AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lidia Krupa
Zajęcia zintegrowane, Sprawdziany i testy

Praca leśnika oraz korzyści, jakie czerpiemy z lasu - test sprawdzający wiadomości i umiejętności w klasie trzeciej nauczania zintegrowanego

- n +

Praca leśnika oraz korzyści, jakie czerpiemy z lasu

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH

ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W MYŚLISZEWICACH

TEMAT BLOKU: W lesie
TEMAT DNIA: Prace służby leśnej

Cel ogólny: zapoznanie uczniów pracą leśnika, oraz jakie korzyści możemy czerpać z lasu.

Cele operacyjne:

Wiadomości:
Uczeń wie;
- na czym polega praca leśnika
- jakie korzyści czerpiemy lasu
Uczeń zna;
- szkodniki lasów,
- sprzymierzeńców człowieka w walce ze szkodnikami,
- obowiązki i czynności wykonywane przez leśnika,

Umiejętności:
Uczeń potrafi;
- określić cechy charakteru leśnika,
- wymienić i uporządkować wg schematu zakres czynności i obowiązków leśnika,
- opowiedzieć czego dowiedział się na wycieczce,

Postawy:
Uczeń potrafi:
- współpracować w grupie,
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach,
- docenić znaczenie pracy leśnika,
- dostrzec piękno naszego otoczenia,
- ma poczucie odpowiedzialności za środowisko,
- pomaga przetrwać okres zimowy zwierzętom,

Metody:
- słowna - rozmowa z leśnikiem, rozmowa kierowana z uczniami,
- poglądowa - pokaz, obserwacja
- oparta na działaniu: dobieranie zdań z rozsypanki, rysowanie leśnika przy pracy, przypinanie kartoników do podanego schematu.

Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna, jednolita
- praca grupowa

Środki dydaktyczne:
- przeźrocza "Praca leśnika", ilustracje szkodników lasów, kawałki uszkodzonej kory przez korniki, napisy, kartoniki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wycieczki do nadleśnictwa.

- Co zaobserwowaliśmy w lesie idąc do nadleśnictwa?

(Uczniowie obserwowali pracę, służby leśnej oraz pracę leśników w szkółkach leśnych).

- Jak nazywamy ludzi, którzy opiekują się lasem oraz jego mieszkańcami?

U: leśnik, gajowy, leśniczy i nadleśniczy.

2. Rodzaje prac wykonywanych przez leśnika.

Na czym polega praca leśnika? (wykorzystanie przeźroczy).

(Uczniowie wymieniają zakres czynności i obowiązków wykonywanych przez leśników w różnych porach roku).
Praca w 4 grupach.
Każda grupa wybiera z rozsypanki zdaniowej właściwe dla danej pory roku czynności.

ZAPIS NA TABLICY:

JESIEŃ
- zbiór nasion, żywicy;
- sadzenie młodych drzewek na wyznaczonym terenie;
- uzupełnianie wolnych miejsc nowymi sadzonkami;
- budowa paśników, karmników;

ZIMA
- dokarmianie zwierząt;
- wycinanie drzew.

WIOSNA
- sadzenie młodnika,
- siew nasion,
- opryskiwanie siewek i lasów,
- zbiór żywicy z drzew iglastych.

LATO
- pielęgnowanie młodych upraw,
- zbiór żywicy.

3. Szkodniki lasów oraz sposoby ich zwalczania.
- Jakie możemy wymienić owady - szkodniki lasów?
U: kornik, chrabąszcz majowy, strzygonia choinówka, bartczaka sosnówka, brudnica mniszka.
- Kto jest sprzymierzeńcem człowieka w walce z owadami- szkodnikami?
U: ptaki pożyteczne m. in. Dzięcioł, który zjada korniki żerujące pod korą drzew i w drewnie oraz kukułka, która żywi się włochatymi gąsienicami.

4. Przyrodnicze i gospodarcze znaczenie lasów.
- Jakie korzyści czerpiemy lasu?
(Uczniowie wymieniają przyrodnicze wartości lasu oraz podkreślają znaczenie w gospodarce człowieka).
Ćwiczenia: Nauczyciel wywiesza na tablicy napisy określające znaczenie przyrodnicze i gospodarcze lasu oraz wykorzystanie drewna. Uczniowie przypinają kartoniki do podanego schematu.
PRZYRODNICZ ZNACZENIE GOSPODARCZE ZNACZENIE
LASU.  LASU.
- oczyszcza powietrze, - dostarcza drewna, owoców
- upiększanie krajobrazu,  i grzybów,
- jest schroniskiem dla zwierząt, - mięsa, żywicy,
- magazynuje wodę, - ziół leczniczych,
- reguluje wilgotność. - zapobiega podwoziom.

WYKORZYSTANIE DREWNA
- w kopalniach,
- w budownictwie,
- materiał do budowy statków, wagonów, do produkcji mebli, do produkcji celulozy, papieru, na opał.

5. Leśnik i jego cechy osobowe.
- Jakimi cechami powinien odznaczać się leśnik?
(Uczniowie wymieniają cechy właściwe leśnikowi oraz uzasadniają swój wybór)

U: odważny, pracowity, obojętny, doświadczony, leniwy, wrażliwy, niesolidny, sumienny, dbający o las, kochający rośliny i zwierzęta.

6. Jak my możemy pomóc w pracy leśnikowi.
U: nie niszczymy przyrody
- nie płoszymy zwierząt
- dokarmiamy zwierzęta zimą.
7.Podsumowanie zajęć i ewaluacja.
8.Praca domowa.
Przygotowanie jadłospisu dla następujących zwierząt: sarna, jelenia, zająca, kuny, lisa, dzika.

Opracowanie: mgr Lidia Krupa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 12041


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 4