Katalog Edyta Dekasińska Język polski, Scenariusze Postać Don Kichota pędzlem malowanaPostać Don Kichota pędzlem malowanaScenariusz lekcji języka polskiego w klasie drugiej gimnazjumCele lekcji Uczeń: - odczytuje teksty kultury - interpretuje symbole występujące w malarstwie - dobiera słownictwo związane z malarstwem - formułuje wnioski - wyraża opinie - uczestniczy w dyskusji zgodnie z zasadami kultury Formy aktywności - zbiorowa, indywidualna, grupowa Metody - problemowa - przekład intersemiotyczny Środki dydaktyczne - reprodukcja obrazu Don Kichot Daumiera (Wielcy Malarze nr 26) lub Don Kichot Picassa (znalazłam go na stronie www.plakaty.pl) - szary papier; przybory do malowania Czas trwania 90 minut /lub 45 - jeśli uczniowie wykonają rysunki na lekcji plastyki/ Przebieg lekcji: 1. Sprawdzenie pracy domowej /polecenie 8 str. 77 podręcznik Świat w słowach i obrazach/ 2. Zapis tematu, przedstawienie celów lekcji. 3. Uczniowie pracują w grupach - na szarym papierze malują portrety Don Kichota (ta część zajęć, jeśli jest taka możliwość, może być zrealizowana na lekcji plastyki). Wieszamy je w widocznym miejscu. Następnie przedstawiciele poszczególnych grup czytają fragmenty, które posłużyły im do sporządzenia wizerunku bohatera Cervantesa. 4. Przedstawiamy uczniom reprodukcję obrazu Don Kichot Daumiera /każda grupa otrzymuje jeden egzemplarz/. Prosimy o przygotowanie ustnego opisu dzieła (ze zwróceniem uwagi na postać Don Kichota, konia, tło, sposób nałożenia kolorów). 5. Sprawozdawcy grup przedstawiają swoje spostrzeżenia. Zapisujemy podstawowe informacje: - postać Don Kichota znajduje się w centrum obrazu; kreślą ją czarne linie; twarz ograniczona jest do zwykłej plamy w kolorze czerwonym (rdzawym), nie widać nosa, ust, oczu; - biały koń, na którym siedzi Don Kichot, wyraźnie odróżnia się od tła; - tło zawiera trzy barwy: błękitne niebo, rdzawą dolinę i żółtą drogę; - kolory są nałożone dużymi masami, jakby plamami, w ten sposób Daumier tworzy kształty 6. Dyskusja - dlaczego Don Kichot z obrazu Daumiera nie ma twarzy? /przykładowa odpowiedź - jest on symbolem marzycieli, wszystkich, którzy chcą zmienić świat na lepszy, wierzą w ideały, nie liczą się z rzeczywistością/ 7. Wracamy do prac uczniów - szukamy na sporządzonych przez nich portretach elementów symbolicznych. UWAGA Zamiast obrazu Honore Daumiera można wybrać do omawiania reprodukcję obrazu Pablo Picassa Don Kichot. Uczniowie przystępują w grupach do jego opisu, próbują odczytać symbolikę (można przedstawić im pytania pomocnicze, np. - jaką techniką wykonano dzieło? - co widać na poszczególnych planach? - jak przedstawieni są bohaterowie Cervantesa? - dlaczego postać Don Kichota w stosunku do postaci giermka i wiatraków jest tak wysoka? co może symbolizować? - czego symbolem jest niewielki Sancho Pansa? - jaki nastrój wywołuje obraz?) 8. Praca domowa: Napisz opowiadanie na temat: Moje spotkanie z bohaterem obrazu Daumiera /lub Picassa/.
Opracowanie: Edyta Dekasińska Wyświetleń: 3745
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |