AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marek Dacko
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie - problem szacunku. Konspekt lekcji wychowawczej

- n +

Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie (Łk 6,31) - problem szacunku

Konspekt godziny wychowawczej w klasie II szkoły średniej.

Cele lekcji:
Po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
- znać różne formy wyrażania szacunku,
- rozumieć znaczenie szacunku,
- potrafi wyjaśnić pojęcie szacunku i podać przykłady okazywania go,
- potrafi uzasadnić, że okazywanie szacunku jest wyrazem miłości oraz świadczy o kulturze człowieka.

Metody nauczania:
- słoneczko,
- burza mózgów,

- psychodrama,
- elementy wykładu.

Formy:
- praca w grupie,

Środki dydaktyczne:
- arkusze papieru, pisaki.

Czas zajęć: 45 min.

Tok lekcji:

I. Wprowadzenie

Nauczyciel - Przywitanie klasy, sprawdzenie listy obecności. Podanie tematu zajęć.

- Ćwiczenie 1- Słoneczko
Nauczyciel na tablicy pisze słowo szacunek.
Uczniowie na kartkach zapisują jedno słowo - synonim do słowa szacunek.
Następnie przyczepiają swoje kartki na tablicy wokół słowa szacunek, powtarzające się określenia przyczepiają w jednym ciągu.
Nauczyciel podsumowuje pracę, zwracając uwagę na to, że właśnie zostało wyjaśnione pojęcie szacunku.

II. Faza realizująca

- Ćwiczenie 2 - Burza mózgów
Uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: Do kogo i czego można mieć szacunek?
Wypowiedzi zapisywane są na tablicy.
W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

- Praca w grupach
Podział klasy na grupy 4-osobowe.
Uczniowie w grupach odpowiadają na pytanie: Jak można wyrażać szacunek? Każda grupa przedstawia swoją pracę.
Po prezentacji wszystkich grup nauczyciel podsumowuje i w razie konieczności uzupełnia pracę uczniów. Ta część lekcji trwa ok. 15 min.

- Psychodrama
Uczniowie prezentują 6 scenek (ich temat dostają zapisany na kartkach).
I. SZACUNEK DO RODZICÓW.
II. SZACUNEK DO PRACY.
III. SZACUNEK DLA SIEBIE.
Każda scena jest analizowana przez uczniów, którzy podejmują się oceny zachowań kolegów.

III. Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje rezultaty pracy. Mówi, jak wyrażamy szacunek rodzicom, osobom starszym, jak szanujemy pracę i jak szanujemy samego siebie. Należy zwrócić uwagę na związek szacunku z miłością i dobrym wychowaniem oraz zachęcić uczniów, aby każdego dnia ćwiczyli się w okazywaniu miłości drugiemu poprzez szacunek i gesty dobrego wychowania. Można przypomnieć przysłowia typu: "Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe", powołać się na przykazanie miłości.

Opracowanie: Marek Dacko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10966


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.