Katalog
Ewa Stelczyk Informatyka, KonspektyRozkład materiału nauczania elementów informatyki do klasy I Liceum Ekonomicznego
Tytuł
Rozkład materiału nauczania elementów informatyki
do klasy I Liceum Ekonomicznego
mgr Ewa Stelczyk
Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki Oława
- WPROWADZENIE DO KORZYSTANIA Z KOMPUTERÓW (4h).
- Informacje o przedmiocie i trybie prowadzenia zajęć (1h)
- Podstawowe informacje o komputerze (1h)
- Historia informatyki (2h)
Uczeń w oparciu o materiały zgromadzone w bibliotece szkolnej przygotowuje referat, który przedstawia kolegom na lekcji.
- CHARAKTERYSTYKA MIKROKOMPUTERA IBM PC (5h).
- Urządzenia zewnętrzne systemu operacyjnego (1h).
Podstawowe pojęcia: system komputerowy, urządzenia wejścia/wyjścia, klawiatura, mysz, monitor, pamięci dyskowe, drukarka, skaner, mikrofon.
- Komputer jako maszyna do pisania (1h).
Podstawowe pojęcia: budowa klawiatury, znaczenie podstawowych znaków i symboli.
- Konfiguracja komputera i sieci (1h).
- Pamięć operacyjna, pamięci zewnętrzne; przepływ informacji (1h).
Podstawowe pojęcia: pamięć operacyjna, pamięci zewnętrzne, kartoteka, katalog, ścieżka dostępu, drzewo kartotek.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Omawiamy drogi przepływu informacji w komputerze. Ma to posłużyć objaśnieniu podstawowej funkcji komputera jaką jest wykonywanie programów, które w większości przypadków korzystają z danych i produkują wyniki.
- Organizacja plików (1h).
- SYSTEM OPERACYJNY DOS (7h).
- Uruchomienie systemu operacyjnego (1h).
Podstawowe pojęcia: podstawowe usługi SO, dyskietka systemowa.
- Kopiowanie dyskietek systemowych (1h).
- Polecenia zarządzające plikami (1h).
Podstawowe pojęcia: nazwy plików, rozszerzenie plików, podglądanie plików, polecenia TYPE, MORE, PRINT, DEL, REN.
- Formatowanie dyskietek (1h).
Podstawowe pojęcia: formatowanie dyskietek, formatowanie dyskietek systemowych.
- Kopiowanie dyskietek (1h).
Podstawowe pojęcia: COPY.
Działania podejmowane przez nauczyciela i ucznia. Ćwiczymy z uczniami umiejętność kopiowania plików pomiędzy wybranymi dyskami i katalogami.
- Polecenia dotyczące organizacji katalogu (1h).
Podstawowe pojęcia: drzewo katalogu i poruszanie się po nim, polecenia DIR, CD, MD, RD.
- Polecenia kierujące przetwarzaniem wsadowym (1h).
- SYSTEMY OPERACYJNE - METODY URUCHAMIANIA PROGRAMÓW (2h).
Podstawowe pojęcia: operacje na plikach, drzewo kartotek, powłoka, programy pakujące, antywirusowe.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Przypominamy poznane przez uczniów metody uruchamiania programów. Piszemy makrodefinicje umożliwiające uruchamianie programów z własnej kartoteki. Omawiamy rolę programów pakujących i antywirusowych, uczniowie sprawdzają programem antywirusowym dyskietki używane na zajęciach.
- NORTON COMMANDER (8h).
- Nakładka na SO - Norton Commander (1h).
Podstawowe pojęcia: porównanie SO oraz NC.
- Menu NC (5h).
Podstawowe pojęcia: menu górne, menu dolne.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie poznają zasadę korzystania z nakładki na SO Nortona Commandera. Przedstawiamy im zasadę wykorzystania menu górnego i dolnego, ćwiczymy z uczniami działanie poszczególnych opcji.
- Archiwizacja plików (2h).
Podstawowe pojęcia: korzyści wynikające z kompresji plików, archiwum wybranego katalogu, rozpakowywanie.
- SYSTEM OPERACYJNY WINDOWS (6h).
- System operacyjny Windows wersja 3.11 (3h).
Podstawowe pojęcia: zasada pracy w systemie Windows 3.11, praca z oknami, włączanie i wyłączanie programów, Menadżer Plików, dostosowanie systemu do własnych potrzeb,
- System operacyjny Windows 95 (3h).
Podstawowe pojęcia: podobieństwa i różnice pomiędzy systemami Windows 3.11 i Windows 95, zasada pracy w systemie Windows 95, praca z oknami, włączanie i wyłączanie programów, Eksplorator Windows, dostosowanie systemu do własnych potrzeb.
- PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYKI ZA POMOCĄ WYBRANEGO SYSTEMU UŻYTKOWEGO - EDYTOR TEKSTU WORD (12h).
- Podstawowe operacje edytorskie na tekście (2h).
Podstawowe pojęcia: program komputerowy, edytor tekstu, edycja tekstu, słowa, plik tekstowy, operacje na blokach tekstu.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na pierwszych zajęcia wykorzystujemy do pracy z uczniem przygotowany przez nas plik z tekstem.
- Utworzenie prostego dokumentu według zadanego szablonu (2h).
Podstawowe pojęcia: treść a forma, operacje na tekście i jego fragmentach, wiersze, akapity, justowanie, formatowanie.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń tworzy dokument korzystając z szablonów programu i omawia jego własności.
- Pierwsze informacje o organizacji plików (2h).
Podstawowe pojęcia: plik, nazwa pliku, kartoteka, katalog, dysk, dyskietka.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na dotychczasowych zajęciach uczniowie utworzyli już wiele plików, nie decydowali jednak dotychczas, gdzie będą one przechowywane. W tym ćwiczeniu muszą uporządkować swoje zasoby i kartoteki.
- Przygotowanie tekstu ozdobnego z elementami grafiki; drukowanie dokumentu (2h).
Podstawowe pojęcia: styl, wielkość oraz krój czcionki, wyszukiwanie i zastępowanie, włączanie grafiki do tekstu.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie przygotowują prace, które odpowiednio zostaną przez nich sformatowane, do pracy zostanie dołączona ilustracja wybrana z katalogu Clipart. Przykładem takiej pracy może być zaproszenie na wieczorek klasowy.
- Projektowanie własnych dokumentów z wykorzystaniem edytora tekstu (7h).
Podstawowe pojęcia: treść a forma.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Ten temat jest podsumowaniem zdobytych przez uczniów wiadomości. Nauczyciel powinien wcześniej zaproponować do wyboru kilka tematów do samodzielnego opracowania.
- PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYCZNYCH ZA POMOCĄ EDYTORA GRAFIKI (4h).
- Sporządzenie dowolnego rysunku, łączenie tekstu z grafiką (2h)
Podstawowe pojęcia: program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Edytor grafiki jest kolejnym programem, z którym pracują uczniowie, i można uogólnić pewne spostrzeżenia na temat komunikacji użytkownika z programem. Dodatkowo wykorzystujemy program do pokazania zasad łączenia grafiki z tekstem oraz wskazania różnic w sposobie pamiętania tekstów i obrazów (ogólnie, bez szczegółów).
- Przygotowanie tekstu z ilustracjami - praca własna (2h).
Podstawowe pojęcia: edytor tekstu, edytor grafiki, łączenie grafiki z tekstem, łączenie dokumentów, drukowanie, treść a forma.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń wykonuje własnoręcznie ilustrację w edytorze graficznym, następnie wykorzystuje ją w edytorze tekstu. Można tu zorganizować ćwiczenia na, których uczniowie wykonają kartki świąteczne.
- SYSTEM OPERACYJNY, PRACA W SIECI LOKALNEJ (2h).
Podstawowe pojęcia: powłoka systemowa, komunikacja między komputerami, użytkownik sieci, prawa dostępu, terminal sieci lokalnej.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Zapoznajemy uczniów z praca w sieci Novell na początku możemy zademonstrować te funkcje systemu sieciowego, które uczniowie znają i których potrzebują, oraz podać odpowiadające im zlecenia systemu operacyjnego. Wiedzę o budowie i zasadach działania sieci komputerowej uczniowie zdobędą w późniejszych latach nauki.
- PRZEGLĄD EDYTORÓW TEKSTU I EDYTORÓW GRAFIKI (6h).
Podstawowe pojęcia: program komputerowy, edytor tekstu, edytor grafiki, standardy komunikacji użytkownika z programem, reprezentacja tekstu i obrazu w komputerze, system użytkowy.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Powinniśmy zaprezentować tu różne edytory tekstu i edytory grafiki. Po zakończeniu prezentacji analizujemy podobieństwa i różnice pomiędzy prezentowanymi programami.
- ŁĄCZENIE DOKUMENTÓW, REPREZENTACJA I KONWERSJA TEKSTU (2h).
Podstawowe pojęcia: operacje na plikach z tekstami, reprezentacja tekstu w komputerze, kody znaków (ASCII), konwersja.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie wykonują próby łączenia dokumentów tekstowych napisanych w zadanym edytorze tekstu. Sprawdzają także możliwości pracy nad danym tekstem w różnych edytorach tekstu.
- ANALIZA DOKUMENTACJI WYBRANEGO PROGRAMU (2h).
Podstawowe pojęcia: dokumentacja użytkownika, dokumentacja techniczna.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie zapoznają się z dokumentacją użytkownika.
- PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYCZNYCH ZA POMOCĄ SYSTEMÓW UŻYTKOWYCH - ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL (10h).
- Wprowadzanie i modyfikowanie danych, tworzenie prostych formuł, projektowanie arkusza (2h).
Podstawowe pojęcia: algorytm, arkusz, komórka, adres komórki, napis, formuła.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na początek uczniowie uczą się wpisywać tekst oraz liczby do komórek arkusza kalkulacyjnego wykonując proste tabele. Następnie uczą się formatować tabelki: zmieniać czcionkę, obramowanie, tło. Później wykonują trudniejsze zadania z zastosowaniem odpowiednich formuł.
- Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów; pojęcie algorytmu (2h).
Podstawowe pojęcia: algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na tych lekcjach możemy rozwiązywać proste zadania matematyczne. Zwracając uwagę na sam zapis algorytmu w postaci formuły arkusza kalkulacyjnego.
- Operacje na blokach komórek (2h).
Podstawowe pojęcia: kopiowanie, wklejanie, automatyczne wypełnianie komórek.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń rozwiązuje zadania wykorzystują działania na blokach w arkuszu kalkulacyjnym. Ćwiczy kopiowanie, wklejanie i przenoszenie pewnych bloków komórek. Przygotowujemy także takie zadania w których uczeń będzie mógł wykorzystać automatyczne wypełnianie komórek.
- Graficzna prezentacja danych i wyników (2h).
Podstawowe pojęcia: graficzna prezentacja danych i wyników, wykres.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Zadania dotyczyć tu będą graficznego opracowania wyników danych umieszczonych w arkuszu kalkulacyjnym.
- Zadanie własne (2h).
Podstawowe pojęcia: specyfikacja problemu.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Nauczyciel przedstawia uczniowi pewien problem (zadanie). Uczeń dobiera do rozwiązania danego problemu odpowiedni program. Konstruuje tabelę oraz wykres. Opis problemu może przygotować w edytorze tekstu.
Przykładem może tu być opracowanie i analiza pewnych danych statystycznych przygotowanych przez nauczyciela.
- DYSKUSJA O PRAWACH AUTORSKICH I SPOŁECZNYCH SKUTKACH KOMPUTERYZACJI (2h).
Podstawowe pojęcia: licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie sami przygotowują materiały na tę lekcję na podstawie źródeł podanych przez nauczyciela.
- CZAS DO DYSPOZYCJI NAUCZYCIELA (4h).
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Nauczyciel uzupełnia materiał zgodnie z zainteresowaniami predyspozycjami uczniów.
Wyświetleń: 3041
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |