Katalog

Joanna Madej
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Na straganie - scenariusz zajęć otwartych w klasie życia

- n +

Na straganie

Scenariusz
Uczestnicy - uczniowie w wieku 8 -14 lat z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Czas - 1 ośrodek dzienny - 4 godziny lekcyjne.

CELE OPERACYJNE: po zajęciach uczniowie mają utrwalone nazwy poznanych warzyw, odróżniają poznane warzywa i owoce

CELE REWALIDACYJNE:
- rozwijanie i usprawnianie czynności manualnych,
- doskonalenie uwagi, koordynacji wzrokowo- słuchowej, czynności poznawczych,
- stymulacja zmysłów: głównie smaku, węchu, dotyku.

METODY: oglądowa, czynnościowa- zajęć praktycznych, słowna

ŚRODKI:
- naturalne okazy warzyw i owoców oraz ich odpowiedniki na ilustracjach z etykietami,
- wiersz "Na straganie",
- środki do charakteryzacji warzyw,
- worek Seguina.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Przybywanie dzieci do klasy. Wspólne zabawy z wykorzystaniem znajdujących się w klasie pomocy, gier w zależności od potrzeb dzieci.

2. Powitanie - piosenka

WITAJ EWO, WITAJ EWO
JAK SIĘ MASZ, JAK SIĘ MASZ
BARDZO CIĘ KOCHAMY, BARDZO CIĘ KOCHAMY
BĄDŹ WŚRÓD NAS!
Zmieniamy imię dziecka, śpiewamy piosenkę wszystkim obecnym dzieciom.

3. Przedstawienie gości, powitanie "KIEDY SIĘ ZE SOBĄ WITAJĄ BOBRY
TO GRZECZNIE MÓWIĄ SOBIE DZIEŃ
DOBRY"

4. Zaznaczenie obecności na tablicy. Rozmowa na temat ilości dzieci obecnych, nieobecnych, porównywanie wielkości poprzez układanie klocków. Rozmowa na temat samopoczucia dzieci, ważnych wydarzeń dnia poprzedniego.

5. Obserwacja i omówienie pogody, wspólna recytacja wiersza "Pogoda" połączona z gestykulacją:

JAKA DZIŚ POGODA DZIECI?
MOŻE SŁOŃCE MOCNO ŚWIECI.
ALBO DROBNY DESZCZYK KROPI?
NIE TO PAN DESZCZ BUTY TOPI.
A MOŻE ULEWA NAS ZALEWA.
LUB PIORUN STRZELIŁ W DRZEWA.
POTEM W ZIEMIĘ SZYBKO LECI,
ZASTANÓWCIE SIĘ,DZIECI!

6. Zabawy z workiem Seguina - odgadywanie nazw warzyw i owoców. Grupowanie ich do pętli z odpowiednimi etykietami OWOCE - WARZYWA.

7. Odpoznawanie po smaku i zapachu warzyw, układanie i odgadywanie zagadek o warzywach - utrwalanie wiadomości poznawanych w ciągu ośrodka tygodniowego.

8. Zabawa ruchowa -zgadnij co robię - dziecko wybrane z grupy naśladuje czynności związane z warzywami: sianie, wykopywanie, obieranie, jedzenie..... pozostali odgadują jaką czynność ma na myśli.

9. Recytacja przez n-la wiersza "Na straganie" połączona ze wskazywaniem na planszach występujących w nim warzyw wraz z poznanymi etykietami.

10. Wspólne omówienie treści wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów i wyrazów. Omówienie występujących warzyw ze wskazywaniem ich na tablicy i odszukiwaniem wśród okazów naturalnych.

11. Przydział ról poszczególnym uczniom. Charakteryzacja warzyw "Teraz jesteśmy w teatrze. Nasi aktorzy muszą się przygotować do występu....." omówienie przygotowanych materiałów, doklejanie warzywom oczu, ust.... Omówienie zasad inscenizacji: nauczyciel czyta treść wiersza, uczniowie starają się w odpowiednim momencie podnieść przygotowane przez siebie warzywo i naśladować rozmowę, słowa "- A to feler- Westchną seler" uczniowie starają się wypowiadać chórem
Nauczyciel recytując wiersz wskazuje na tablicy "wywoływane" warzywo.

12. Wypowiedzi uczniów mające na celu próby oceny wspólnego przedsięwzięcia.

13. Podsumowanie zajęć.

14. Czynności porządkowe.

15. Pożegnanie gości:

"KIEDY SIĘ BÓBR Z BOBREM ROZSTAJE
TO DO WIDZENIA MÓWI NAWZAJEM"

16. Oczekiwanie na przyjście rodziców - zabawy stolikowe i konstrukcyjne, słuchanie muzyki relaksacyjnej.

W trakcie zajęć wykorzystano materiały zaproponowane w książce "Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej" pod red. Władysławy i Jana Pileckich.

 

Opracowanie: Joanna Madej

Wyświetleń: 4993


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.