umożliwiające podział na grupy (np. TRAGEDIA, KOMEDIA, AMFITEATR, DIONIZJE, AKTOR, INSCENIZATOR, MIMIKA, REKWIZYT). Nauczyciel przypomina zasady techniki i zachęca do pracy, sugerując, aby jedna grupa nie słyszała wypowiedzi drugiej. Kiedy praca w grupach zostaje zakończona, następuje wspólne omówienie decyzji podjętych przez uczniów, ich rozwinięcie i podsumowanie.


IV Zakończenie:
Nauczyciel pyta o wrażenia z lekcji, zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi. Na zakończenie prosi wszystkich obecnych o wypełnienie przygotowanych wcześniej arkuszy ewaluacyjnych. Dziękuje wszystkim za udział w lekcji i kończy zajęcia.


KARTY DO TECHNIKI AKTYWNEJ: PRAWDA - FAŁSZ

Wielkie Dionizje to najważniejsze z rzymskich świąt poświęconych Sofoklesowi.Akustyk jest znakiem teatru.
Komedia jest jednym z podstawowych gatunków dramatu. Celem komedii jest rozbawienie widza.Jednym z podstawowych tworzyw teatru jest przestrzeń.
Orchestra to kwiat z rodziny storczykowatych, wręczany aktorom teatru ateńskiego. Słowo pochodzi z greckiego "orchis" - jądro, storczyk.Mianem ruchu scenicznego określa się zmianę miejsca.
Amfiteatralny - wznoszący się stopniowo, półkoliście.Czas w widowisku teatralnym ma specyficzną wartość.
Podczas widowiska teatralnego odbiorca, czyli publiczność nie może przesłać żadnego komunikatu nadawcy, np. aktorowi.Perełka jest główną postacią powieści Aleksandra Fredry pt."Zemsta".


PROPOZYCJE EWALUACJI DLA UCZNIÓW:

A. DLA UCZESTNIKÓW LEKCJIB. DLA INSCENIZATORÓW
1. Czy połączenie dwu przedmiotów: j.polskiego i historii, pomogło Ci w przyswojeniu wiedzy o mitologii greckiej i teatrze? 1. Czy połączenie dwu przedmiotów: j.polskiego i historii, pomogło Ci w przyswojeniu wiedzy o mitologii greckiej i teatrze?
2. Które wiadomości najbardziej utkwiły Ci w pamięci?
Spróbuj je podać.
2. Które wiadomości najbardziej utkwiły Ci w pamięci?
Spróbuj je podać.
3. Uważam, że na dzisiejszej lekcji pracowałem (-am):
a/ bardzo intensywnie
b/ intensywnie
c/ dobrze
d/ niezbyt dobrze
e/ słabo
f/ bardzo słabo
3. Uważam, że na dzisiejszej lekcji pracowałem (-am):
a/ bardzo intensywnie
b/ intensywnie
c/ dobrze
d/ niezbyt dobrze
e/ słabo
f/ bardzo słabo
4. Uważam, że dzisiejsza lekcja była
a/ bardzo interesująca
b/ interesująca
c/ taka sobie
d/ nudna
Dlaczego tak myślisz?
4. Uważam, że dzisiejsza lekcja była
a/ bardzo interesująca
b/ interesująca
c/ taka sobie
d/ nudna
Dlaczego tak myślisz?
5. Po dzisiejszej lekcji uświadomiłem sobie, że muszę jeszcze powtórzyć:5. Po dzisiejszej lekcji uświadomiłem sobie, że muszę jeszcze powtórzyć:
 6. Czy dobrze czułeś się w wyznaczonej roli? Dlaczego tak myślisz?


PROPOZYCJA EWALUACJI DLA NAUCZYCIELI UCZESTNICZĄCYCH W LEKCJI



1. Czy dzisiejsza lekcja wydała się Państwu interesująca ?
Dlaczego ?



2.Czy korelacja między j. polskim a historią była widoczna ?



3. Czy dostrzegają Państwo mocne i słabe strony tego typu zajęć ?
Proszę podać.



4. Czy metody, stopień trudności, tempo pracy było odpowiednie ?



5. Czy dokonalibyście Państwo jakichś zmian w strukturze lekcji ?
Jeśli tak, to proszę podać jakich.



6. Inne uwagi bądź ocena lekcji.

Wyświetleń: 3770


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.