Katalog

Bożena Nowicka, Mariola Olender, Bożena Waszkiewicz
Język polski, Scenariusze

Spotkanie z ortografią - konkurs ortograficzny w nauczaniu zintegrowanym

- n +

Konkurs ortograficzny w nauczaniu zintegrowanym w szkole podstawowej w stawiskach pod nazwą "Spotkanie z ortografią"

W dniach 19-20. III. 2001r. w Szkole Podstawowej w Stawiskach odbył się konkurs ortograficzny dla Kl. I - III pod nazwą "Spotkanie z ortografią", który zorganizowały i przeprowadziły nauczycielki nauczania zintegrowanego: Bożena Nowicka, Mariola Olender, Bożena Waszkiewicz.

Pierwszego dnia salę gimnastyczną zamieniono w "Królestwo Mistrza Hokusa - Pokusa". W czasie imprezy uczniowie byli ubrani w kolory swoich klas, a na głowach mieli opaski z przyklejonymi literami. Głównym zadaniem organizatorek było wprowadzenie uczniów w miłą atmosferę wywołując spontaniczność wypowiedzi, zaciekawienie i chęć bycia Mistrzem Ortografii. Podczas imprezy przypomniano alfabet, tworzono pociągi samogłoskowe i wyrazowe, układano zdania z rozsypanek wyrazowych, recytowano wiersze o tematyce ortograficznej, np. "O literce h. Ale heca!", wznoszono okrzyki, rozwiązywano i układano zagadki, rebusy i uzupełnianki, śpiewano piosenki np. "Żółta żaba", "W leśniczówce", odpowiadano również na podchwytliwe pytania Hokusa - Pokusa, którego głos było słychać z wierzy zamku. Na koniec wszyscy uczniowie wykonali "radosną rakietę" w dowód, że są lepsi od "Mistrza z wierzy". W nagrodę wychowawczynie kl. I - III odebrały olbrzymie cukierki z bibuły, w których znajdowały się słodycze dla dzieci. W takt muzyki wszyscy rozeszli się do swoich klas. Tam zajadano otrzymane słodkości.

Uczestnictwo uczniów w pierwszej części było utrwaleniem wiadomości przed konkursem ortograficznym, który odbył się następnego dnia. Konkurs ten przebiegał na poszczególnych poziomach klasowych brało w nim udział po 5 uczniów z każdej klasy, wytypowanych przez wychowawcę. Kl. I miały za zadanie napisać dyktando z zakresu pisowni wielką literą, wyrazów z ó-wymiennym, końcówką -ów oraz z rz-wymiennym. Zadaniem uczestników kl. II i III było samodzielne rozwiązywanie zadań ortograficznych w postaci różnego rodzaju zagadek, rebusów, łamigłówek, krzyżówek, rozsypanek, tekstów i wyrazów z lukami, plątaninek itp. Polecenia dotyczyły znajomości wszystkich zasad ortograficznych na etapie poszczególnych klas. Konkurs pozwolił wyłonić Mistrza Ortografii na poziomie kl. I, II, i III. Laureaci otrzymali nagrody książkowe, a pozostali uczestnicy dyplomy za udział w konkursie.

SCENARIUSZ IMPREZY "SPOTKANIE Z ORTOGRAFIĄ"
1. Rozpoczęcie:
- Dzieci ubrane w kolory swoich klas, w opaskach na głowach, na których widnieją różne litery alfabetu wchodzą do sali, z magnetofonu rozbrzmiewają piosenki J. Skubikowskiego.

2. Powitanie:
- Witam serdecznie wszystkie osoby, które dziś chętnie przyszły do szkoły. Proszę Pomachajcie do nas. Witam radośnie wszystkie osoby, które zjadły grzecznie śniadanie. Witam wszystkich, którzy lubią zabawy.

3. Wprowadzenie:
- Jesteśmy w Królestwie Alfabetu. W krainie tej panuje zgoda, porządek. Każda liter- ka zna swoje miejsce. Spokój królestwa zakłócają czasami figle mistrza Hokusa - Pokusa. By spotkać się z nim należy zaśpiewać piosenkę. Posłuchajcie jej:
W naszym Królestwie Alfabetu
Bawimy się, bawimy się, bawimy się
Czarodziejowi Hokusowi
Nie damy się, nie damy się, nie damy się!
Śpiew na popularną melodię "Na powitanie wszyscy razem"

4. Przypomnienie alfabetu:
- Ciekawa jestem, które literki przyszły na dzisiejszą zabawę? Powiemy teraz głośno alfabet, a wywołane literki proszę o powstanie i pomachanie ręką. Gotowi? A, ą, b, c, ć, d, e, ę, f, g,...Doskonale! Już wiem które literki przybyły na dzisiejszą zabawę.

5. "Samogłoskowe pociągi":
- Proszę, by z każdej klasy wyszły wszystkie "samogłoski" i utworzyły "samogłoskowe pociągi". Pozostałe dzieci mają za zadanie wydawać odgłosy ruszającego i jadącego pociągu (sz-sz-sz-sz-sz) oraz uderzać rękoma o uda.
- Prowadzący "pociągi" dojechawszy do stacji "Wieża", odbierają koperty z zadaniem
i powracają do swoich klas.

6. Pierwsze zadanie czarodzieja Hokusa - rozsypanka wyrazowa:
- Dzieci! Zawołajmy razem: Czarodzieju! Czarodzieju! Czarodzieju!
Rozlega się straszny głos: Jestem dla was niewidzialny, ale sam was widzę. Przebywam Na zamku króla Alfabetu. Gramy w szachy i gawędzimy. Dowiedziałem się, że król zakupił dla was na dzisiejszą zabawę lizaki. A ja wprost uwielbiam słodycze! Umówiłem się z królem, że jeśli nie wykonacie zadań wymyślonych przeze mnie, to te pyszne lizaki zjem ja!!!
Cha! Cha! Cha!
- Dzieci - w odpowiedzi czarodziejowi zaśpiewajmy 3 razy naszą piosenkę, a wasi reprezentanci niech przystąpią do pracy.
- A my nauczymy się teraz wierszyka:
Gdy ktoś zapyta, powiedz tak:
litera to jest pisma znak,
literę widzę oraz piszę.
Głoskę wymawiam oraz słyszę,
czyli innymi słowy -
głoski to dźwięki mowy.
- Proszę odczytajcie głośno i wyraźnie ułożone zdania.

7. Drugie zadanie czarodzieja Hokusa - wierszyki ortograficzne:
Straszny głos mistrza Hokusa: Ła! Przegrałem! Ale mam dla was inne zadanie. Chcę, aby każda klasa wymyśliła wierszyk, ale niezwyczajny, lecz ortograficzny! Cha! Cha! Cha!
- Poradzimy sobie i z tym zadaniem! Proszę - wstaje kl. I i mówi swój wierszyk ortograficzny "O literce" h ". Ale heca!"
Po recytacji wszyscy wznoszą okrzyk: Be - er - a - wu - o, brawo, brawo, brawo!
- Proszę teraz o wierszyk kl. II
- Wysłuchajmy także wierszyka kl. III
- Wspaniale! Pokażmy czarodziejowi Hokusowi - Pokusowi jak bardzo się cieszymy, że to zadanie wykonaliśmy dobrze. Zatańczmy "Pogodynkę" (melodia z kasety KLANZY)

8. Trzecie zadanie mistrza Hokusa - zagadki:
Straszny głos czarodzieja Hokusa: Wasza radość jest przedwczesna! Oto kolejne zadanie:
Mam dla was zagadkę - lepiej tej pani unikaj zuchu. Nos ma ze stali, a nitkę w uchu. Cha! Cha! Cha!
- My potrafimy nie tylko rozwiązywać zagadki, ale i układać zagadki. Posłuchaj czarodzieju!
Wytypowane dziecko z klasy mówi zagadkę, a dziecko z innej klasy ją rozwiązuje
- Zaśpiewajmy naszą piosenkę: W naszym Królestwie Alfabetu....

9. Czwarte i piąte zadanie Hokusa - rebusy i uzupełnianki:
Straszny głos czarodzieja Hokusa: I znów przegrałem. Ale nowe zadania będą trudniejsze!
Każda klasa musi rozwiązać rebus i uzupełnić brakujące litery w wyrazach. Ciekawe, czy tym razem wam się uda? Cha! Cha! Cha!
Wytypowane w klasach zespoły dzieci rozwiązują rebusy. Inne grupy uzupełniają luki w wyrazach. Pozostałe dzieci wykonują piosenkę "W leśniczówce za lasem" pokazując rękami umówione gesty. Następnie śpiewają: W naszym Królestwie Alfabetu.
Poszczególne klasy odczytują rozwiązania rebusów i wyrazy.
10. Zakończenie:
- Straszny głos czarodzieja: Przegrałem! Przegrałem! Słodycze są wasze, a ja lecę do szkoły z Łomży. Może tam wygram.
- Pokonaliśmy Hokusa - Pokusa! Wszyscy razem wykonajmy radosną rakietę.
- Prosimy przedstawicieli klas o odebranie zasłużonych dyplomów, a panie Wychowawczynie o odebranie "wielkich cukierków".

BIBLIOGRAFIA:

1. W. Gawdzik: Ortografia na wesoło.
2. M. Kaleta - Sawicka, I. Skalska: Vademecum ortografii.
3. Biuletyn: Nauczanie Początkowe, zeszyt 6 rok szkol. 1997/98, Wydawnictwo
Pedagogiczne ZNP w Kielcach.
4. G. Kapica: Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym.

Opracowanie: Mariola Olender, Bożena Nowicka - nauczycielki nauczania zintegrowanego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stawiskach

Wyświetleń: 4636


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.