Scenariusz uroczystości
koronacja na króla i królową "Bajki"
Od kilku lat w naszym przedszkolu organizujemy uroczystość koronowania dzieci na
Króla i Królową "BAJKI". Wiąże się to z nadaniem przedszkolu imienia "BAJKA"
wybranego przez dzieci i Rodziców. W czasie koronacji dzieci stają się
pełnoprawnymi członkami zbiorowości przedszkolnej. Daje im to możliwość
utożsamienia się z przedszkolem i tym wszystkim co ono daje:
B -
bezpieczeństwo,
A -atmosfera życzliwości,
J - jakość pracy z dzieckiem,
K
- kadra wysokie kwalifikacje i profesjonalizm,
A - ambicje bycia najlepszym.
W tym roku szkolnym przybliżamy dzieci do Unii Europejskiej. Dlatego też
wprowadziliśmy ten temat do naszej uroczystości, zapoznając dzieci na
wcześniejszych zajęciach z charakterystyką wybranych krajów: ich stolicą,
językiem, charakterystycznymi obiektami, położeniem na mapie Europy, językiem,
kulturą, itp. W czasie uroczystości koronacji dzieci miały możliwość
przedstawienia danego kraju naszym gościom, odpowiednim strojem i muzyką.
I. Spotkanie Rady Pedagogicznej.
- Ustalenie terminu koronacji.
- Ustalenie wystroju sal i korytarzy.
- Wyznaczenie zakresu programów artystycznych przygotowywanych przez
poszczególne grupy.
- Ustalenie listy zapraszanych gości oraz sposobów zaproszenia.
- Zredagowanie odezwy do Rodziców.
- Ustalenie sposobów zaangażowania Rodziców w przygotowanie uroczystości.
- Wypożyczenie z Miejskiego Domu Kultury sprzętu.
II. Realizacja przyjętych założeń.
Ad.1. Wspólnie ustalono termin uroczystości na 25 października 2002r. co się
wiąże z okresem adaptacji w pierwszym miesiącu pobytu dziecka w przedszkolu.
Ad. 2. Ponieważ naszym celem jest podróż po krajach Unii Europejskiej, to główną
częścią dekoracji będzie latarnia morska która pozwoli nam bezpiecznie wrócić do
przedszkola po wędrówkach.
Do tego będzie wykonana dekoracja morska: rybki, meduzy, stateczki, rośliny
wodne, itp.
Ad. 3. Przygotowanie przez każdą grupę trzech punktów programu związanych z
nazwą grupy, strojów oraz emblematu pojazdu, którym grupa "pojedzie" na
wycieczkę po krajach Unii Europejskiej.
Przygotowanie charakterystycznych dla wybranych krajów elementów oraz flagi
danego kraju:
3-4latki-
Austria, 5-latki-
Francja, 6-latki-
Wielka Brytania, 6-latki-
Hiszpania
Ad. 4. Wykonanie zaproszeń dla gości:
- Burmistrz Miasta Szczytna,
- Wydział Oświaty i Wychowania,
- Komisja Oświaty przy Radzie Miasta
- Sekretarz i Skarbnik Miasta,
- Redakcja "Kurka Mazurskiego",
- Redakcja "Naszego Mazura",
- Telewizja Kablowa "Teldom"
- Rodzice.
Wykonanie plakatu na tablicę ogłoszeń oraz transparentu do wywieszenia na
zewnątrz przedszkola.
Ad. 5. Ustalenie treści odezwy do Rodziców (autor nieznany) i wydrukowanie jej.
Treść odezwy: "Czym dziecko żyje tego się nauczy"
Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji,
uczy się być cierpliwym.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty,
uczy się pewności siebie.
Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone,
uczy się doceniać innych.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości,
uczy się sprawiedliwości.
Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa,
uczy się ufności.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty,
uczy się lubić siebie.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji
i przyjaźni,
uczy się tego,
jak znaleźć miłość w świecie.
Ad. 6. Zaproszenie Rodziców do pomocy w przygotowywaniu dekoracji w sali
gimnastycznej: wycinanie rybek i przyklejanie ich na nitkach, składanie łódek,
podwieszanie fal, oklejanie latarni morskiej, itp.
Zachęcenie Rodziców do pomocy przy przygotowywaniu strojów w poszczególnych
grupach: 3 -4latki- Kotki Psotki - ciemne koszulki, czerwone spodenki i
kamizelki, czarne czapeczki z uszkami, żółte kokardy. 5 -latki - Skrzaty -
dziewczynki: pomarańczowe spódniczki, zielone kołnierzyki w kształcie listków,
czapeczki w kształcie kwiatków dzwoneczków, chłopcy: krótkie zielone spodenki,
pomarańczowe kołnierzyki w kształcie listków, zielone czapeczki z piórkiem. 6 -latki-
Marynarze - białe spódniczki - spodnie, białe koszulki, marynarskie kołnierze
oraz czapki. 6 -latki - Raczki Nieboraczki - czarne spodnie i spódniczki,
czarne bluzki, czerwone "szczypce", opaski na głowy z czółkami.
Przygotowanie przez Rodziców "jabłka" królewskiego dla każdego dziecka:
przylepienie do jabłka oczek, buzi i kokardy.
Pomoc mamy dziecka prowadzącego uroczystość w przygotowaniu jej - nauka tekstu,
przygotowanie dla dziecka stroju.
Wybranie Rodziców, którzy będą koronować dzieci na Króla i Królową "BAJKI".
Nakręcanie przez Rodziców uroczystości na kamerę wideo oraz wykonywanie zdjęć do
kroniki przedszkolnej w czasie występów dzieci.
Czynny udział Rodziców w uroczystości: odpowiadanie na pytania z odezwy,
odgadnięcie z jakich krajów wracają poszczególne grupy.
Ad.7. Wysłanie pisma do Miejskiego Domu Kultury z prośbą o wypożyczenie sprzętu
nagłaśniającego oraz dwóch tronów z pracowni teatralnej.
III. Przebieg uroczystości
- Wręczanie wchodzącym gościom odezw i zapraszanie do sali "koronacyjnej".
- Powitanie gości przybyłych na naszą uroczystość, Rodziców oraz dzieci.
- Odśpiewanie hymnu przedszkola "Witajcie w naszej BAJCE".
- Przeprowadzenie wywiadu przez 6-latka wśród dzieci i Rodziców. Dziecko mówi
pierwszą część zdania z odezwy, a wskazana grupa lub Rodzice odpowiadają mówiąc
drugą część.
- Zaproszenie gości do obejrzenia części artystycznej.
- Występ grupy Kotki Psotki: piosenka "Kocie drogi", "Kot i dzieci", taniec "Kot
z koteczką" i odjazd dzieci w pociągu w podróż po krajach Unii Europejskiej.
- Występ grupy Skrzaty: piosenka "Wesołe przedszkole", układ ruchowy "Duszki
leśne", taniec "Leśne krasnoludki" i odlot dzieci ptakiem na wycieczkę po
Europie.
- Występ grupy Marynarze: piosenka "Jutro popłyniemy daleko", taniec "Żeglarskie
hej-ho", układ ruchowy "Hej żeglarzu" i odpłynięcie dzieci w rejs po Europie.
- Występ grupy Raczki Nieboraczki: piosenka "Niegrzeczne raczki", improwizacja
ruchowa "Idzie rak nieborak", taniec "Tańcowała ryba z rakiem" i odlot dzieci
balonem do krajów Unii Europejskiej.
- Grupa Kotki Psotki powraca z podróży, prowadzona przez parę ubraną w strój do
tańca towarzyskiego, niosącą flagę Austrii, w rytmie walca wiedeńskiego.
- Rodzice rozpoznają kraj w którym były dzieci i głośno mówią jego nazwę.
- Dzieci ustawione parami podprowadzane są przez nauczycielki, sadzane na
tronach i koronowane przez wybranych Rodziców. Rodzic zakładając dziecku koronę
wypowiada słowa: Koronuję cię na Króla, Królową BAJKI.
- Koronowane dzieci otrzymują insygnia królewskie- jabłka, na znak przystąpienia
do przedszkolnej braci i korzystania ze wszystkich praw i obowiązków
przysługującym dzieciom w Przedszkolu "BAJKA". Przemarsz ukoronowanych dzieci
wokół sali koronacyjnej i przejście do swojej sali.
- Grupa Skrzaty wraca z dalekiej podróży, prowadzona przez parę z wodewilu,
niosącą flagę Francji, w rytmie melodii "Kankan".
- Odgadnięcie nazwy kraju przez Rodziców.
- Koronowanie dzieci, wręczenie jabłek, przemarsz i przejście do sali.
- Grupa Marynarze wraca z rejsu po krajach Unii Europejskiej, prowadzona przez
parę torreadorów niosących flagę Hiszpanii w rytmie melodii z opery "Carmen".
- Odgadnięcie nazwy kraju przez Rodziców.
- Koronowanie dzieci, wręczenie jabłek, przemarsz i przejście do sali.
- Grupa Raczki Nieboraczki powracaz wyprawy balonowej, prowadzona przez parę
Szkotów, niosących flagę Wielkiej Brytanii, w rytmie muzyki celtyckiej.
- Odgadnięcie nazwy kraju przez Rodziców.
- Koronowanie dzieci, wręczenie insygniów królewskich, przemarsz koronowanych
głów i przejście do sali.
- Podziękowanie wszystkim za udział w naszej uroczystości i pożegnanie gości
oraz przybyłych Rodziców.
Opracowanie: Krystyna Materna
Nauczyciel Miejskiego Przedszkola Nr 1 "BAJKA"
12-100 Szczytno ul. Pasymska 21