Katalog Joanna Bojczuk Przyroda, Scenariusze Jak należy się uczyć?Jak należy się uczyć?Hasło programu: Jak należy się uczyć? Ogólne zasady efektywnego uczenia się. Wykorzystanie podręcznika, czasopism itp. w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Znaczenie podkreśleń, kolorów, rysunków, fotografii i map w podręczniku.Cele: poziom wiadomości: uczeń: - zna sposoby efektywnego uczenia się; - rozumie przydatność różnych źródeł wiedzy w uczeniu się przyrody; - wie, jak korzystać z podręcznika; poziom umiejętności: uczeń potrafi: - wykorzystywać czasopisma, literaturę popularnonaukową do zdobywania wiedzy przyrodniczej; - organizować sobie w domu warunki uczenia się; - zaproponować optymalne warunki uczenia się; Typ zajęć: jednorazowe Czas: l godzina lekcyjna (w terenie - boisko szkolne) Przeznaczenie: klasa IV Metody: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, wystawka, drama. Środki dydaktyczne: czasopisma, literatura popularnonaukowa poszerzająca i uzupełniająca wiedzę przyrodniczą, np. "Poznaj świat", "Poznaj kraj", "Aura", "Raj", "Zwierzyniec", encyklopedie: "Wiedza i Życie", "Gwiazdy i galaktyki", "Rośliny i zwierzęta", "Atmosfera i oceany", "Atlas roślin", "Atlas geograficzny", rekwizyty wykorzystane przez uczniów do inscenizacji: zabawki (klocki, lalki, samochód), śmieci (papiery), słuchawki, radio, książki. Przebieg zajęć: Planowanie i przygotowanie 1. Zaplanowanie przebiegu lekcji przez nauczyciela, formułowanie celów lekcji. 2. Przygotowanie i powielenie haseł dotyczących warunków uczenia się. 3. Skompletowanie środków dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia dramy oraz ekspozycja książek i czasopism z biblioteki szkolnej. Przeprowadzenie: 1. Przydatność podręcznika jako głównego źródła w zdobywaniu wiedzy - nauczyciel wyjaśnia, jak zbudowany jest podręcznik, jak z niego korzystać, wyjaśnia znaczenia różnych znaków ustalonych przez autora. Zwraca uwagę na ważną rolę podkreśleń, fotografii, kolorów, map w podręczniku, które są pomocne w uczeniu się przyrody. 2. Czasopisma przyrodnicze, literatura popularnonaukowa, filmy telewizyjne jako źródło uzupełniające, poszerzające wiedzę - wystawka książek i czasopism wypożyczonych z biblioteki szkolnej. 3. Warunki uczenia się - jakie czynniki utrudniają, a jakie ułatwiają uczenie się? - metodą burzy mózgów uczniowie podają propozycje 4. Podział na grupy 4-osobowe. Rozdanie przygotowanych haseł dotyczących warunków uczenia się. (Hasła znajdują się w materiałach dla nauczyciela) Uczniowie dokonują podziału na czynniki ułatwiające i utrudniające uczenia się. 5. W jakich warunkach należy, a w jakich nie należy się uczyć? - uczniowie w grupach przygotowują dramę wykorzystując m.in. rekwizyty zgromadzone przez nauczyciela. Podsumowanie: Uczniowie wypisują warunki ułatwiające uczenie się. Załącznik nr l Materiały dla ucznia: l. Wypisz czynniki ułatwiające uczenie się: Załącznik nr 2 Materiały dla nauczyciela: Hasła: czynniki ułatwiające uczenie się, czynniki utrudniające uczenia się: Warunki ułatwiające uczenie się podkreślono. brak wzajemnego zaufania w rodzime, spokój, bezradność, stres, dobre oświetlenie, cisza, złe oświetlenie, brak życzliwości, hałas, poczucie osamotnienia, poprawna postawa podczas nauki, głód, bałagan, porządek na biurku i w pokoju, gorąco, brak świeżego powietrza w pokoju. Opracowanie: Joanna Bojczuk Wyświetleń: 2123
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |