Katalog

Ewa Stelczyk
Informatyka, Konspekty

Rozkład materiału nauczania elementów informatyki do klasy I Liceum Ekonomicznego

- n +

Tytuł

Rozkład materiału nauczania elementów informatyki
do klasy I Liceum Ekonomicznego
mgr Ewa Stelczyk
Zespół Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki Oława



  1. WPROWADZENIE DO KORZYSTANIA Z KOMPUTERÓW (4h).
  1. Informacje o przedmiocie i trybie prowadzenia zajęć (1h)
  2. Podstawowe informacje o komputerze (1h)
  3. Historia informatyki (2h)
Uczeń w oparciu o materiały zgromadzone w bibliotece szkolnej przygotowuje referat, który przedstawia kolegom na lekcji.
  1. CHARAKTERYSTYKA MIKROKOMPUTERA IBM PC (5h).
  1. Urządzenia zewnętrzne systemu operacyjnego (1h).
    Podstawowe pojęcia: system komputerowy, urządzenia wejścia/wyjścia, klawiatura, mysz, monitor, pamięci dyskowe, drukarka, skaner, mikrofon.
  2. Komputer jako maszyna do pisania (1h).
    Podstawowe pojęcia: budowa klawiatury, znaczenie podstawowych znaków i symboli.
  3. Konfiguracja komputera i sieci (1h).
  4. Pamięć operacyjna, pamięci zewnętrzne; przepływ informacji (1h).
    Podstawowe pojęcia: pamięć operacyjna, pamięci zewnętrzne, kartoteka, katalog, ścieżka dostępu, drzewo kartotek.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Omawiamy drogi przepływu informacji w komputerze. Ma to posłużyć objaśnieniu podstawowej funkcji komputera jaką jest wykonywanie programów, które w większości przypadków korzystają z danych i produkują wyniki.
  5. Organizacja plików (1h).
  1. SYSTEM OPERACYJNY DOS (7h).
  1. Uruchomienie systemu operacyjnego (1h).
    Podstawowe pojęcia: podstawowe usługi SO, dyskietka systemowa.
  2. Kopiowanie dyskietek systemowych (1h).
  3. Polecenia zarządzające plikami (1h).
    Podstawowe pojęcia: nazwy plików, rozszerzenie plików, podglądanie plików, polecenia TYPE, MORE, PRINT, DEL, REN.
  4. Formatowanie dyskietek (1h).
    Podstawowe pojęcia: formatowanie dyskietek, formatowanie dyskietek systemowych.
  5. Kopiowanie dyskietek (1h).
    Podstawowe pojęcia: COPY.
    Działania podejmowane przez nauczyciela i ucznia. Ćwiczymy z uczniami umiejętność kopiowania plików pomiędzy wybranymi dyskami i katalogami.
  6. Polecenia dotyczące organizacji katalogu (1h).
    Podstawowe pojęcia: drzewo katalogu i poruszanie się po nim, polecenia DIR, CD, MD, RD.
  7. Polecenia kierujące przetwarzaniem wsadowym (1h).
  1. SYSTEMY OPERACYJNE - METODY URUCHAMIANIA PROGRAMÓW (2h).
Podstawowe pojęcia: operacje na plikach, drzewo kartotek, powłoka, programy pakujące, antywirusowe.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Przypominamy poznane przez uczniów metody uruchamiania programów. Piszemy makrodefinicje umożliwiające uruchamianie programów z własnej kartoteki. Omawiamy rolę programów pakujących i antywirusowych, uczniowie sprawdzają programem antywirusowym dyskietki używane na zajęciach.
  1. NORTON COMMANDER (8h).
  1. Nakładka na SO - Norton Commander (1h).
    Podstawowe pojęcia: porównanie SO oraz NC.
  2. Menu NC (5h).
    Podstawowe pojęcia: menu górne, menu dolne.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie poznają zasadę korzystania z nakładki na SO Nortona Commandera. Przedstawiamy im zasadę wykorzystania menu górnego i dolnego, ćwiczymy z uczniami działanie poszczególnych opcji.
  3. Archiwizacja plików (2h).
    Podstawowe pojęcia: korzyści wynikające z kompresji plików, archiwum wybranego katalogu, rozpakowywanie.
  1. SYSTEM OPERACYJNY WINDOWS (6h).
  1. System operacyjny Windows wersja 3.11 (3h).
    Podstawowe pojęcia: zasada pracy w systemie Windows 3.11, praca z oknami, włączanie i wyłączanie programów, Menadżer Plików, dostosowanie systemu do własnych potrzeb,
  2. System operacyjny Windows 95 (3h).
    Podstawowe pojęcia: podobieństwa i różnice pomiędzy systemami Windows 3.11 i Windows 95, zasada pracy w systemie Windows 95, praca z oknami, włączanie i wyłączanie programów, Eksplorator Windows, dostosowanie systemu do własnych potrzeb.
  1. PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYKI ZA POMOCĄ WYBRANEGO SYSTEMU UŻYTKOWEGO - EDYTOR TEKSTU WORD (12h).
  1. Podstawowe operacje edytorskie na tekście (2h).
    Podstawowe pojęcia: program komputerowy, edytor tekstu, edycja tekstu, słowa, plik tekstowy, operacje na blokach tekstu.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na pierwszych zajęcia wykorzystujemy do pracy z uczniem przygotowany przez nas plik z tekstem.
  2. Utworzenie prostego dokumentu według zadanego szablonu (2h).
    Podstawowe pojęcia: treść a forma, operacje na tekście i jego fragmentach, wiersze, akapity, justowanie, formatowanie.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń tworzy dokument korzystając z szablonów programu i omawia jego własności.
  3. Pierwsze informacje o organizacji plików (2h).
    Podstawowe pojęcia: plik, nazwa pliku, kartoteka, katalog, dysk, dyskietka.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na dotychczasowych zajęciach uczniowie utworzyli już wiele plików, nie decydowali jednak dotychczas, gdzie będą one przechowywane. W tym ćwiczeniu muszą uporządkować swoje zasoby i kartoteki.
  4. Przygotowanie tekstu ozdobnego z elementami grafiki; drukowanie dokumentu (2h).
    Podstawowe pojęcia: styl, wielkość oraz krój czcionki, wyszukiwanie i zastępowanie, włączanie grafiki do tekstu.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie przygotowują prace, które odpowiednio zostaną przez nich sformatowane, do pracy zostanie dołączona ilustracja wybrana z katalogu Clipart. Przykładem takiej pracy może być zaproszenie na wieczorek klasowy.
  5. Projektowanie własnych dokumentów z wykorzystaniem edytora tekstu (7h).
    Podstawowe pojęcia: treść a forma.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Ten temat jest podsumowaniem zdobytych przez uczniów wiadomości. Nauczyciel powinien wcześniej zaproponować do wyboru kilka tematów do samodzielnego opracowania.
  1. PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYCZNYCH ZA POMOCĄ EDYTORA GRAFIKI (4h).
  1. Sporządzenie dowolnego rysunku, łączenie tekstu z grafiką (2h)
    Podstawowe pojęcia: program komputerowy, standardy komunikacji użytkownika z programem: oferty, okna, ikony, klawisze funkcyjne.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Edytor grafiki jest kolejnym programem, z którym pracują uczniowie, i można uogólnić pewne spostrzeżenia na temat komunikacji użytkownika z programem. Dodatkowo wykorzystujemy program do pokazania zasad łączenia grafiki z tekstem oraz wskazania różnic w sposobie pamiętania tekstów i obrazów (ogólnie, bez szczegółów).
  2. Przygotowanie tekstu z ilustracjami - praca własna (2h).
    Podstawowe pojęcia: edytor tekstu, edytor grafiki, łączenie grafiki z tekstem, łączenie dokumentów, drukowanie, treść a forma.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń wykonuje własnoręcznie ilustrację w edytorze graficznym, następnie wykorzystuje ją w edytorze tekstu. Można tu zorganizować ćwiczenia na, których uczniowie wykonają kartki świąteczne.
  1. SYSTEM OPERACYJNY, PRACA W SIECI LOKALNEJ (2h).
Podstawowe pojęcia: powłoka systemowa, komunikacja między komputerami, użytkownik sieci, prawa dostępu, terminal sieci lokalnej.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Zapoznajemy uczniów z praca w sieci Novell na początku możemy zademonstrować te funkcje systemu sieciowego, które uczniowie znają i których potrzebują, oraz podać odpowiadające im zlecenia systemu operacyjnego. Wiedzę o budowie i zasadach działania sieci komputerowej uczniowie zdobędą w późniejszych latach nauki.
  1. PRZEGLĄD EDYTORÓW TEKSTU I EDYTORÓW GRAFIKI (6h).
Podstawowe pojęcia: program komputerowy, edytor tekstu, edytor grafiki, standardy komunikacji użytkownika z programem, reprezentacja tekstu i obrazu w komputerze, system użytkowy.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Powinniśmy zaprezentować tu różne edytory tekstu i edytory grafiki. Po zakończeniu prezentacji analizujemy podobieństwa i różnice pomiędzy prezentowanymi programami.
  1. ŁĄCZENIE DOKUMENTÓW, REPREZENTACJA I KONWERSJA TEKSTU (2h).
Podstawowe pojęcia: operacje na plikach z tekstami, reprezentacja tekstu w komputerze, kody znaków (ASCII), konwersja.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie wykonują próby łączenia dokumentów tekstowych napisanych w zadanym edytorze tekstu. Sprawdzają także możliwości pracy nad danym tekstem w różnych edytorach tekstu.
  1. ANALIZA DOKUMENTACJI WYBRANEGO PROGRAMU (2h).
Podstawowe pojęcia: dokumentacja użytkownika, dokumentacja techniczna.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie zapoznają się z dokumentacją użytkownika.
  1. PREZENTACJA POJĘĆ INFORMATYCZNYCH ZA POMOCĄ SYSTEMÓW UŻYTKOWYCH - ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL (10h).
  1. Wprowadzanie i modyfikowanie danych, tworzenie prostych formuł, projektowanie arkusza (2h).
    Podstawowe pojęcia: algorytm, arkusz, komórka, adres komórki, napis, formuła.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na początek uczniowie uczą się wpisywać tekst oraz liczby do komórek arkusza kalkulacyjnego wykonując proste tabele. Następnie uczą się formatować tabelki: zmieniać czcionkę, obramowanie, tło. Później wykonują trudniejsze zadania z zastosowaniem odpowiednich formuł.
  2. Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym według zadanych wzorów; pojęcie algorytmu (2h).
    Podstawowe pojęcia: algorytm, dane testowe, poprawność algorytmu.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Na tych lekcjach możemy rozwiązywać proste zadania matematyczne. Zwracając uwagę na sam zapis algorytmu w postaci formuły arkusza kalkulacyjnego.
  3. Operacje na blokach komórek (2h).
    Podstawowe pojęcia: kopiowanie, wklejanie, automatyczne wypełnianie komórek.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczeń rozwiązuje zadania wykorzystują działania na blokach w arkuszu kalkulacyjnym. Ćwiczy kopiowanie, wklejanie i przenoszenie pewnych bloków komórek. Przygotowujemy także takie zadania w których uczeń będzie mógł wykorzystać automatyczne wypełnianie komórek.
  4. Graficzna prezentacja danych i wyników (2h).
    Podstawowe pojęcia: graficzna prezentacja danych i wyników, wykres.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Zadania dotyczyć tu będą graficznego opracowania wyników danych umieszczonych w arkuszu kalkulacyjnym.
  5. Zadanie własne (2h).
    Podstawowe pojęcia: specyfikacja problemu.
    Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Nauczyciel przedstawia uczniowi pewien problem (zadanie). Uczeń dobiera do rozwiązania danego problemu odpowiedni program. Konstruuje tabelę oraz wykres. Opis problemu może przygotować w edytorze tekstu.
    Przykładem może tu być opracowanie i analiza pewnych danych statystycznych przygotowanych przez nauczyciela.
  1. DYSKUSJA O PRAWACH AUTORSKICH I SPOŁECZNYCH SKUTKACH KOMPUTERYZACJI (2h).
Podstawowe pojęcia: licencja, prawo autorskie, piractwo komputerowe.
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie sami przygotowują materiały na tę lekcję na podstawie źródeł podanych przez nauczyciela.
  1. CZAS DO DYSPOZYCJI NAUCZYCIELA (4h).
Działania podejmowane przez uczniów i nauczyciela. Nauczyciel uzupełnia materiał zgodnie z zainteresowaniami predyspozycjami uczniów.
Ewa Stelczyk
Wyświetleń: 3041


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.