Katalog

Lilla Dzirba
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Integracja grupy - zawarcie kontraktu. Scenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych w nauczaniu zintegrowanym

- n +

Integracja grupy - zawarcie kontraktu

Scenariusz zajęć profilaktyczno-wychowawczych w nauczaniu zintegrowanym

Cele:
- integracja grupy,
- bliższe poznanie się uczestników zajęć,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów,
- zainteresowanie uczniów treścią i formą programu.

Metody: gier i zabaw, praktycznego działania, pogadanka.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.

Pomoce dydaktyczne: białe kartki, kredki, arkusz papieru, miękka maskotka.

Przebieg zajęć:
1. Ustalenie zasad pracy w grupie. Spisanie ich w formie kontraktu i podpisanie go przez wszystkich uczniów.
KONTRAKT:
- szanujemy siebie,
- mówimy do siebie po imieniu,
- słuchamy siebie wzajemnie,
- nie przerywamy wypowiedzi innym,
- nie śmiejemy się z wypowiedzi innych,
- nie oceniamy, nie krytykujemy innych,
- nie wygłupiamy się,
- nie używamy wulgaryzmów,
- nie używamy przemocy fizycznej.
2. Przedstawianie siebie na rysunku jako jakiś przedmiot.
3. Przedstawianie się i omawianie swojego rysunku.
- Co przedstawia rysunek?
- Dlaczego w ten sposób przedstawiłem siebie?
- Co lubię robić, czym się interesuję?

4. Zabawa - dobieranie się w grupy wg wzrostu, koloru włosów, koloru oczu, wielkości buta itp.
5. Zabawa "Zmień miejsce" - uczniowie siedzą w kręgu i zmieniają się miejscami, gdy usłyszą słowa, np. Niech się zmienią miejscami wszyscy ci, którzy... lubią czytać książki, uwielbiają lody, są dzisiaj w spodniach, często się uśmiechają itp.
6. Zabawa "Pokaż jak się cieszysz" - uczeń, który otrzymuje maskotkę, pokazuje w formie pantomimy swoją radość i przekazuje radość wraz z maskotką kolejnej osobie.
7. Prowadzenie wywiadu w parach. - Przez dwie minuty osoba A opowiada osobie B o sobie, po czym następuje zmiana. Nad całością czuwa prowadzący. Następnie uczestnicy opowiadają, czego dowiedzieli się o koledze, koleżance.
8. Wprowadzenie do objaśnienia programu - czytanie bajki o olbrzymie.
- Posłuchajcie bajki i zastanówcie się, co byś zrobił, gdybyś się znalazł w takiej sytuacji?
Bajka o olbrzymie
Niedaleko stąd mieszka olbrzym, jest kilka razy większy niż twoja szkoła. Olbrzym jest zły i niebezpieczny, nudzi mu się, więc wymyśla różne psoty. Nie ma względem was dobrych zamiarów, postanowił zamknąć wszystkich w złotej klatce. Masz tylko chwilę, aby znaleźć wyjście z tej sytuacji. Olbrzym wysłucha tylko ciebie. Co zrobisz lub co mu powiesz?
9. Burza mózgów, praca z całą grupą - szukanie rozwiązania tej sytuacji.

10. Miniwykład - prowadzący nawiązuje do treści bajki.
Takimi olbrzymami w życiu mogą być niebezpieczni dorośli lub zły kolega, którzy będą namawiać lub proponować coś złego, niebezpiecznego dla waszego zdrowia.
Człowiek uczy się poprzez bierne przyswajanie informacji i ich zapamiętywanie lub też poprzez osobiste doświadczenia. Aktywny udział człowieka w sytuacji, czyli jej przeżycie, to właśnie osobiste doświadczenie. Ten program umożliwia przeżycie takiego doświadczenia, przez co przyczynia się do wyciągania wniosków.

11. Zapoznanie uczniów z programem, jego celami i założeniami oraz tematami spotkań.
12. Zabawa "Ludzie do ludzi". - Wszyscy dobierają się w pary. Osoba bez pary zaczyna zabawę, mówiąc np. plecy do pleców, głowa do głowy, ręka do nogi, a uczestnicy zabawy wykonują te polecenia w parach. Na hasło "ludzie do ludzi" wszyscy zmieniają pary.
13. Rundka - grupa siedząc w kole dzieli się wrażeniami ze spotkania.
14. Wspólne śpiewanie piosenki "Podajmy sobie ręce" i podanie rąk.
15. Zakończenie zajęć "iskierką" - wszyscy trzymając się za ręce przesyłają uścisk dłoni.

Opracowanie: Lilla Dzirba

Wyświetleń: 17107


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.