Katalog

Jarosław Reut
Język polski, Sprawdziany i testy

Test humanistyczny dla uczniów gimnazjum specjalnego

- n +

Test humanistyczny klasa III gimnazjum

.....................
numer z dziennika


.....................
ilość punktów


.....................
podpis nauczyciela

"W świecie informatyki"

Zadanie nr 1.
Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania: 2 i 3.


Pierwszą maszynę do liczenia wynalazł w 1642 roku młody 19- letni Francuz o nazwisku Pascal (czytaj: Paskal). Maszyna Paskala służyła do szybkiego wykonywania wielu złożonych dodawań i odejmowań.

Maszynę wykonującą także dzielenie i mnożenie zbudował w 1671 roku matematyk niemiecki Leibnitz. Później zainteresowanie wzbudziła maszyna skonstruowana przez polskiego mechanika Sterna.


Zadanie nr 2.
Na podstawie tekstu napisz, czyją historię opisuje tekst.


Tekst prezentuje...........................................................
.............................................................................................

Zadanie nr 3.
Na podstawie tekstu opisz przeznaczenie obu maszyn.

1. .............................................................................................
2. .............................................................................................

Zadanie nr 4.
Z podanych w ramce wyrazów ułóż zdanie i zapisz w wyznaczonym miejscu. Pamiętaj o poprawnym zapisie zdania.
luźny umożliwiający Internet komunikacja to z całym sieć światem
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................

Przyjrzyj się ilustracji, przeczytaj tekst i wykonaj zadania: 5 i 6.

"zestaw automatycznie działających
urządzeń do przetwarzania danych"
"Encyklopedia powszechna PWN", W-wa 1985


Zadanie nr 5.
Podkreśl właściwą odpowiedź.


Wspólnym tematem ilustracji i tekstu jest:

a) liczydło matematyczne;
b) urządzenie - automat;
c) komputer;
d) liczydło;

Zadanie nr 6.
Wymień elementy, z których składa się komputer:


1. .............................................................................................
2. .............................................................................................
3. .............................................................................................
4. .............................................................................................

Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania: 7 i 8.

Prawdziwy przewrót w budowie komputerów dokonał się w 1971 r. za sprawą wynalezionych nieco wcześniej tak zwanych układów scalonych - malutkich płytek (...) przewodzących prąd elektryczny. Zastosowanie układów scalonych w komputerach doprowadziło do zbudowania tak dzisiaj rozpowszechnionych mikrokomputerów.

Zadanie nr 7
Podkreśl właściwą odpowiedź.
Od wynalezienia układów scalonych upłynęło już:

a) 50 lat;
b) 40 lat;
c) 30 lat;
d) 20 lat.

Zadanie nr 8
Na podstawie tekstu dokończ zdanie.


Wynalezienie układów scalonych było bardzo ważne, bo ...................................
.............................................................................................

Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania: 9 i 10.
Wielu z nas ma obecnie osobisty komputer (pecet - skrót PC) w domu, a także kontaktuje się z technologią komputerową w jej różnych odmianach - z maszynami do gry, automatycznymi urządzeniami płacącymi, wreszcie z pięćdziesięcioma mikrokomputerami w przeciętnym współczesnym samochodzie.

Zadanie nr 9.
Na podstawie tekstu wyjaśnij jednym zdaniem, co oznacza skrót PC (pecet).


Skrót PC ........................................................................

Zadanie nr 10.
Na podstawie tekstu podaj, gdzie mają zastosowanie komputery.


1. .............................................................................................
2. .............................................................................................
3. .............................................................................................

Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania: 11 i 12.
Większość osób korzystających z Internetu to osoby samotne. Poczta elektroniczna jest wspaniałym sposobem na podtrzymywanie kontaktu z ludźmi na całym świecie, jest tania, wymaga niewiele wysiłku i bardzo niewiele czasu upływa między momentem wysłania wiadomości a momentem, gdy adresat może ją przeczytać. Inaczej niż to jest w przypadku telefonu (...) poczta elektroniczna się nie narzuca: czytasz nadesłane wiadomości, kiedy chcesz. Jest to ważne zwłaszcza przy komunikowaniu się między różnymi strefami czasowymi.

Zadanie nr 11.
Z powyższego tekstu wypisz jedno zdanie opisujące fakt i jedno zdanie będące opinią.

FAKT ...............................................................................................
...............................................................................................

OPINIA..............................................................................................
................................................................................................

Zadanie nr 12.
Na podstawie tekstu podaj dwie zalety poczty elektronicznej.
1. .........................................................................................................
2. .........................................................................................................

Zadanie nr 13.
W oparciu o tekst ze strony napisz do kolegi/koleżanki list, w którym przedstawisz zalety korzystania z komputera.
Możesz skorzystać z wyrazów w ramce.


Pamiętaj o pisowni zwrotów grzecznościowych i ortografii.

.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................

Przeczytaj poniższy tekst i rozwiąż zadania: 14, 15 i 16.

1. Podłącz przewód ładowarki do gniazda na spodzie telefonu.
2. Podłącz ładowarkę do gniazda sieciowego prądu przemiennego.
Jeśli telefon jest włączony, pojawi się na krótko komunikat Ładuje baterię. Jeśli bateria była całkowicie rozładowana, może upłynąć kilka minut, zanim pojawi się wskaźnik ładowania i będzie można korzystać z telefonu.


Podłączenie ładowarki nie przeszkadza w korzystaniu z telefonu.
Czas ładowania zależy od rodzaju baterii i typu ładowarki.


Zadanie nr 14.
Podkreśl właściwą odpowiedź.
Powyższy tekst:


a) Jest opisem ładowarki do telefonu;
b) Instrukcją dotyczącą ładowania;
c) Określa czas ładowania baterii;
d) Opisuje wygląd telefonu.

Zadanie nr 15.
Na podstawie tekstu oceń prawdziwość zdań. Zaznacz TAK lub NIE.
Dzięki ładowarce możemy ładować baterię w telefonie komórkowym. TAK NIE
Telefon możemy ładować tylko po całkowitym rozładowaniu baterii. TAK NIE

Zadanie nr 16.
Na podstawie tekstu dokończ zdanie.


Z telefonu możemy korzystać wtedy, gdy ...................................................................................

Przeczytaj tekst i rozwiąż zadania: 17, 18 i 19.

Osoby niesłyszące i niedosłyszące mogą porozumiewać się poprzez wiadomości tekstowe - można je nadawać i odbierać. Został też opracowany specjalny program, który pozwala nadawać informacje z normalnego telefonu.

Można też kupić telefon komórkowy, który ma alarm wibracyjny. Ten alarm drganiem informuje odbiorcę, że nadeszła dla niego wiadomość tekstowa i trzeba ją odczytać.

To są ważne informacje dla osób z wadą słuchu. Dzięki telefonii komórkowej można porozumiewać się - kontaktować się z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi.


Zadanie nr 17.
Na podstawie tekstu zaznacz prawidłową odpowiedź.

Osoby niesłyszące i niedosłyszące mogą korzystać:

a) z komputera z dostępem do Internetu;
b) z telefonu komórkowego;
c) z telefonu stacjonarnego;
d) z aparatu słuchowego.

Zadanie nr 18.
Na podstawie tekstu wymień jedną rolę urządzenia.

.............................................................................................
.............................................................................................

Zadanie nr 19.
Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie.
O czym informuje niesłyszących alarm wibracyjny?

.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................

Przeczytaj tekst i wykonaj zadania: 20 i 21.

Aleksander Graham Bell w roku 1871 wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Zamieszkał w Bostonie i uczył w szkole dla dzieci głuchych. Ożenił się z Mabel Hubbart, która była całkowicie głucha.

Interesował się telegrafem, chciał zbudować aparat dla dzieci głuchych, który pomógłby w odbiorze mowy. Takiego aparatu nie wymyślił, ale zbudował aparat telefoniczny. Było to w roku 1876.


Zadanie nr 20.
Na podstawie tekstu oceń prawdziwość zdań. Zaznacz TAK lub NIE.
Aleksander Bell był wynalazcą telefonu. TAK NIE
Od tego wydarzenia upłynęło ponad 200 lat. TAK NIE

Zadanie nr 21.
Na podstawie tekstu odpowiedz na pytanie.

Co było przyczyną wynalezienia telefonu?
.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................
Przeczytaj informacje podane w tabeli. Wykonaj zadanie 22.

Cennik za jedną minutę połączeń telefonicznych międzystrefowych
Godziny Dni robocze Weekendy i święta
6:00- 8:00 0,24 0,24
8:00- 18:00 0,49 0,37
18:00- 22:00 0,24 0,24
22:00- 6:00 0,24 0,24

Zadanie nr 22.
Odczytaj z tabeli potrzebne informacje i uzupełnij zdania.

Dzwoniący zapłaci więcej, jeśli zadzwoni w .............................................................................,
a nie w.......................................................................
Najkorzystniej jest rozmawiać w godzinach.................................................................................

Zadanie 23.
Na podstawie informacji z tabeli oceń prawdziwość zdań podkreślając TAK lub NIE.
Za dni robocze uznaje się okres od poniedziałku do piątku. TAK NIE
Słowa weekend i święto oznaczają to samo. TAK NIE

Zadanie nr 24.
Napisz dwa zdania zachęcające kolegów i koleżanki do korzystania z komputera.

.............................................................................................
.............................................................................................
.............................................................................................

Opracowanie: Jarosław Reut

Wyświetleń: 5609


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.