Katalog
Ewa Stelczyk Informatyka, WymaganiaWymagania edukacyjne - elementy informatyki dla I kl. LO
Tytuł
Wymagania Edukacyjne
Przedmiot: | Elementy Informatyki. |
Klasa: | I Liceum Ogólnokształcącego o profilu informatycznym. |
Nauczyciel: | mgr Ewa Stelczyk |
Szkoła: | Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie |
- Posługiwanie się systemem komputerowym.
Uczeń zna pojęcia:
- komputer i urządzenia zewnętrzne: monitor, klawiatura, mysz, pamięci pomocnicze (np. dyskietki), drukarka, urządzenia multimediame (np. skaner, karta dźwiękowa), komunikacja z otoczeniem zewnętrznym komputera, sieci komputerowe, program, standardy komunikacji użytkownika z komputerem;
- plik, kartoteka, katalog, drzewo kartotek, pamięć operacyjna, dysk, dyskietka; powłoka systemowa, programy pakujące i antywirusowe;
- architektura logiczna, procesor, przepływ informacji w komputerze, komunikacja komputera z otoczeniem zewnętrznym, operacje w komputerze w czasie wykonywania programu;
- język zleceń i makrozlecenia systemu operacyjnego, własne środowisko użytkownika.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- korzystać z komputera i jego podstawowych urządzeń;
- posługiwać się podstawowymi zleceniami systemu operacyjnego; wykonywać podstawowe operacje na plikach;
- korzystać z programów wspomagających użytkownika i z programów narzędziowych;
- omówić architekturę komputera i przepływ informacji w komputera;
- modyfikować środowisko użytkownika.
- Redagowanie tekstów za pomocą edytora tekstu i edytora grafiki.
Uczeń zna pojęcia:
- program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne, algorytm, plik, nazwa pliku, rozszerzenie nazwy pliku, pamięci zewnętrzne, urządzenia zewnętrzne;
- słowa, plik tekstowy, kody znaków ASCII, konwencje narodowe;
- operacje na tekście i na jego fragmentach;
- wiersze, akapity, justowanie, formatowanie, dobór czcionek;
- przygotowanie tekstu z ilustracjami.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- zaprojektować i wykonać rysunek na zadany temat w edytorze grafiki;
- wykonywać podstawowe operacje edytorskie na tekstach;
- przygotować dokument według zadanego szablonu;
- projektować i tworzyć własne dokumenty, korzystając z edytora tekstu i edytora grafiki.
- Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Uczeń zna pojęcia:
- edytor systemowy, standardy komunikacji z użytkownikiem, środowisko użytkownika, pliki, problem, dane i wyniki, arkusz, komórka, adres komórki napis, formuła;
- algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu;
- kopiowanie, wypełnianie, blok komórek, sekwencja, iteracja, techniki algorytmiczne;
- graficzna prezentacja danych i wyników, symulacja, dane doświadczalne.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- wprowadzać i modyfikować dane, tworzyć formuły, projektować arkusz; wykonywać obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów, rozumieć pojęcie algorytmu;
- stosować operacje sekwencji i iteracji w operacjach na blokach komórek graficznie zilustrować reprezentacje danych i wyników;
- wydrukować fragment arkusza.
- Wykorzystanie komputera w innych przedmiotach, dziedzinach, zajęciach
Uczeń zna pojęcia:
- środki i narzędzia informatyczne jako pomoce w rozwiązywaniu zadań z różnych dziedzin;
- przygotowywanie różnego rodzaju dokumentów (np. pism urzędowych, sprawozdań), dobieranie odpowiedniej formy w zależności od treści dokumentu;
- sporządzanie rysunków komputerowych i włączanie ich do przygotowywanych druków (up. zaproszenia, ogłoszenia, raportu z pracowni, gazetki);
- korzystanie z informacji podawanej w językach obcych, np. za pomocą sieci Internet;
- wykonywacie obliczeń potrzebnych w innych przedmiotach ścisłych i zawodowych (np. na lekcjach matematyki, fizyki) oraz graficzne prezentowanie wyników;
- symulacja zjawisk fizycznych i przyrodniczych za pomocą programów komputerowych);
- opracowywanie danych z eksperymentów i pomiarów.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- zastosować komputer w innych przedmiotach: ścisłych, humanistycznych i technicznych;
- za pomocą komputera rozwiązywać zadania, których treści są zaczerpnięte z innych przedmiotów nauczania;
- stosować komputer i sieci komputerowe do samokształcenia, rekreacji i zabawy, na zajęciach pozalekcyjnych lub w czasie wolnym od zajęć.
- Zaznajomienie z rozwojem technologii komputerowej i informacyjnej
Uczeń zna pojęcia:
- sieć lokalna i globalna: karta sieciowa, serwer plików, schemat przepływu informacji, zasoby informacyjne w sieci;
- uprawnienia użytkowników, standardy komunikacji, usługi sieciowe;
- podstawowe usługi sieci Internet, np. poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne, World Wide Web - WWW;
- graficzne środowisko komputerów;
- hipertekst;
- rnultimedia;
- standardy prezentacji informacji
- informacje o superkomputerach , algorytmach równoległych, granicach obliczalności.
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- korzystać z podstawowych usług sieci lokalnej i globalnej (Internet);
- odszukiwać w sieci potrzebne informacje;
- określać uprawnienia różnych grup użytkowników;
- przedstawić korzyści z pracy w sieci i opisać zagrożenia;
- przestrzegać norm bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci;
- pracować w środowisku graficznym z różnymi postaciami informacji;
- korzystać z multimedialnego systemu przekazu informacji;
- określić granice możliwości komputerów.
- Przestrzeganie ustalonych norm w posługiwaniu się środkami informatyki (np. etycznych, prawnych, społecznych)
Uczeń zna pojęcia:
- licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe; - poufność i bezpieczeństwo danych;
- poznanie zasad pracy w grupie;
- wpływ informatyki na jednostkę i społeczeństwo (pozytywny i negatywny).
Umiejętności, czyli po zakończeniu kształcenia uczeń będzie umiał:
- podać prawne, etyczne i społeczne aspekty informatyki;
- dostosować się do ustalonych przez grupę norm pracy nad wspólnym rozwiązywaniem) problemów;
- przestrzeganie zasad poufności i bezpieczeństwa danych.
Wyświetleń: 1409
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |