Katalog

Grażyna Czerniej
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Na ratunek Ziemi. Dobre rady na odpady. Sami robimy własny papier ekologiczny

- n +

Dobre rady na odpady. Sami robimy własny papier e ekologiczny

Przedstawiam scenariusz zajęć lekcyjnych przeprowadzony w Kl. III w ramach obchodów Dnia Ziemi.
"Gdyby wszystkie zużyte materiały dało się znów odzyskać - kosze na śmieci, mogłyby zarosnąć pajęczynę"
A. Kalinowska

Krąg tematyczny: Na ratunek Ziemi

Cel główny: Uświadomienie korzyści z powtórnego zagospodarowania odpadów. Umiejętności i efekty wychowawcze
Uczeń:
- zna cykl produkcyjny papieru,
- posługuje się prostymi narzędziami,
- wzbogaca swoje słownictwo,
- wie, co znaczy słowo "recykling",
- rozumie konieczność ponownego zagospodarowania odpadów,
- dostrzega zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka,
- samodzielnie układa wypowiedż w formie sprawozdania,

Metody pracy:
- podające - opowiadanie, wyjaśnienia, wiersz
- poszukujące - zabawa
- operatywne - ćwiczenia praktycznego działania

Formy pracy:
Zespołowa, eksperyment

Środki dydaktyczne: duży arkusz brystolu, farby, kredki, drewniana rama (15x25 cm) z rozpisaną na niej siatką o drobnych oczkach (1x1 mm), stary gazety, wiadro, mikser, łyżka wazowa (chochla), tektura, gąbka, wałek do ciasta, zasuszona trawa, kwiaty i liście.

Organizacja zajęć:
Co najmniej tydzień przed organizacją zajęć umieszczamy w sali duży kosz lub pudło, do którego dzieci będę wrzucały, przyniesiony z domu lub zużyty przez siebie papier. Będzie to stałe miejsce gromadzenia makulatury. Pudło można ozdobić i nadać mu nazwę np "Żarłok." Wykonujemy również planszę ilustrującą cykl produkcyjny papieru z makulatury w fabryce celulozy. W górnej części umieszczamy dobrze widoczny napis: RECYKLING.
Należy również wyjaśnić dzieciom znaczenie tego słowa.
Recykling - powtórne wykorzystanie surowców, w którym zużyte wyroby są zwracane jako surowce wtórne do ponownego przetwarzania na produkty.

Przebieg zajęć:
1. Odczytanie hasła zapisanego na tablicy:
YWODORANYZDĘIM ŃEIZD IMEIZ
(Międzynarodowy Dzień Ziemi)
2. Wypowiedzi uczniów na temat Międzynarodowego Dnia Ziemi
- Dlaczego ustalono święto dla Ziemi?
3. Rozmowa dotycząca wzajemnych relacji człowiek - środowisko.
- Czy człowiek bez środowiska mógłby żyć!
- Czy środowisko obyłoby się bez człowieka?
- W jaki sposób środowisko naturalne wpływa na człowieka?
- W jaki sposób człowiek wpływa na środowisko naturalne?
- Kto daje a kto bierze?
4. Wysłuchanie wiersza "Najlepszy prezent" A. Dutka

Las majowy! Radość bierze!
Jadę z synkiem na rowerze,
Tam konwalie, tu znów korzeń
W poprzek ścieżki, jak węgorze.
Odsapka na skraju lasu
I już mkniemy w leśnym piachu
Powracamy szlakiem kwiatów,
Co dobranoc mówią światu,

Za to do mnie - że prezenty,
Złoto, srebro i diamenty
Nawet równać się nie mogą
Z tą przejażdżką leśną drogą

5. Planowanie przez uczniów działań na rzecz ochrony środowiska.
W dniu dzisiejszym postanawiamy powiedzieć wszystkim o konieczności ochrony lasów, obrony ich przed wycinką drzew. Żeby temu zapobiec, należy zbierać zużyte gazety i oddawać je na makulaturę. Dzięki temu w lesie będzie mogło rosnąć i cieszyć nasze oczy wiele drzew. Postanawiamy posadzić w ogrodzie szkolnym drzewko o które będziemy dbać.
6. Dzieci podchodzą do planszy, przedstawiającej możliwość wykorzystania makulatury do powtórnej produkcji papieru o równie dobrej jakości i szerokim zastosowaniu, jak papier nowy.
7. Nauczycielka omawia poszczególne etapy cyklu produkcyjnego oraz zwraca uwagę na napis, który dzieci odczytują (RECYKLING).Dla utrwalenia ponownie wyjaśniam jego znaczenie.
- w lepszym przyswojeniu tego słowa pomoże Wam własnoręczne wykonanie makulaturowego papieru
8. Wyszczególnienie zadań i omówienie kolejno wykonywanych czynności.
- nagromadzone w "Żarłoku" gazety, kartki, kartonowe pudełka i papierki podrzemy na jak najmniejsze skrawki
- włożymy je do wiaderka z wodą i poczekamy, aż rozmiękną,
- w razie potrzeby rozdrobnimy je dodatkowo mikserem i dolejemy wody, aby masa osiągnęła konsystencję gęstej papki.
- Papkę wylewamy na rozpiętą na ramce siatkę lub duże płaskie sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą włókien papierowych.
- Ramę przyciskamy kawałkiem tektury (większy niż rama) i odwracamy
- Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki przeniesiemy włókna papieru na tekturę
- Papierową masę przykryjemy drugim kawałkiem tektury i za pomocą wałka wyciśniemy z niego tyle wody ile to możliwe
- Tak wytworzony papier pozostawimy do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach papieru Zanim zabierzemy się za robienie następnego kawałka papieru musimy dokładnie oczyści ramę.
Po kilku godzinach a najlepiej następnego dnia dzieci oglądają, porównują wykonane przez siebie kawałki papieru. Każdy z nich może być inny, ciekawszy. Możemy do papki dla urozmaicenia dodać trochę farby.
9. Podsumowując lekcję należy podkreślić korzyści wynikające z takiego sposobu zagospodarowania odpadów.
10. Przypomnienie przez dzieci kolejnych etapów przerabiania makulatury na papier.
Zaproponowanie dzieciom, że na tym papierze wykonamy laurki z okazji Dnia Mamy.
11. Zadanie pracy domowej. Napiszę sprawozdanie z dzisiejszej lekcji.

Literatura:

Braun Ch: Odpady. Zespół roboczy do Wychowania Ekologicznego MOŚZNIL, Departament Nauki i Programowania, Warszawa 1992
Bałazy S, Strzelczyk U: "Nasze Środowisko - jak w nim żyć" Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, Katowice 1994.
Jóżwiak A.: "Codziennie jedna bajka" Muza S.A., Warszawa 1992
Gałczyńska T.: "Ten piękny, tajemniczy świat". Centrum Informacji o Środowisku . Warszawa 1997

Opracowanie: Grażyna Czerniej
Nauczycielka Nauczania Zintegrowanego

Wyświetleń: 3446


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.