Katalog Agnieszka Wańka Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji międzyprzedmiotowej - j. polski i historia (temat: Uczta na Olimpie - kl. I gimnazjum)SCENARIUSZ PROJEKTU BĘDĄCEGO ZAPREZENTOWANIEM KORELACJI MIĘDZYPRZEDMIOTOWEJ: HISTORII I JĘZYKA POLSKIEGO.
Cele ogólne: - zebranie i usystematyzowanie poznanych wiadomości, - uświadomienie uczniom ich mocnych i słabych stron w opanowanym materiale, - uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji, - uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji, - uzyskanie informacji zwrotnej od uczniów i nauczycieli na temat zastosowanych metod i przebiegu lekcji, Cele szczegółowe: po zakończonej lekcji uczeń potrafi: - prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, - opowiedzieć, jak Grecy wyobrażali sobie bogów, - wymienić wybranych, ważniejszych bogów, dokonać ich charakterystyki, - przypisać bogom ich atrybuty i dziedziny życia, którymi się opiekowali, - łączyć ze sobą usłyszane informacje, wyciągać wnioski, - dostrzec podstawowe środki wyrazu sztuki teatralnej, - posługiwać się terminami: rodzaj, gatunek, dramat, tragedia, tworzywo i znaki teatru, komizm, orchestra... Metoda: - drama - inscenizacja tytułowej Uczty na Olimpie, - rozmowa nauczająca, - technika animacji: Mind Mapping, - technika animacji: PRAWDA - FAŁSZ. Środki dydaktyczne: - elementy inscenizacji (dekoracje, stroje, atrybuty bogów itp.), - arkusze szarego papieru, pisaki, - plansze i zestawy kart przygotowane przez nauczyciela, - karteczki z pojęciami z zakresu powtarzanego materiału umożliwiające podział na grupy, - afisze teatralne oraz maski wykonane przez uczniów, - nagranie podkładu muzycznego do dwóch piosenek śpiewanych przez uczniów podczas inscenizacji, - arkusze ewaluacyjne. Uwagi dotyczące realizacji lekcji:Lekcja ta jest lekcją powtórzeniową po omówieniu działu Starożytna Grecja z historii oraz treści zebranych wokół tematu "teatr" z działu Kształcenie literackie i kulturowe z j. polskiego w ramach skorelowanych rozkładów materiału z tych przedmiotów. Wybrani uczniowie w ramach zajęć kółka polonistycznego przygotowywali inscenizację na podany temat. Lekcja prowadzona przez dwu nauczycieli: j. polskiego i historii.Podzielona jest na 4 etapy:
Struktura i opis lekcji:I Czynności organizacyjne:- przywitanie uczniów i zaproszonych gości, zapisanie tematu; II Wstęp: Nauczyciel przedstawia cele lekcji, nawiązuje do zagadnień omawianych na kilku poprzednich lekcjach (mitologia grecka, dzieje teatru ateńskiego z historii, lektura "Zemsta", uczestniczenie w spektaklu, znaki teatru, podstawowe wyróżniki sztuki teatralnej z j polskiego). Zaprasza zebranych do obejrzenia przygotowanej inscenizacji. III Rozwinięcie: Nauczyciel historii w rozmowie nauczającej nawiązuje do obejrzanej inscenizacji. Uczniowie wymieniają postaci, które wystąpiły, określają atrybuty bogów, krótko wspominają znane mity. Następnie nauczyciel proponuje zabawę techniką animacji Mind Mapping. Wyjaśnia zasady i zachęca wszystkich uczniów do udziału, do pisemnych wypowiedzi na przygotowanych arkuszach, nie ingeruje w treść, czuwa nad porządkiem i sprawnym przebiegiem gry. Gdy wykres jest gotowy, nauczyciel omawia wyniki, koryguje ewentualne błędy, pyta o wrażenia z zabawy. Nauczyciel j. polskiego w rozmowie nauczającej nawiązuje do obejrzanej inscenizacji jako formy wypowiedzi. Uczniowie wskazują podstawowe wyróżniki sztuki teatralnej, znaki teatru, krótko nawiązują do wcześniejszego pobytu w teatrze. Następnie nauczyciel zachęca do sprawdzenia wiadomości poprzez technikę animacji PRAWDA - FAŁSZ. Uczniowie losują karteczki z pojęciami z zakresu powtarzanego materiału, umożliwiające podział na grupy (np. TRAGEDIA, KOMEDIA, AMFITEATR, DIONIZJE, AKTOR, INSCENIZATOR, MIMIKA, REKWIZYT). Nauczyciel przypomina zasady techniki i zachęca do pracy, sugerując, aby jedna grupa nie słyszała wypowiedzi drugiej. Kiedy praca w grupach zostaje zakończona, następuje wspólne omówienie decyzji podjętych przez uczniów, ich rozwinięcie i podsumowanie. IV Zakończenie: Nauczyciel pyta o wrażenia z lekcji, zachęca uczniów do swobodnych wypowiedzi. Na zakończenie prosi wszystkich obecnych o wypełnienie przygotowanych wcześniej arkuszy ewaluacyjnych. Dziękuje wszystkim za udział w lekcji i kończy zajęcia. KARTY DO TECHNIKI AKTYWNEJ: PRAWDA - FAŁSZ
PROPOZYCJE EWALUACJI DLA UCZNIÓW:
PROPOZYCJA EWALUACJI DLA NAUCZYCIELI UCZESTNICZĄCYCH W LEKCJI
1. Czy dzisiejsza lekcja wydała się Państwu interesująca ? Dlaczego ? 2.Czy korelacja między j. polskim a historią była widoczna ? 3. Czy dostrzegają Państwo mocne i słabe strony tego typu zajęć ? Proszę podać. 4. Czy metody, stopień trudności, tempo pracy było odpowiednie ? 5. Czy dokonalibyście Państwo jakichś zmian w strukturze lekcji ? Jeśli tak, to proszę podać jakich. 6. Inne uwagi bądź ocena lekcji. Wyświetleń: 3770
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |