Katalog

Grażyna Czerniej
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki. Skąd się bierze cień

- n +

Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki. Skąd się bierze cień

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYCHOWANIA TECHNICZNEGO W PRZEDSZKOLU

W dobie rozwoju techniki wiele uwagi należy poświęcić przygotowaniu dzieci do życia we współczesnym świecie. Poznanie otoczenia technicznego różnych urządzeń technicznych pasjonuje dzieci. Dzieci interesują się wszystkimi urządzeniami, które pojawiają się w domu i w szkole. Bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach i zabawach, które mają na celu doświadczenia z techniką. Chciałabym podzielić się swoimi doświadczeniami, które mogą być pomocne innym koleżankom w pracy.
Przykład zajęcia, które przeprowadziłam w grupie sześciolatków.

Temat dnia: ZBLIŻAMY DZIECI PRZEDSZKOLNE DO TECHNIKI.

Temat zajęcia; SKĄD SIĘ BIERZE CIEŃ.

Cele:
- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na stopień przezroczystości (szkło, papier, metal oraz woda).
- pobudzanie aktywności myślowej
- dostrzeganie związku między przyczyną zaistniałym skutkiem.
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i wyobrażni.
- zachęcenie do zorganizowania teatrzyku cieni.

Umiejętności i efekty wychowawcze.
Uczeń:
- potrafi sklasyfikować przedmioty ze względu na stopień przezroczystości.
- rozumie pojęcie cień.
- potrafi sformułować prosty wniosek.
- potrafi współdziałać w grupie podczas zabawy.
- rozumie znaczenie bezpieczeństwa podczas zabaw z urządzeniami technicznymi.

Metody pracy:
- podające
- operatywne (Ćwiczeń praktycznego działania).
- poszukujące.

Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa

Środki dydaktyczne:
- ekran -prześcieradło
- dwa rzutniki (żródło światła)
- płaskie sylwety
- nagranie magnetofonowe
- metalowa i drewniana płytka
- rozcięta torebka foliowa, torebka papierowa. woda w szklance

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Dzieci siedzą przed ekranem, za ich plecami umieszczone jest silne żródło światła. Drugie wyłączone znajduje się po przeciwnej stronie ekranu.

Nauczycielka stwierdza, że będziemy mówić o czymś, co schowało się w zagadce:
Chodzi za nami, gdy lampa świeci.
Nie lubi mroku ani nocy.
Pojawia się za nami w słoneczny dzień,
Już wiecie? To przecież jest.......
(CIEŃ)

2. Skąd się bierze cień?

Dzieci opowiadają kiedy możemy zobaczyć cień. Nauczycielka dąży do tego, by przedszkolaki wpadły na pomysł zależności między usytuowaniem przedmiotu rzucającego cień a ustawieniem żródła światła i ekranu. Zastanówcie się w którym miejscu trzeba się ustawić, aby na ekranie powstał nasz cień. Dzieci poprzez różne próby wpadły na dobry pomysł i jedno z nich zajmuje wyznaczone miejsce.

3. Próby badawcze.
Co się stanie, gdy jedno z was stanie tak, aby między nim a żródłem światła znajdował się ekran- może cień będzie lepszy?
Po wielu próbach dzieci zauważyły, że cień się nie pojawił. Dlaczego?
Ponieważ na dziecko nie pada światło z lampy.

4. Klasyfikowanie przedmiotów, które zgromadziliśmy w koszykach ze względu na intensywność rzucanego cienia.
Sprawdzimy czy przedmioty znajdujące się w koszyku również rzucają cień.
Sprawdzamy to przy pomocy płytki metalowej, drewnianej, szklanej.
Dzieci w wyniku obserwacji wyjaśniają, dlaczego szklana płytka nie daje cienia.
Sprawdzamy, czy przedmioty z drugiego koszyka rzucają cień, jaki on jest (mocny).
Rzucamy cień szklanki z wodą, torebki foliowej i papierowej.

5. Wspólnie ustalamy, dlaczego jedne przedmioty rzucają mocny cień, a inne słaby , albo wcale. Nauczycielka prosi jedną osobę, aby spojrzała na szklaną płytkę i odpowiedziała, czy coś przez nią widać. Płytka jest przezroczysta. Inne dzieci spoglądają przez folię i szklankę z wodą.

Wspólnie wyciągamy wnioski:
- Przedmioty przezroczyste rzucają słaby cień lub wcale go nie rzucają,
Przedmioty nieprzezroczyste rzucają mocny cień,
- Przedmioty nieprzezroczyste rzucają mocny cień,
Nauczyciel wyjaśnia, że promienie świetlne przechodzą przez przedmioty przezroczyste, natomiast nieprzezroczyste zatrzymują światło i w ten sposób powstaje cień.

6. Zabawa ruchowa: "Ja i mój cień"
Ustawiamy się w parach. Dziecko porusza się w rytm melodii, a cień powtarza wszystkie jego ruchy. Po chwili zmiana ról.

7. Zabawa z "cieniem":
- Dzieci pokazują kolejno swój cień na ekranie. Koledzy rozpoznają ich sylwetki i podają poprawnie imiona.
- Dzieci pokazują cienie- zwierzątka utworzone z palców rąk.
- Rozpoznawanie cieni i postaci ze znanych dzieciom bajek (płaskie sylwety).
-
8. Rysowanie z pomocą nauczyciela własnego portretu na podstawie rzucanego cienia.
Każde dziecko przy stoliku koloruje swój portret.
9. Podsumowując zajęcia ponownie nauczyciel przypomina skąd się bierze cień. Nauczycielka zachęca dzieci do podejmowania zabaw w teatrzyku cieni.

SPOSTRZEŻENIA NZUCZYCIELA PO ZAJĘCIU.

Znane urządzenia tylko pozornie nie budzą ciekawości dzieci. Jednak dokładne ich pokazywanie i omówienie rozbudza w dzieciach chęć dokładniejszego obserwowania.
Doświadczenia uczą formułowania prostych wniosków, co uczy myślenia problemowego. Poznanie zasad działania różnych urządzeń (rzutnik do przeżroczy), pod opieką dorosłych, w sposób bezpieczny, stwarza możliwość zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom, spowodowanym niezaspokojoną ciekawością dzieci.

Opracowanie: mgr Grażyna Czerniej
Nauczyciel Nauczania Zintegrowanego.

Wyświetleń: 7569


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.