Katalog

Edyta Dekasińska
Język polski, Scenariusze

Postać Don Kichota pędzlem malowana

- n +

Postać Don Kichota pędzlem malowana

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie drugiej gimnazjum

Cele lekcji
Uczeń:
- odczytuje teksty kultury
- interpretuje symbole występujące w malarstwie
- dobiera słownictwo związane z malarstwem
- formułuje wnioski
- wyraża opinie
- uczestniczy w dyskusji zgodnie z zasadami kultury

Formy aktywności
- zbiorowa, indywidualna, grupowa

Metody
- problemowa
- przekład intersemiotyczny

Środki dydaktyczne
- reprodukcja obrazu Don Kichot Daumiera (Wielcy Malarze nr 26) lub Don Kichot Picassa (znalazłam go na stronie www.plakaty.pl)
- szary papier; przybory do malowania

Czas trwania
90 minut /lub 45 - jeśli uczniowie wykonają rysunki na lekcji plastyki/

Przebieg lekcji:

1. Sprawdzenie pracy domowej /polecenie 8 str. 77 podręcznik Świat w słowach i obrazach/

2. Zapis tematu, przedstawienie celów lekcji.

3. Uczniowie pracują w grupach - na szarym papierze malują portrety Don Kichota (ta część zajęć, jeśli jest taka możliwość, może być zrealizowana na lekcji plastyki). Wieszamy je w widocznym miejscu. Następnie przedstawiciele poszczególnych grup czytają fragmenty, które posłużyły im do sporządzenia wizerunku bohatera Cervantesa.

4. Przedstawiamy uczniom reprodukcję obrazu Don Kichot Daumiera /każda grupa otrzymuje jeden egzemplarz/. Prosimy o przygotowanie ustnego opisu dzieła (ze zwróceniem uwagi na postać Don Kichota, konia, tło, sposób nałożenia kolorów).

5. Sprawozdawcy grup przedstawiają swoje spostrzeżenia. Zapisujemy podstawowe informacje:
- postać Don Kichota znajduje się w centrum obrazu; kreślą ją czarne linie; twarz ograniczona jest do zwykłej plamy w kolorze czerwonym (rdzawym), nie widać nosa, ust, oczu;
- biały koń, na którym siedzi Don Kichot, wyraźnie odróżnia się od tła;
- tło zawiera trzy barwy: błękitne niebo, rdzawą dolinę i żółtą drogę;
- kolory są nałożone dużymi masami, jakby plamami, w ten sposób Daumier tworzy kształty

6. Dyskusja - dlaczego Don Kichot z obrazu Daumiera nie ma twarzy?
/przykładowa odpowiedź - jest on symbolem marzycieli, wszystkich, którzy chcą zmienić świat na lepszy, wierzą w ideały, nie liczą się z rzeczywistością/

7. Wracamy do prac uczniów - szukamy na sporządzonych przez nich portretach elementów symbolicznych.

UWAGA
Zamiast obrazu Honore Daumiera można wybrać do omawiania reprodukcję obrazu Pablo Picassa Don Kichot.
Uczniowie przystępują w grupach do jego opisu, próbują odczytać symbolikę (można przedstawić im pytania pomocnicze, np.
- jaką techniką wykonano dzieło?
- co widać na poszczególnych planach?
- jak przedstawieni są bohaterowie Cervantesa?
- dlaczego postać Don Kichota w stosunku do postaci giermka i wiatraków jest tak wysoka? co może symbolizować?
- czego symbolem jest niewielki Sancho Pansa?
- jaki nastrój wywołuje obraz?)

8. Praca domowa:
Napisz opowiadanie na temat: Moje spotkanie z bohaterem obrazu Daumiera /lub Picassa/.

Opracowanie: Edyta Dekasińska

Wyświetleń: 3745


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.