Katalog Bogusława Drzewiecka-Burdzińska Chemia, Sprawdziany i testy Diagnoza umiejętności korzystania ze źródeł informacji chemicznejDiagnoza umiejętności korzystania ze źródeł informacji chemicznejW programie kształcenia chemicznego, przewidzianego dla gimnazjum, spośród różnych źródeł informacji można wyróżnić układ okresowy pierwiastków chemicznych.W zakresie umiejętności korzystania z tego źródła informacji uczeń gimnazjum powinien: 1. Odczytać symbol pierwiastka 2. Określić położenie pierwiastka- numer grupy i okresu 3. Określić charakter chemiczny pierwiastka- metal, niemetal; 4. Odczytać wartościowość maksymalną pierwiastków grup głównych w związkach z tlenem; 5. Napisać wzór sumaryczny tlenku pierwiastka grupy głównej na podstawie wartościowości 6. Podać informacje o budowie atomu: - Określić liczbę cząsteczek elementarnych w atomie: protonów, elektronów, neutronów - Podać ładunek jądra - Wskazać liczbę powłok elektronowych na podstawie numeru okresu - Wskazać liczbę elektronów walencyjnych na podstawie grupy głównej - Narysować model atomu 7. Odczytać masę atomową danego pierwiastka 8. Obliczyć masę związku chemicznego i na jej podstawie obliczyć zawartość procentową pierwiastków w związku chemicznym 9. Określić reaktywność pierwiastka Proponowany sprawdzian przeprowadziłam w klasach drugich i trzecich (w ramach powtórki do egzaminu gimnazjalnego). Sprawdzian diagnozujący umiejętność korzystania ze źródła informacji chemicznej jaką jest układ okresowy pierwiastków: 1. Korzystając z układu okresowego pierwiastków podaj symbole następujących pierwiastków: tlenu, rtęci, miedzi, jodu. 2. Podane pierwiastki: Be, Kr, Fr, Bi, F, H, He, Rb, Au, podziel na następujące grupy: - Rozpoczynające grupy układu okresowego, - Rozpoczynające okresy w układzie okresowym. 3. Określ charakter chemiczny następujących pierwiastków: wapnia, chloru. 4. Uporządkuj podane zestawy metali według rosnącej aktywności: - Al., Na, Mg - Na, Li, K 5. Uporządkuj podane zestawy niemetali według malejącej reaktywności: - I, Cl, Br - O, C, F 6. Podaj symbol oraz położenie w układzie okresowym(numer grupy i numer okresu) pierwiastka - Rozpoczynającego 13-nastą grupę układu okresowego, - Rozpoczynającego 3-eci okres układu okresowego. 7. Z podanych symboli pierwiastków: P, Ca, Mg, N, Be, Bi, utwórz zespoły pierwiastków: - wykazujących maksymalną wartościowość- V, - wykazujących maksymalną wartościowość- II. 8. Ustal wzór sumaryczny tlenku pierwiastka położonego w drugiej grupie układu okresowego. 9. Narysuj model budowy atomu sodu. 10. Z ilu i jakich cząstek elementarnych składa się atom fosforu? 11. Jakie i ile cząstek elementarnych wchodzi w skład jądra atomu glinu? 12. Oblicz masę cząsteczkową CO2. 13. Oblicz zawartość procentową węgla w CO2. 14. Tabela poniżej przedstawia fragment układu okresowego
- Liczbę atomową, - Liczbę masową, - Liczbę elektronów walencyjnych w atomach tych pierwiastków, - Liczbę powłok elektronowych, - Zidentyfikuj te pierwiastki. 15. Podaj, które z wymienionych wartości rosną zgodnie z kierunkiem strzałki dla : następujących pierwiastków: Na, Mg, Al, Si, P, S, Cl a) masa atomowa b) wartościowość maksymalna c) reaktywność d) numer okresu w układzie okresowym Klucz odpowiedzi do zadań
Dla poszczególnych zadań obliczyłam współczynnik łatwości zadania w każdej klasie. w = ∑x ∕y w - współczynnik łatwości zadania x - liczba poprawnych odpowiedzi y - maksymalna liczba punktów za rozwiązanie zadań (liczba uczniów) Współczynnik łatwości zadania:
Po obliczeniu współczynnika łatwości zadania zestawiłam w tabeli numery zadań według podanych wyżej kryteriów. Cele operacyjne i otrzymane wyniki pozwoliły ocenić w jakim stopniu zostały opanowane przez uczniów poszczególne umiejętności. Pozwoli to także wyciągnąć wnioski do dalszej pracy. Opracowanie: Bogusława Drzewiecka-Burdzińska (Lubsko) Wyświetleń: 5408
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |