Katalog

Sylwia Zygmunt
Religia, Scenariusze

Siedem grzechów głównych - scenariusz autorski

- n +

Siedem grzechów głównych

Kl. II e 15.10.2001

Cel dydaktyczny
Uczeń:
- wie, czym jest grzech i grzech główny.
- rozumie znaczenie siedmiu grzechów głównych.

Cel wychowawczy
Uczeń:
- ma świadomość tego, do czego prowadzi grzech.
- współpracuje z pozostałymi kolegami.
- przestrzega wspólnie ustalonych z nauczycielem reguł.

Formy i metody pracy:
- burza mózgów
- dyskusja
- pogadanka nauczająca
- prace indywidualne
- prace grupowe

Tok lekcji:

I. Powtórzenie ostatniej katechezy o grzechu.
Już wiecie, że naszym największym wrogiem jest grzech. Kto bowiem nie ma grzechu, ten się niczego nie boi, nawet śmieci, bo po śmierci pójdziemy do nieba. Dlatego święci nie tyle bali się największego nieszczęścia, ile właśnie tego, aby nie popełnić grzechu.

II. Zapowiedz tematu.
Dziś porozmawiamy o grzechach, których powinnyśmy najbardziej unikać, nie dlatego, by były one największe, ale dlatego, że od nich pochodzi wiele innych grzechów.
Rozwinięcie. (Przy omawianiu poszczególnych grzechów zachęcamy najpierw dzieci, by same postarały się omówić dany grzech. Zapisem na tablicy będą poznawane grzechy przy których rysowane są minki. co ma na celu pomóc dzieciom w zapamiętaniu treści katechezy.)

1. PYCHA
Kogo nazywamy pysznym?
Tych, którzy gardzą innym i śmieją się z nich, dokuczają im, chwalą się.
Takiego pyszałka nikt nie lubi i wszyscy od niego uciekają.
Tak, jest jeszcze takie powiedzenie; "Pycha z nieba spycha!" Kogo to pycha z nieba zepchnęła? Anioła Lucyfera. Przypomnijmy sobie tę historię.
(Rysujemy minkę obrazującą grzechy.)

2. CHCIWOŚĆ
Chciwy, łakomy na pieniążki czy słodycze. Jest takie powiedzenie na chciwusa: "Sam nie zje i nikomu nie da".
Czy to ładnie? (Dzieci podają swoje przykłady - chciwusków).

3. NIECZYSTOŚC
Kto nieczysty, lubi brud. A bywa, że ma ciało czyste, ale jednak u niego brudna dusza, bo stale myśli o nieskromnych rzeczach i przypatruje się nieskromnym zdjęciom. Mówi brzydkie słowa, a może popełnia nieskromne uczynki. Jak nasze serce wygląda wówczas przed Panem Jezusem?

4. ZADROŚĆ
Pewna dziewczynka dobrze się uczy, jest grzeczna, wszyscy ją chwalą, ale niektórzy koledzy i koleżanki zamiast ją naśladować, dokuczają jej za to.
Smucą się dziewczynki, gdy ich koleżanka jest lepiej ubrana.
Smucą się, gdy mówią, że jest ładna. Gdy stanie się jej coś przykrego, np. podrze sukienkę, to takie zazdrośnice cieszą się z tego.
Zazdrość była też między biblijnymi braćmi Kainem i Ablem. Czy znamy tę historię? Wspólnie przypomnijmy ją sobie.

5. NIEUMIARKOWANIE W JEDZENIU I PICIU.
Niektórzy z was grymaszą i nie chcą jeść, ale gdy coś lubią, są tak łakomi, że posuwają się do tego, iż wykradają nawet swoim rodzicom owe rzeczy i podjadają.

6. GNIEW
Gniew to częsty grzech. Chłopcy gdy się pogniewają, to zaraz jak koguty zaczynają się bić. A przecież można zrobić sobie lub komuś wiele krzywdy w ten sposób. Wystarczy uderzyć głową o kamień. Dziewczynki najczęściej nie chcą ze sobą rozmawiać. A przecież w codziennym pacierzu powtarzamy "I odpuść nam nasze winy jako i my odpuszczamy naszym winowajcom". Czy po takich słowach możemy jeszcze chodzić z gniewem w sercu?

7. Lenistwo
Myślę, że jest to grzech doskonale wam znany. Znacie wiersz o leniuch.
Taka osoba ciągle się spóźnia do szkoły, bo długo sobie leży w łóżku.
Ma w szkole słabe stopnie, bo wcale się nie uczy. Nie zdobywa wiedzy dlatego, bo jest leniuchem.

III. Powtórzenie
Ile jest grzechów głównych? Wymieńmy je i przypomnijmy sobie, z jakim postępowaniem się one wiążą.
Dlaczego wszystkie te grzechy nazywamy głównymi? - Bo one rodzą inne grzechy.

Dzieci w zeszycie zapisują grzechy oraz wybierają jeden grzech, by na podstawie niego narysować scenkę w zeszycie. Nauczyciel podaje dzieciom przykładową scenkę na tablicy.

WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ KATECHEZY
Przy prowadzeniu tych zajęć bardzo pomocnym elementem lekcji okazało się wprowadzenie "minek" przy każdym z grzechów. Znacznie pomogło to dzieciom w zrozumieniu istoty poszczególnych grzechów i pamięciowym opanowaniu ich. Dzieci jeszcze przez długi czas kojarzyły zagadnienia i z łatwością wypowiadały się na ten temat w trakcie następnych zajęć.

1. PYCHA
2. CHCIWOŚĆ
3. ZADROŚĆ
4. NIECZYSTOŚC
5. NIEUMIARKOWANIE W JEDZENIU I PICIU.
6. GNIEW
7. Lenistwo

Opracowanie: Sylwia Zygmunt
katechetka Szkoły Podstawowej nr 21 w Gdyni

Wyświetleń: 3942


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.