Katalog

Aleksandra Edyta Rusek
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Czy potrafię twórczo myśleć? Konspekt do lekcji wychowawczej

- n +

Czy potrafię twórczo myśleć?

KONSPEKT DO LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

CELE
Wiadomości:
- uczeń zna pojęcie twórczości
- uczeń wie jakie są techniki rozwijające twórcze myślenie

Umiejętności:
- uczeń potrafi w twórczy i niekonwencjonalny sposób rozwiązać podany problem
- uczeń potrafi przełamać skrępowanie i stereotypowe myślenie

Postawy:
- uczeń prezentuje postawę twórczą
- uczeń jest aktywny i otwarty

METODY: burza mózgów, rozumowanie dedukcyjne, twórczy ruch

FORMY PRACY; praca zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy przygotowane przez nauczyciela zawierające poszczególne zadania, tabela z wynikami grup

PRZEBIEG LEKCJI

1. FAZA WSTĘPNA

Nauczyciel sprawdza obecność, wita się z uczniami, dzieli klasę na 4-5 grup wg ustalonego klucza.
Przedstawia temat lekcji wychowawczej i metody pracy, oraz skrótowo objaśnia tok lekcji.
Nauczyciel wygłasza wstęp do lekcji, w którym objaśnia pojęcie twórczości i w jaki sposób można ćwiczyć twórcze myślenie i działania.

Twórczość to w potocznym rozumieniu działanie, którego wynikiem jest powstanie czegoś nowego. Proces tworzenia jest w dzisiejszych czasach zwykle utożsamiany z twórczym rozwiązywaniem problemów (nawet jeśli jego końcowym efektem jest obraz , symfonia lub wiersz).

Zdolności twórcze są właściwością wszystkich ludzi. Potoczna obserwacja wskazuje, że najbardziej twórcze są dzieci. Potrafią one z niczego zrobić ciekawą zabawkę, w świecie fantazji odgrywać niezwykłe sceny, wcielając się jednocześnie w całą armię bohaterów. W ich oczach cały świat myśli, żyje, czuje. Zwykle nie ma dla nich rzeczy niemożliwych i dopiero my - dorośli nakładamy na nie różne ograniczenia (wynikające najczęściej z naszego wygodnictwa).


Następnie wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają swoje materiały na temat twórczości. W krótkiej dyskusji uczniowie wypowiadają się na temat znaczenia twórczego myślenia w życiu codziennym i w szkole:
- co nam daje myślenie twórcze?
- czy kreatywność potrzebna jest w szkole?
- czy w kontaktach z ludżmi korzystamy ze swoich możliwości twórczych?

Nauczyciel przedstawia własne przemyślenia na temat swoich zdolności twórczych i ich wykorzystania na lekcji przedmiotowej:
O ile łatwiej jest zapamiętać trudne słowa czy wzory albo daty, gdy uruchomimy zdolności skojarzeniowe (można ułożyć historyjkę z trudnych terminów). Np. jak zapamiętać pozornie nie powiązane ze sobą słowa: buty, liść, pan, słoń, papier, lód.
Uczniowie próbują zapamiętać powyższe wyrazy układając z nich historyjkę.

2. FAZA REALIZACYJNA

Nauczyciel rozdaje grupom pierwsze zadanie do rozwiązania:
Zadanie1). wymyślić pomost pojęć kojarzących się z pojęciami wyjściowymi np. woda - dziecko (pomost skojarzeniowy to: woda- pranie- czystość- pieluchy- dziecko).
Każda grupa otrzymuje taką ilość punktów ile wypisała trafnych skojarzeń.
Przykłady pojęć wyjściowych: roślina - samochód, samolot - policjant, kobieta - praca.

Zadanie 2) Zadanie polega na zaprezentowaniu najciekawszego zastosowania dla popularnego przedmiotu. Grupa otrzymuje punkt za wymyślenie różnych zastosowań.
Przykłady przedmiotów: gazeta, garnek, piłka, butelka, łyżka.

Zadanie 3). Zadanie polega na szybkim myśleniu logicznym i rozwiązaniu zawikłanego zadania:
Każda z pięciu panien otrzymała prezent od swojego kawalera. Odgadnij kierując się niżej podanymi informacjami, skład każdej pary i rodzaj prezentu, jaki otrzymała każda panna:
- Janina nie otrzymała perfum
- Tomek podarował swojej towarzyszce czerwone róże
- To nie Fryderyk podarował Ani likier
- Sylwia, towarzyszka Pawła nie jada owoców
- Marek nie podarował likieru
- Julia otrzymała czekoladki, ale nie od Oskara
- Amelia nie otrzymała kwiatów
- Julia nie jest towarzyszką Fryderyka


(Rozwiązanie Fryderyk-Alina-owoce, Oskar-Ania-likier, Marek-Julia-czekoladki, Tomek-Janina-czerwona róża, Paweł-Sylwia-perfumy).

Najszybsza grupa otrzymuje 3 punkty, druga - 2 punkty, trzecia - 1 punkt.

W miarę dysponowania czasem można zastosować technikę twórczego ruchu i poprosić chętnych uczniów o pokazanie ruchem jakiegoś przedmiotu lub zawodu, czynności.

3. FAZA PODSUMOWUJĄCA

W tej części nauczyciel ocenia pracę i aktywność poszczególnych grup. Zwraca uwagę na elementy mocne w pracy uczniów i na słabsze strony ich pracy.
Zachęca do twórczego myślenia i działania w szkole.

Opracowanie: mgr Aleksandra Edyta Rusek wg programu autorskiego "Żyć skuteczniej"

Wyświetleń: 9521


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.