Katalog Grażyna Czerniej Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Na ratunek Ziemi. Dobre rady na odpady. Sami robimy własny papier ekologicznyDobre rady na odpady. Sami robimy własny papier e ekologicznyPrzedstawiam scenariusz zajęć lekcyjnych przeprowadzony w Kl. III w ramach obchodów Dnia Ziemi."Gdyby wszystkie zużyte materiały dało się znów odzyskać - kosze na śmieci, mogłyby zarosnąć pajęczynę" A. Kalinowska Krąg tematyczny: Na ratunek Ziemi Cel główny: Uświadomienie korzyści z powtórnego zagospodarowania odpadów. Umiejętności i efekty wychowawcze Uczeń: - zna cykl produkcyjny papieru, - posługuje się prostymi narzędziami, - wzbogaca swoje słownictwo, - wie, co znaczy słowo "recykling", - rozumie konieczność ponownego zagospodarowania odpadów, - dostrzega zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, - samodzielnie układa wypowiedż w formie sprawozdania, Metody pracy: - podające - opowiadanie, wyjaśnienia, wiersz - poszukujące - zabawa - operatywne - ćwiczenia praktycznego działania Formy pracy: Zespołowa, eksperyment Środki dydaktyczne: duży arkusz brystolu, farby, kredki, drewniana rama (15x25 cm) z rozpisaną na niej siatką o drobnych oczkach (1x1 mm), stary gazety, wiadro, mikser, łyżka wazowa (chochla), tektura, gąbka, wałek do ciasta, zasuszona trawa, kwiaty i liście. Organizacja zajęć: Co najmniej tydzień przed organizacją zajęć umieszczamy w sali duży kosz lub pudło, do którego dzieci będę wrzucały, przyniesiony z domu lub zużyty przez siebie papier. Będzie to stałe miejsce gromadzenia makulatury. Pudło można ozdobić i nadać mu nazwę np "Żarłok." Wykonujemy również planszę ilustrującą cykl produkcyjny papieru z makulatury w fabryce celulozy. W górnej części umieszczamy dobrze widoczny napis: RECYKLING. Należy również wyjaśnić dzieciom znaczenie tego słowa. Recykling - powtórne wykorzystanie surowców, w którym zużyte wyroby są zwracane jako surowce wtórne do ponownego przetwarzania na produkty. Przebieg zajęć: 1. Odczytanie hasła zapisanego na tablicy: YWODORANYZDĘIM ŃEIZD IMEIZ (Międzynarodowy Dzień Ziemi) 2. Wypowiedzi uczniów na temat Międzynarodowego Dnia Ziemi - Dlaczego ustalono święto dla Ziemi? 3. Rozmowa dotycząca wzajemnych relacji człowiek - środowisko. - Czy człowiek bez środowiska mógłby żyć! - Czy środowisko obyłoby się bez człowieka? - W jaki sposób środowisko naturalne wpływa na człowieka? - W jaki sposób człowiek wpływa na środowisko naturalne? - Kto daje a kto bierze? 4. Wysłuchanie wiersza "Najlepszy prezent" A. Dutka Las majowy! Radość bierze! Jadę z synkiem na rowerze, Tam konwalie, tu znów korzeń W poprzek ścieżki, jak węgorze. Odsapka na skraju lasu I już mkniemy w leśnym piachu Powracamy szlakiem kwiatów, Co dobranoc mówią światu, Za to do mnie - że prezenty, Złoto, srebro i diamenty Nawet równać się nie mogą Z tą przejażdżką leśną drogą 5. Planowanie przez uczniów działań na rzecz ochrony środowiska. W dniu dzisiejszym postanawiamy powiedzieć wszystkim o konieczności ochrony lasów, obrony ich przed wycinką drzew. Żeby temu zapobiec, należy zbierać zużyte gazety i oddawać je na makulaturę. Dzięki temu w lesie będzie mogło rosnąć i cieszyć nasze oczy wiele drzew. Postanawiamy posadzić w ogrodzie szkolnym drzewko o które będziemy dbać. 6. Dzieci podchodzą do planszy, przedstawiającej możliwość wykorzystania makulatury do powtórnej produkcji papieru o równie dobrej jakości i szerokim zastosowaniu, jak papier nowy. 7. Nauczycielka omawia poszczególne etapy cyklu produkcyjnego oraz zwraca uwagę na napis, który dzieci odczytują (RECYKLING).Dla utrwalenia ponownie wyjaśniam jego znaczenie. - w lepszym przyswojeniu tego słowa pomoże Wam własnoręczne wykonanie makulaturowego papieru 8. Wyszczególnienie zadań i omówienie kolejno wykonywanych czynności. - nagromadzone w "Żarłoku" gazety, kartki, kartonowe pudełka i papierki podrzemy na jak najmniejsze skrawki - włożymy je do wiaderka z wodą i poczekamy, aż rozmiękną, - w razie potrzeby rozdrobnimy je dodatkowo mikserem i dolejemy wody, aby masa osiągnęła konsystencję gęstej papki. - Papkę wylewamy na rozpiętą na ramce siatkę lub duże płaskie sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą włókien papierowych. - Ramę przyciskamy kawałkiem tektury (większy niż rama) i odwracamy - Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki przeniesiemy włókna papieru na tekturę - Papierową masę przykryjemy drugim kawałkiem tektury i za pomocą wałka wyciśniemy z niego tyle wody ile to możliwe - Tak wytworzony papier pozostawimy do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach papieru Zanim zabierzemy się za robienie następnego kawałka papieru musimy dokładnie oczyści ramę. Po kilku godzinach a najlepiej następnego dnia dzieci oglądają, porównują wykonane przez siebie kawałki papieru. Każdy z nich może być inny, ciekawszy. Możemy do papki dla urozmaicenia dodać trochę farby. 9. Podsumowując lekcję należy podkreślić korzyści wynikające z takiego sposobu zagospodarowania odpadów. 10. Przypomnienie przez dzieci kolejnych etapów przerabiania makulatury na papier. Zaproponowanie dzieciom, że na tym papierze wykonamy laurki z okazji Dnia Mamy. 11. Zadanie pracy domowej. Napiszę sprawozdanie z dzisiejszej lekcji. Literatura: Braun Ch: Odpady. Zespół roboczy do Wychowania Ekologicznego MOŚZNIL, Departament Nauki i Programowania, Warszawa 1992 Bałazy S, Strzelczyk U: "Nasze Środowisko - jak w nim żyć" Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, Katowice 1994. Jóżwiak A.: "Codziennie jedna bajka" Muza S.A., Warszawa 1992 Gałczyńska T.: "Ten piękny, tajemniczy świat". Centrum Informacji o Środowisku . Warszawa 1997
Opracowanie: Grażyna Czerniej Wyświetleń: 3446
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |