Katalog Lilla Dzirba Lekcja wychowawcza, Scenariusze Integracja grupy - zawarcie kontraktu. Scenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych w nauczaniu zintegrowanymIntegracja grupy - zawarcie kontraktuScenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych w nauczaniu zintegrowanymCele: - integracja grupy, - bliższe poznanie się uczestników zajęć, - kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów, - zainteresowanie uczniów treścią i formą programu. Metody: gier i zabaw, praktycznego działania, pogadanka. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa. Pomoce dydaktyczne: białe kartki, kredki, arkusz papieru, miękka maskotka. Przebieg zajęć: 1. Ustalenie zasad pracy w grupie. Spisanie ich w formie kontraktu i podpisanie go przez wszystkich uczniów. KONTRAKT: - szanujemy siebie, - mówimy do siebie po imieniu, - słuchamy siebie wzajemnie, - nie przerywamy wypowiedzi innym, - nie śmiejemy się z wypowiedzi innych, - nie oceniamy, nie krytykujemy innych, - nie wygłupiamy się, - nie używamy wulgaryzmów, - nie używamy przemocy fizycznej. 2. Przedstawianie siebie na rysunku jako jakiś przedmiot. 3. Przedstawianie się i omawianie swojego rysunku. - Co przedstawia rysunek? - Dlaczego w ten sposób przedstawiłem siebie? - Co lubię robić, czym się interesuję? 4. Zabawa - dobieranie się w grupy wg wzrostu, koloru włosów, koloru oczu, wielkości buta itp. 5. Zabawa "Zmień miejsce" - uczniowie siedzą w kręgu i zmieniają się miejscami, gdy usłyszą słowa, np. Niech się zmienią miejscami wszyscy ci, którzy... lubią czytać książki, uwielbiają lody, są dzisiaj w spodniach, często się uśmiechają itp. 6. Zabawa "Pokaż jak się cieszysz" - uczeń, który otrzymuje maskotkę, pokazuje w formie pantomimy swoją radość i przekazuje radość wraz z maskotką kolejnej osobie. 7. Prowadzenie wywiadu w parach. - Przez dwie minuty osoba A opowiada osobie B o sobie, po czym następuje zmiana. Nad całością czuwa prowadzący. Następnie uczestnicy opowiadają, czego dowiedzieli się o koledze, koleżance. 8. Wprowadzenie do objaśnienia programu - czytanie bajki o olbrzymie. - Posłuchajcie bajki i zastanówcie się, co byś zrobił, gdybyś się znalazł w takiej sytuacji? Bajka o olbrzymie Niedaleko stąd mieszka olbrzym, jest kilka razy większy niż twoja szkoła. Olbrzym jest zły i niebezpieczny, nudzi mu się, więc wymyśla różne psoty. Nie ma względem was dobrych zamiarów, postanowił zamknąć wszystkich w złotej klatce. Masz tylko chwilę, aby znaleźć wyjście z tej sytuacji. Olbrzym wysłucha tylko ciebie. Co zrobisz lub co mu powiesz? 9. Burza mózgów, praca z całą grupą - szukanie rozwiązania tej sytuacji. 10. Miniwykład - prowadzący nawiązuje do treści bajki. Takimi olbrzymami w życiu mogą być niebezpieczni dorośli lub zły kolega, którzy będą namawiać lub proponować coś złego, niebezpiecznego dla waszego zdrowia. Człowiek uczy się poprzez bierne przyswajanie informacji i ich zapamiętywanie lub też poprzez osobiste doświadczenia. Aktywny udział człowieka w sytuacji, czyli jej przeżycie, to właśnie osobiste doświadczenie. Ten program umożliwia przeżycie takiego doświadczenia, przez co przyczynia się do wyciągania wniosków. 11. Zapoznanie uczniów z programem, jego celami i założeniami oraz tematami spotkań. 12. Zabawa "Ludzie do ludzi". - Wszyscy dobierają się w pary. Osoba bez pary zaczyna zabawę, mówiąc np. plecy do pleców, głowa do głowy, ręka do nogi, a uczestnicy zabawy wykonują te polecenia w parach. Na hasło "ludzie do ludzi" wszyscy zmieniają pary. 13. Rundka - grupa siedząc w kole dzieli się wrażeniami ze spotkania. 14. Wspólne śpiewanie piosenki "Podajmy sobie ręce" i podanie rąk. 15. Zakończenie zajęć "iskierką" - wszyscy trzymając się za ręce przesyłają uścisk dłoni.
Opracowanie: Lilla Dzirba Wyświetleń: 17107
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |