Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Dawiec
Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Bohaterowie książek Marii Kownackiej

- n +

Bohaterowie książek Marii Kownackiej - scenariusz konkursu

Trzyetapowy konkurs adresowany jest do uczniów klas II- III. Poprzedzony jest zorganizowaną wystawką książek M. Kownackiej dostępnych w szkolnej bibliotece oraz gazetką tematyczną "Życie i twórczość M. Kownackiej".

Cele konkursu:
- zachęcenie dzieci do aktywności i inwencji twórczej,
- zaznajomienie z życiem i twórczością Marii Kownackiej,
- propagowanie czytelnictwa wśród uczniów, zachęcenie do korzystania z biblioteki szkolnej,
- sprawdzenie wiedzy uczniów przez zabawę,

- I etap: Konkurs czytelniczy
a) Na gazetce ściennej zamieszczamy fragmenty utworów Marii Kownackiej. Każdy fragment oznaczamy numerem. Zadanie polega na przypomnieniu sobie, z której książki zaczerpnięto dany urywek oraz na wypełnieniu karty konkursowej. Na karcie obok numerów uczeń wpisuje tytuły książek. Wypełnioną kartę podpisuje swoim nazwiskiem, imieniem, zaznaczoną klasą i oddaje do biblioteki szkolnej.

Proponowane fragmenty książek:
1. "Kiedy dojrzeje dużo poziomek, kiedy na łąkach zakwitną trawy, na polach zakwitnie pszenica, a wśród niej szafirowe chabry, kiedy z ula wyleci pierwszy rój pszczół, a wiele ptasich piskląt opuści gniazda, kiedy zaczną dojrzewać czerwone i czarne porzeczki - wtedy mamy dowody na to, że przyszło lato". (Razem ze słonkiem. Lato).
2. "Tosia pobiegła na miejsce, nie zdążyła mnie zabrać z tablicy. Więc się bardzo zląkłem. (...) Pani podeszła do tablicy o wzięła mnie do ręki zamiast kredy. Bo przy ścieraniu tablicy cały się ubieliłem". (Plastusiowy Pamiętnik).
3. "Nadszedł dzień świętego Bartłomieja. Ważny dzień dla bocianów. O tym dniu od dawna ojciec nam wieczorami klekotał.(Kajtkowe przygody).
4." Dzieci wracają ze szkoły, zaglądają do umywalni, a kogutek tam woła: - Kukuryku! Kukuryku! Myj się Zosiu i Tadziku! ". (Kukuryku na ręczniku).
5." Ewa wypuściła szyszki z fartuszka i krzyknąwszy przeraźliwie - Ratunku!...Dziki!... Chwyciła Tomka za kark i pchając go ku sośnie, wołała: - Właź na drzewo! Prędzej! Właź! Tomek gnany strachem i popierany dzielnie przez Ewę w jednej chwili siedział na poprzecznym konarze ". (Dzieci z Leszczynowej Górki).

Uwaga! Liczbę fragmentów można zwiększyć lub podać fragmenty innych książek, dostosowując konkurs do księgozbioru w bibliotece.

b) Na podstawie fragmentu książki lub charakterystyki odgadnij imię bohatera książki Marii Kownackiej. Następnie imiona te wpisz do kratek krzyżówki. Rozwiązanie odczytasz w zaznaczonym pionowym rzędzie. Karty odpowiedzi wypełnione i podpisane należy oddać do biblioteki do dn.....
1." Mam dlugie, czerwone nogi, biały kubrak z czarnymi wyłogami i potężny, mocny czerwony dziób ". (Kajtek)
2. Kto napisał to ogłoszenie?
" Kto mi odda mojego Plastusia, to mu dam 4 malowanki i 1 żółtą wstążeczkę ". (Tosia)
3. Jest bohaterką książki" Dzieci z Leszczynowej Górki ", sześcioletnią córką gajowego. Ma niebieskie oczy jak kwiatki barwinku, zadarty nosek, jasne warkoczyki i zwinne, szczupłe nogi". Podaj imię dziewczynki. (Ewa)
4. "Najstarszy syn gajowych, jest już duży; skończył w Majdanie szkołę podstawową i pracuje razem z tatusiem w lesie, a na przyszły rok pojedzie do miasta kończyć szkolę leśną". Podaj imię chłopca. (Antek)
5. "Ja mam czerwony nos, odstające uszy i zielone majteczki. Wszyscy powiedzieli w klasie, że jestem śliczny". (Plastuś)
6. Jak miał na imię brat Tosi, który rozwałkował Plastusia na placuszek, wrzucił do miednicy z wodą i wysmarował czekoladą. (Jacek)
7. Imię psa, z którym Kajtek przebywał na podwórku gospodarzy Orczyków, lecz wolał się z nim nie zadawać, gdyż był to kundel bez żadnego wychowania. (Bukiet)
8. Jak miała na imię dziewczynka, która była mała i wesoła, ale miała jedno zmartwienie. Robiły się u niej na pończochach obarzanki, a na piętach dziury. (Hanka)



- II etap: Konkurs plastyczny
Uczniowie wykonują dowolną techniką plastyczną ilustracje do książek Marii Kownackiej. W określonym terminie prace ocenia nauczyciel plastyki. Prace umieszczone zostają na wystawie w bibliotece.

- III etap: Konkurs recytatorski
Biorą w nim udział uczniowie, którzy otrzymali najwięcej punktów w I i II etapie. Każdy uczestnik przygotowuje recytację wybranego wiersza Marii Kownackiej z książki "Razem ze słonkiem: Wiosna. Lato. Jesień. Zima."

Każdy uczestnik finału otrzymuje drobne upominki, a najlepsi dyplomy i nagrody książkowe.

Opracowanie: Małgorzata Dawiec
Mszana Górna, Szkoła Podstawowa nr 2

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2947
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014