AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Choma
Język polski, Konspekty

Dziecięce marzenia i pragnienia ? E. Lipska "Dom Dziecka". Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

- n +

Dziecięce marzenia i pragnienia - E. Lipska "Dom Dziecka"

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie 6

Cele operacyjne: uczeń zna wiersz E. Lipskiej "Dom Dziecka"
uczeń potrafi:
- sformułować główną myśl utworu poetyckiego
- posługiwać się cytatem dla uzasadnienia swojego zdania
- zredagować notatkę w formie mapy mentalnej
- uczeń zna tęsknoty i pragnienia dzieci z domu dziecka
- uczeń określa rolę rodziców w życiu dziecka
- uczeń poszukuje sposobów niesienia pomocy dzieciom skrzywdzonym
przez los

Metody: hipoteza interpretacyjna, metody dramy, dyskusja

Formy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: mapa drzewka asystent, karteczki samoprzylepne, list w kopercie

Przebieg zajęć:
1. Krótka pogadanka na temat roli domu rodzinnego w życiu każdego dziecka. Zadania domów dziecka i rodzin zastępczych.

2. Odwołanie się do przykładów z literatury: sytuacja Ani Shirley z Zielonego Wzgórza, Zenka Wójcika z książki I. Jurgielewiczowej "Ten obcy".

3. Ćwiczenia dramowe.

Jeden z uczniów wciela się w rolę listonosza, który przynosi fikcyjny list, napisany przez chłopca z domu dziecka. Nauczyciel czyta ten list.

Gdańsk....................

Mama i Tato!
Niedługo będą święta Bożego Narodzenia, na które czekają wszyscy, a w szczególności dzieci. Już wiem, że nikt nie zaprosił mnie do siebie. Czuję się bardzo samotny. Wiem, że jest Wam bardzo ciężko, ale może uda się zabrać mnie do domu na święta. O niczym innym nie marzę. Zabierzcie mnie do siebie, proszę.
Adam

* Uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób mogą pomóc chłopcu. Podają różne propozycje:
- zaprosić chłopca do siebie na Wigilię i święta
- całą klasą odwiedzić go w domu dziecka
- utrzymywać z nim stały kontakt listowny
- zaprosić go na wycieczkę kasową
* Uczniowie powinni uświadomić sobie, że dzieci z domu dziecka szczególnie potrzebują miłości, ciepła rodzinnego, przyjaźni. Wsparcie materialne jest bardzo ważne, ale przede wszystkim potrzebują wsparcia psychicznego.

4. Nauczyciel czyta wiersz Ewy Lipskiej "Dom Dziecka" (H. Dobrowolska "Jutro pójdę w świat" s. 283).

5. Po ponownym cichym przeczytaniu utworu uczniowie zapisują na małych karteczkach zwięzłą, jednozdaniową interpretację utworu lirycznego. Swoją wypowiedź zaczynają od zapisanych wcześniej na tablicy formuł np.
- Wiersz mówi o...
- Wiersz jest...
- Sądzę że poetka...
- Moim zdaniem wiersz...

Następnie przyklejają te kartki na drzewku-asystencie: jedna kartka w jednym listku.
6. Nauczyciel odczytuje wszystkie wypowiedzi, poprawia ewentualne błędy ortografczne, a uczniowie wybierają najbardziej trafne spostrzeżenia. Dyskutują dlaczego tylko niektóre są trafne, inne mniej, popierają swoje wypowiedzi przykładami z wiersza.

7. Nauczyciel prosi, by młodzież zastanowiła się nad przenośnią użytą w ostatniej części wiersza. Krótka rozmowa na temat przekazania uczuć i refleksji w wierszu.

8. Uczniowie zapisują w zeszycie notatkę w postaci mapy mentalnej. np.


9. Ocena pracy ucznia.

10. Praca domowa (do wyboru):
- Napisz list do Adama, który czuje się samotny w domu dziecka.
- Kartka pamiętnika dziewczynki (chłopca) z domu dziecka.

Opracowanie: Dorota Choma

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11350


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.58



Ilość głosów: 26

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.