Katalog Ewa Stelczyk Informatyka, Konspekty Konspekt lekcji informatyki w LO - muzyka (temat: moje fascynacje muzyczne - przygotowywanie gazetki)Konspekt lekcji 6 - Liceum Ogólnokształcące - muzykaTemat: Moje fascynacje muzyczne. Klasa: 3 b Liceum Ogólnokształcące - profil informatyczny. Zagadnienie: Przygotowanie do gazetki szkolnej artykułu dotyczącego Twojej ulubionej muzyki, zespołu muzycznego, którego słuchasz najchętniej. Temat lekcji poprzedniej: Wyszukiwanie informacji w sieci (lekcja informatyki). Temat lekcji następnej: Przygotowanie artykułu do gazetki szkolnej. Czas trwania: 2 godziny lekcyjne t.j. 90 minut. Co uczeń powinien już wiedzieć: Znać pojęcia: modem, prędkość transmisji danych, przeglądarka internetowa, wyszukiwarka internetowa. Posiadać umiejętności: korzystania z przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania stron internetowych na dysku twardym komputera. Cele lekcji: Uczeń powinien wiedzieć:jak skutecznie wyszukiwać informacje w sieci oraz jak wykorzystać już gotowe adresy do stron internetowych, uświadomić sobie jakie korzyści płyną z używania internetu w domu, szkole, pracy, wdrożyć się do odpowiedzialnego korzystania z internetu i stosowania etykiety internetowej, Uczeń powinien umieć: wyszukać stronę internetową informującą o działalności ulubionego zespołu muzycznego, ulubionego wokalisty, wyszukać strony z fragmentami muzyki, tekstami piosenek, fotografiami idoli, zapisać wyszukane strony internetowe na twardym dysku komputera (lub ich fragmenty). Metody nauczania: pogadanka, elementy wykładu, prezentacja, ćwiczenia. Formy organizacyjne:: stanowisko komputerowe podłączone do internetu, praca w dwuosobowych grupach. Środki dydaktyczne: stanowisko komputerowe podłączone do internetu, przeglądarka internetowa Internet Explorer 5.0. Plan lekcji:
Ad 3) Jednym z programów, który umożliwia przeglądanie stron WWW jest Internet Explorer. Po uruchomieniu programu automatycznie wczytywana jest jedna ze stron WWW zwana stroną początkową (jeżeli mamy połączenie z internetem). Aby wyświetlić wybraną przez siebie stronę, należy wpisać jej adres w polu na pasku adresu i przycisnąć klawisz ENTER. Strona o podanym adresie zostanie pobrana z sieci i wyświetlona w głównym oknie programu. Pierwsza strona wyświetlona po podaniu adresu nazywa się stroną domową (ang. Home page). Zazwyczaj jest ona przygotowana jako atrakcyjny spis treści i zawiera linki do podstron, z których się składa. Internet Explorer pamięta sekwencję ostatnio odwiedzonych stron. Przełączanie się między nimi ułatwiają przyciski Wstecz i Dalej. Podczas przeglądania kolejnych stron Explorer tworzy historię sesji, czyli zbiór adresów ostatnio odwiedzonych. Aby zapoznać się z historią, należy kliknąć przycisk Historia. Wtedy wyświetli się w lewej części okna pasek prezentujący zawartość folderu Historia z podziałem na konkretne dni (np. poniedziałek (w tym tygodniu), dzisiaj, tydzień 99-01-12). Internet Explorer w trakcie instalacji tworzy folder Ulubione. W folderze tym warto przechowywać adresy ulubionych stron, czyli te do których najczęściej powracamy podczas podróży w sieci. Do zawartości folderu Ulubione mamy dostęp bezpośrednio z paska narzędzi za pomocą ikonki Ulubione. Uczniowie przeglądają ciekawe linki zebrane i przygotowane przez nauczyciela: http://www.t-love.pnet.pl/ klasyka.cavern.com.pl www.si.edu/ajazzh Ad 4) Ilość informacji przechowywanych w internecie jest tak ogromna, że kłopotliwe może się okazać odnalezienie miejsc, w których znajdują się poszukiwane wiadomości. Pomocy w odnalezieniu stron dostarczą odpowiednie narzędzia internetowe. Dostęp do tych narzędzi odbywa się poprzez witryny WWW. Aby więc z nich korzystać, należy znać adres takiej witryny. Uzyskanie bardziej szczegółowych informacji umożliwiają tzw. wyszukiwarki. Z punktu widzenia użytkownika, wyszukiwarka jest stroną internetową, na której w odpowiednim polu wpisujemy interesujące nas hasło i wciskamy przycisk "Szukaj"/"Search". Wtedy poszukuje ona w Internecie stron odpowiadających naszemu opisowi i zwraca nam ich listę. Rzeczywistość jest, jak zwykle, nieco bardziej skomplikowana. Wyszukiwarka składa się z dwóch części:
Szperacze różnią się także głębokością, z jaką "wchodzą" w dany serwis internetowy. Płytki szperacz może obejrzeć stronę główną i kilka stron pochodnych, zaś głęboki może zapuścić się we wszystkie odsyłacze dostępne na kolejnych stronach. My będziemy korzystać z wyszukiwarek Polskich, gdyż nas interesować będą katalogi adresów do polskich stron internetowych. Użyjemy więc:
Ad 5) Przeglądane przez nas strony internetowe możemy zapisywać na twardym dysku naszego komputera. Pamiętać należy jednak o tym, że najpierw należy utworzyć, w katalogu użytkownika, katalog np. ARTYKUŁ, i tam gromadzić bieżące informacje dla zachowania porządku na dysku. Jeżeli odszukaliśmy interesującą nas stronę wybieramy opcję Plik --> Zapisz jako..., wybieramy nazwę strony lub decydujemy się na nazwę zaproponowaną przez jej twórcę i zapisujemy we wcześniej utworzonym katalogu. Nazwa strony jest jednocześnie nazwą katalogu, który automatycznie zostanie założony obok strony i zgromadzone w nim zostaną wszystkie pliki z obrazkami, czy innymi plikami wstawionymi na danej stronie. Na kolejnej lekcji każda grupa zbierze zapisane na dysku informacje i przygotuje artykuł do gazetki szkolnej. Ewa Stelczyk - nauczyciel matematyki i informatyki w Zespole Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w OławieWyświetleń: 8242
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |