Katalog

Joanna Bojczuk
Przyroda, Scenariusze

Jak należy się uczyć?

- n +

Jak należy się uczyć?

Hasło programu: Jak należy się uczyć? Ogólne zasady efektywnego uczenia się. Wykorzystanie podręcznika, czasopism itp. w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Znaczenie podkreśleń, kolorów, rysunków, fotografii i map w podręczniku.

Cele: poziom wiadomości:
uczeń:
- zna sposoby efektywnego uczenia się;
- rozumie przydatność różnych źródeł wiedzy w uczeniu się przyrody;
- wie, jak korzystać z podręcznika;
poziom umiejętności:
uczeń potrafi:
- wykorzystywać czasopisma, literaturę popularnonaukową do zdobywania wiedzy przyrodniczej;
- organizować sobie w domu warunki uczenia się;
- zaproponować optymalne warunki uczenia się;

Typ zajęć: jednorazowe
Czas: l godzina lekcyjna (w terenie - boisko szkolne)
Przeznaczenie: klasa IV
Metody: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, wystawka, drama.

Środki dydaktyczne: czasopisma, literatura popularnonaukowa poszerzająca i uzupełniająca wiedzę przyrodniczą, np. "Poznaj świat", "Poznaj kraj", "Aura", "Raj", "Zwierzyniec", encyklopedie: "Wiedza i Życie", "Gwiazdy i galaktyki", "Rośliny i zwierzęta", "Atmosfera
i oceany", "Atlas roślin", "Atlas geograficzny", rekwizyty wykorzystane przez uczniów do inscenizacji: zabawki (klocki, lalki, samochód), śmieci (papiery), słuchawki, radio, książki.

Przebieg zajęć:
Planowanie i przygotowanie
1. Zaplanowanie przebiegu lekcji przez nauczyciela, formułowanie celów lekcji.
2. Przygotowanie i powielenie haseł dotyczących warunków uczenia się.
3. Skompletowanie środków dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia dramy oraz ekspozycja książek i czasopism z biblioteki szkolnej.

Przeprowadzenie:
1. Przydatność podręcznika jako głównego źródła w zdobywaniu wiedzy - nauczyciel wyjaśnia, jak zbudowany jest podręcznik, jak z niego korzystać, wyjaśnia znaczenia różnych znaków ustalonych przez autora. Zwraca uwagę na ważną rolę podkreśleń, fotografii, kolorów, map w podręczniku, które są pomocne w uczeniu się przyrody.
2. Czasopisma przyrodnicze, literatura popularnonaukowa, filmy telewizyjne jako źródło uzupełniające, poszerzające wiedzę - wystawka książek i czasopism wypożyczonych z biblioteki szkolnej.
3. Warunki uczenia się - jakie czynniki utrudniają, a jakie ułatwiają uczenie się? - metodą burzy mózgów uczniowie podają propozycje
4. Podział na grupy 4-osobowe. Rozdanie przygotowanych haseł dotyczących warunków uczenia się. (Hasła znajdują się w materiałach dla nauczyciela) Uczniowie dokonują podziału na czynniki ułatwiające
i utrudniające uczenia się.
5. W jakich warunkach należy, a w jakich nie należy się uczyć? - uczniowie w grupach
przygotowują dramę wykorzystując m.in. rekwizyty zgromadzone przez nauczyciela.

Podsumowanie:
Uczniowie wypisują warunki ułatwiające uczenie się.











Załącznik nr l
Materiały dla ucznia:
l. Wypisz czynniki ułatwiające uczenie się:









Załącznik nr 2
Materiały dla nauczyciela:
Hasła: czynniki ułatwiające uczenie się, czynniki utrudniające uczenia się:
Warunki ułatwiające uczenie się podkreślono.

brak wzajemnego zaufania w rodzime, spokój, bezradność, stres, dobre oświetlenie, cisza, złe oświetlenie, brak życzliwości, hałas, poczucie osamotnienia, poprawna postawa podczas nauki, głód, bałagan, porządek na biurku i w pokoju, gorąco, brak świeżego powietrza w pokoju.

Opracowanie: Joanna Bojczuk

Wyświetleń: 2123


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.