Katalog Aleksandra Edyta Rusek Lekcja wychowawcza, Konspekty Czy potrafię twórczo myśleć? Konspekt do lekcji wychowawczejCzy potrafię twórczo myśleć?KONSPEKT DO LEKCJI WYCHOWAWCZEJCELE Wiadomości: - uczeń zna pojęcie twórczości - uczeń wie jakie są techniki rozwijające twórcze myślenie Umiejętności: - uczeń potrafi w twórczy i niekonwencjonalny sposób rozwiązać podany problem - uczeń potrafi przełamać skrępowanie i stereotypowe myślenie Postawy: - uczeń prezentuje postawę twórczą - uczeń jest aktywny i otwarty METODY: burza mózgów, rozumowanie dedukcyjne, twórczy ruch FORMY PRACY; praca zespołowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy przygotowane przez nauczyciela zawierające poszczególne zadania, tabela z wynikami grup PRZEBIEG LEKCJI 1. FAZA WSTĘPNA Nauczyciel sprawdza obecność, wita się z uczniami, dzieli klasę na 4-5 grup wg ustalonego klucza. Przedstawia temat lekcji wychowawczej i metody pracy, oraz skrótowo objaśnia tok lekcji. Nauczyciel wygłasza wstęp do lekcji, w którym objaśnia pojęcie twórczości i w jaki sposób można ćwiczyć twórcze myślenie i działania. Twórczość to w potocznym rozumieniu działanie, którego wynikiem jest powstanie czegoś nowego. Proces tworzenia jest w dzisiejszych czasach zwykle utożsamiany z twórczym rozwiązywaniem problemów (nawet jeśli jego końcowym efektem jest obraz , symfonia lub wiersz). Zdolności twórcze są właściwością wszystkich ludzi. Potoczna obserwacja wskazuje, że najbardziej twórcze są dzieci. Potrafią one z niczego zrobić ciekawą zabawkę, w świecie fantazji odgrywać niezwykłe sceny, wcielając się jednocześnie w całą armię bohaterów. W ich oczach cały świat myśli, żyje, czuje. Zwykle nie ma dla nich rzeczy niemożliwych i dopiero my - dorośli nakładamy na nie różne ograniczenia (wynikające najczęściej z naszego wygodnictwa). Następnie wyznaczeni wcześniej uczniowie przedstawiają swoje materiały na temat twórczości. W krótkiej dyskusji uczniowie wypowiadają się na temat znaczenia twórczego myślenia w życiu codziennym i w szkole: - co nam daje myślenie twórcze? - czy kreatywność potrzebna jest w szkole? - czy w kontaktach z ludżmi korzystamy ze swoich możliwości twórczych? Nauczyciel przedstawia własne przemyślenia na temat swoich zdolności twórczych i ich wykorzystania na lekcji przedmiotowej: O ile łatwiej jest zapamiętać trudne słowa czy wzory albo daty, gdy uruchomimy zdolności skojarzeniowe (można ułożyć historyjkę z trudnych terminów). Np. jak zapamiętać pozornie nie powiązane ze sobą słowa: buty, liść, pan, słoń, papier, lód. Uczniowie próbują zapamiętać powyższe wyrazy układając z nich historyjkę. 2. FAZA REALIZACYJNA Nauczyciel rozdaje grupom pierwsze zadanie do rozwiązania: Zadanie1). wymyślić pomost pojęć kojarzących się z pojęciami wyjściowymi np. woda - dziecko (pomost skojarzeniowy to: woda- pranie- czystość- pieluchy- dziecko). Każda grupa otrzymuje taką ilość punktów ile wypisała trafnych skojarzeń. Przykłady pojęć wyjściowych: roślina - samochód, samolot - policjant, kobieta - praca. Zadanie 2) Zadanie polega na zaprezentowaniu najciekawszego zastosowania dla popularnego przedmiotu. Grupa otrzymuje punkt za wymyślenie różnych zastosowań. Przykłady przedmiotów: gazeta, garnek, piłka, butelka, łyżka. Zadanie 3). Zadanie polega na szybkim myśleniu logicznym i rozwiązaniu zawikłanego zadania: Każda z pięciu panien otrzymała prezent od swojego kawalera. Odgadnij kierując się niżej podanymi informacjami, skład każdej pary i rodzaj prezentu, jaki otrzymała każda panna: - Janina nie otrzymała perfum - Tomek podarował swojej towarzyszce czerwone róże - To nie Fryderyk podarował Ani likier - Sylwia, towarzyszka Pawła nie jada owoców - Marek nie podarował likieru - Julia otrzymała czekoladki, ale nie od Oskara - Amelia nie otrzymała kwiatów - Julia nie jest towarzyszką Fryderyka (Rozwiązanie Fryderyk-Alina-owoce, Oskar-Ania-likier, Marek-Julia-czekoladki, Tomek-Janina-czerwona róża, Paweł-Sylwia-perfumy). Najszybsza grupa otrzymuje 3 punkty, druga - 2 punkty, trzecia - 1 punkt. W miarę dysponowania czasem można zastosować technikę twórczego ruchu i poprosić chętnych uczniów o pokazanie ruchem jakiegoś przedmiotu lub zawodu, czynności. 3. FAZA PODSUMOWUJĄCA W tej części nauczyciel ocenia pracę i aktywność poszczególnych grup. Zwraca uwagę na elementy mocne w pracy uczniów i na słabsze strony ich pracy. Zachęca do twórczego myślenia i działania w szkole.
Opracowanie: mgr Aleksandra Edyta Rusek wg programu autorskiego "Żyć
skuteczniej" Wyświetleń: 9521
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |