Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aleksandra Edyta Rusek
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Czy potrafię twórczo myśleć? Konspekt do lekcji wychowawczej

- n +

Czy potrafię twórczo myśleć?

KONSPEKT DO LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

CELE
Wiadomości:
- uczeń zna pojęcie twórczości
- uczeń wie jakie są techniki rozwijające twórcze myślenie

Umiejętności:
- uczeń potrafi w twórczy i niekonwencjonalny sposób rozwiązać podany problem
- uczeń potrafi przełamać skrępowanie i stereotypowe myślenie

Postawy:
- uczeń prezentuje postawę twórczą
- uczeń jest aktywny i otwarty

METODY: burza mózgów, rozumowanie dedukcyjne, twórczy ruch

FORMY PRACY; praca zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy przygotowane przez nauczyciela zawierające poszczególne zadania, tabela z wynikami grup

PRZEBIEG LEKCJI

1. FAZA WSTĘPNA

Nauczyciel sprawdza obecność, wita się z uczniami, dzieli klasę na 4-5 grup wg ustalonego klucza.
Przedstawia temat lekcji wychowawczej i metody pracy, oraz skrótowo objaśnia tok lekcji.
Nauczyciel wygłasza wstęp do lekcji, w którym objaśnia pojęcie twórczości i w jaki sposób można ćwiczyć twórcze myślenie i działania.

Twórczość to w potocznym rozumieniu działanie, którego wynikiem jest powstanie czegoś nowego. Proces tworzenia jest w dzisiejszych czasach zwykle utożsamiany z twórczym rozwiązywaniem problemów (nawet jeśli jego końcowym efektem jest obraz , symfonia lub wiersz).

Zdolności twórcze są właściwością wszystkich ludzi. Potoczna obserwacja wskazuje, że najbardziej twórcze są dzieci. Potrafią one z niczego zrobić ciekawą zabawkę, w świecie fantazji odgrywać niezwykłe sceny, wcielając się jednocześnie w całą armię bohaterów. W ich oczach cały świat myśli, żyje, czuje. Zwykle nie ma dla nich rzeczy niemożliwych i dopiero my - dorośli nakładamy na nie różne ograniczenia (wynikające najczęściej z naszego wygodnictwa).


Następnie wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają swoje materiały na temat twórczości. W krótkiej dyskusji uczniowie wypowiadają się na temat znaczenia twórczego myślenia w życiu codziennym i w szkole:
- co nam daje myślenie twórcze?
- czy kreatywność potrzebna jest w szkole?
- czy w kontaktach z ludżmi korzystamy ze swoich możliwości twórczych?

Nauczyciel przedstawia własne przemyślenia na temat swoich zdolności twórczych i ich wykorzystania na lekcji przedmiotowej:
O ile łatwiej jest zapamiętać trudne słowa czy wzory albo daty, gdy uruchomimy zdolności skojarzeniowe (można ułożyć historyjkę z trudnych terminów). Np. jak zapamiętać pozornie nie powiązane ze sobą słowa: buty, liść, pan, słoń, papier, lód.
Uczniowie próbują zapamiętać powyższe wyrazy układając z nich historyjkę.

2. FAZA REALIZACYJNA

Nauczyciel rozdaje grupom pierwsze zadanie do rozwiązania:
Zadanie1). wymyślić pomost pojęć kojarzących się z pojęciami wyjściowymi np. woda - dziecko (pomost skojarzeniowy to: woda- pranie- czystość- pieluchy- dziecko).
Każda grupa otrzymuje taką ilość punktów ile wypisała trafnych skojarzeń.
Przykłady pojęć wyjściowych: roślina - samochód, samolot - policjant, kobieta - praca.

Zadanie 2) Zadanie polega na zaprezentowaniu najciekawszego zastosowania dla popularnego przedmiotu. Grupa otrzymuje punkt za wymyślenie różnych zastosowań.
Przykłady przedmiotów: gazeta, garnek, piłka, butelka, łyżka.

Zadanie 3). Zadanie polega na szybkim myśleniu logicznym i rozwiązaniu zawikłanego zadania:
Każda z pięciu panien otrzymała prezent od swojego kawalera. Odgadnij kierując się niżej podanymi informacjami, skład każdej pary i rodzaj prezentu, jaki otrzymała każda panna:
- Janina nie otrzymała perfum
- Tomek podarował swojej towarzyszce czerwone róże
- To nie Fryderyk podarował Ani likier
- Sylwia, towarzyszka Pawła nie jada owoców
- Marek nie podarował likieru
- Julia otrzymała czekoladki, ale nie od Oskara
- Amelia nie otrzymała kwiatów
- Julia nie jest towarzyszką Fryderyka


(Rozwiązanie Fryderyk-Alina-owoce, Oskar-Ania-likier, Marek-Julia-czekoladki, Tomek-Janina-czerwona róża, Paweł-Sylwia-perfumy).

Najszybsza grupa otrzymuje 3 punkty, druga - 2 punkty, trzecia - 1 punkt.

W miarę dysponowania czasem można zastosować technikę twórczego ruchu i poprosić chętnych uczniów o pokazanie ruchem jakiegoś przedmiotu lub zawodu, czynności.

3. FAZA PODSUMOWUJĄCA

W tej części nauczyciel ocenia pracę i aktywność poszczególnych grup. Zwraca uwagę na elementy mocne w pracy uczniów i na słabsze strony ich pracy.
Zachęca do twórczego myślenia i działania w szkole.

Opracowanie: mgr Aleksandra Edyta Rusek wg programu autorskiego "Żyć skuteczniej"

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7514
 
   Komentarze
  • Grzegorz, 2006-05-17

    Świetne!

  • iwona, 2006-10-01

    Bardzo dobry scenariusz - sprawdza się nawet w mało aktywnej klasie.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.25



    Ilość głosów: 4
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014