Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Aneta Szczepańska
WOS, Sprawdziany i testy

Człowiek i społeczeństwo - test z WOS-u dla LO

- n +

Człowiek i społeczeństwo - test z WOS-u dla liceum ogólnokształcącego

Grupa I

1. Wymień trzy biologiczne podstawy życia społecznego ludzi.
.......................................
.......................................
.......................................

2. Połącz w pary:
a) socjalizacja  1. normy i zasady postępowania typowe dla danej grupy
b) konformizm 2. proces uczenia się umiejętności związanych ze społeczeństwem
c) grupa społeczna  3. zmiana zachowania danej osoby spowodowana naciskiem innych
  4. osoby powiązane ze sobą więzami społecznymi, mające wspólne cele
Odpowiedzi:....................................................................................

3. Wypisz z tekstu czynniki sprzyjające zachowaniu konformistycznemu:
"[...] A zatem, wracając do naszego hipotetycznego studenta-Sama, oczekiwalibyśmy, że łatwiej ulegnie on naciskowi swych znajomych, jeśli uważa ich za specjalistów z zakresu polityki i w ocenianiu stosunków międzyludzkich. Ponadto, gdyby ludzie ci byli dla niego ważni jako potencjalni przyjaciele, jego podporządkowanie się byłoby bardziej prawdopodobne niż wtedy, gdyby to były dla niego osoby obojętne. I wreszcie fakt, że znajomi Sama są podobnie jak on studentami, sprawia, że ich ocena ma większy wpływ na jego zachowanie niż, powiedzmy, opinia grupy dziesięciolatków, czy grupy urzędników w starszym wieku[...]" E. Aronson, Człowiek - istota społeczna
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

4. Podaj po dwa przykłady grupy społecznej: mała, nieformalna
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

5. Scharakteryzuj jedną z wybranych subkultur młodzieżowych. Postaraj się wymienić jak najwięcej cech charakterystycznych.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

6. Do poniższych typów grup dopasuj ich przykłady. Wyjaśnij, dlaczego tak połączyłeś/aś:
a) zbiorowość 1.mniejszość niemiecka w Polsce
b) wspólnota 2.dzisiejsi goście restauracji "Łasuch"
c) społeczeństwo 3.polscy anabaptyści
d) społeczność 4. mieszkańcy Polski
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

7. Państwo jest organizacją polityczną i prawną. Wymień dwie inne cechy państwa, wyjaśniając, co one oznaczają.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

8. Po przeczytaniu tekstu, wypisz, jakie pojecie dotyczące narodu opisuje.
Mam poczucie, że naród polski szczególnie wyróżnia się między innymi narodami i to na korzyść, przyzna każdy, kto zna nasz polski charakter i nasza wspaniałą historię. Powinniśmy, zatem chronić naszą kulturę przed wpływami innych kultur- to, co obce może nam tylko zaszkodzić, nie zgadza się, bowiem z wypracowaną przez naszych przodków tradycją..
..................................................................
Nie wiem doprawdy, jak można, żyjąc w świecie Internetu i ponaddźwiękowych samolotów, odmawiać sobie prawa do swobodnego wyboru miejsca zamieszkania. Przyznacie, że to głupota: wiązać się uczuciowo z jakimś skrawkiem ziemi, czuć się odpowiedzialnym za jakąś grupę tylko z tej racji, że zrządzeniem losu urodziłem się tam a nie gdzie indziej.
..................................................................


9. Uzupełnij:
Dziecko nabywa obywatelstwo zgodnie z zasadą krwi. Polega ona na
..................................................................
..................................................................
..................................................................

10. Połącz w pary:
a) Łemkowie 1. mniejszość narodowa
b) Niemcy 2. uchodźcy
c) Afgańczycy 3. mniejszość etniczna
  4. imigranci
Odpowiedzi:...................................................................................

11. Napisz, jakie czynniki mogą zakłócić przebieg i efekty procesu socjalizacji pierwotnej.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

Grupa II

1. Wymień trzy biologiczne podstawy życia społecznego ludzi.
...............................
...............................
...............................

2. Połącz w pary:
a) status społeczny 1. normy i zasady postępowania typowe dla danej grupy
b) socjalizacja 2. pozycja danej osoby w strukturze społecznej
c) role społeczne 3. proces uczenia się umiejętności związanych ze społeczeństwem
  4. zmiana zachowania osoby spowodowana naciskiem innych
Odpowiedzi:........................................................................................

3. Wypisz z tekstu czynniki sprzyjające zachowaniu konformistycznemu:
"[...] Sam oglądał w telewizji wystąpienie kandydata na prezydenta, którego szczerość wywarła na nim dodatnie wrażenie. Jednakże, wobec jednomyślnej opinii swych przyjaciół, według których kandydat ten był nieszczery, Sam przychylił się-przynajmniej werbalnie - do ich zdania[...]Badany, jeśli spotka, chociaż jednego sprzymierzeńca, który podziela jego stanowisko jest o wiele mniej skłonny dostosować się do błędnej większości.[...] Osoby, które mają o sobie niskie mniemanie, znacznie łatwiej ulegają naciskowi grupy niż osoby o wysokiej samoocenie.[...]Ważne jest także to, czy jednostka ma poczucie bezpieczeństwa w danej sytuacji" E. Aronson, Człowiek - istota społeczna
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

4. Podaj po dwa przykłady grupy społecznej: duża, formalna
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

5. Scharakteryzuj jedną wybranych subkultur młodzieżowych. Postaraj się wymienić jak najwięcej cech charakterystycznych.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

6. Do poniższych typów grup dopasuj ich przykłady. Wyjaśnij, dlaczego tak połączyłeś/aś:
a) zbiorowość 1.mniejszość żydowska w Polsce
b) wspólnota 2. dzisiejsi uczestnicy konferencji
c) społeczeństwo 3. polscy protestanci
d) społeczność 4. mieszkańcy Hiszpanii
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

7. Naród jest wspólnotą językową i terytorialną. Wymień dwie inne cechy narodu, zaznaczając, co one zaznaczają.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

8. Po przeczytaniu tekstu, wypisz, jakie pojęcie dotyczące narodu opisuje.
Ja także nie czuję się specjalnie wyróżniona przez los, że urodziłam się Polką, ale skoro tak się stało, to nie zamierzam udawać, że nie ma to dla mnie znaczenia. Czuję się dumna z moich korzeni. Niemniej myślę, że mój naród ma wiele do zrobienia i "idealizujący bezruch" byłby dla nas zgubny. Powinniśmy jeszcze wiele poprawić, wiele się nauczyć.
..................................................................
Naród polski jest dla mnie dobrem najwyższym, czuję się szczególnie wyróżniony, że urodziłem się w tym kraju. Historia Polski jest najbogatsza w Europie. Ochrona polskiej tożsamości narodowej bardzo dziś zagrożonej to obowiązek naszego państwa. Należy pamiętać, że Polska jest własnością Polaków i tylko Polaków. Unia Europejska ani mniejszości narodowe goszczące w Polsce nie stanowią dla mnie żadnej wartości i nie mogą niczego dyktować

..................................................................

9. Uzupełnij:
Dziecko nabywa obywatelstwo zgodnie z zasadą ziemi. Polega ona
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

10. Połącz w pary:
a. Wietnamczycy 1. uchodźcy
b. Rosjanie 2. imigranci
c. Bośniacy 3.mniejszość etniczna
  4. mniejszość narodowa
Odpowiedzi:..................................................................

11. Napisz, w jaki sposób możesz samodzielnie wpływać na proces socjalizacji wtórnej?
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

Opracowanie: Aneta Szczepańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 37450
 
   Komentarze
  • Laureat, 2004-04-06

    Ten test nie jest wcale taki trudny. Mam prośbę czy moglibyście mi
    przysłać parę takich testów, albo materiał przygotowujący do matury z,
    Wos-u, ponieważ chce zdawać z tego maturę. Pozdrawiam Laureat

  • justysia, 2005-11-01

    podomny test miałam na lekcji,mam prośbę wyślijcie mi kilka taki
    testów

  • Ania, 2005-11-14

    czy istnieje mozliwość przesłania mi kilku podobnych testów? będe
    bardzo wdzięczna bo zdaje w tym roku mature z wos-u

  • Konik, 2006-02-09

    bezsera

  • Dorota, 2006-09-29

    Czy istnieje możliwość przysłania takich tekstów? W tym roku zdajne
    mature z Wosu i bardzo te testy pomogły by mi w nauce. Proszę o
    przysłanie tekstów. Pozdrawiam i z góry dziękuje.

  • kristi87, 2006-10-01

    test nie jest trudny.Czy mi równnież możecie podesłac kilka testów też
    zdaje maturkie z WOS-u.Byłabym wdzieczna.Pozdrawiam Ps:szkoda że
    nie można sprwdzić rozwiazania

  • Anulka, 2006-10-17

    Ja także bardzo bym prosiła o testy z WOS-u ... też zdaję z tego
    przedmiotu maturę.

  • monika, 2007-09-12

    Ma ktoś odpowiedzi do tego testu :> ?

  • izka, 2007-11-03

    ja także mam wielka prosbe: jezeli mozna to poprosze kilka testow z
    Wosu:) POzdrawiam

  • Monika, 2008-04-15

    czy mogłabym rowniez dostac podobne testy z WOS-u?? jesli tak prosze o
    przeslanie ich na maila: Moniaaaa89@interia.eu z gory dziekuje:)

  • Róża, 2008-10-29

    Byłabym bardzo wdzięczna gdybym mogła zobaczyc odpowiedzi. Prosze
    również o jakies inny testy gdyby to było możliwe. zdaje mature z
    wosu.

  • Marta, 2010-11-20

    Czy mógł by ktoś podać odpowiedzi. Dziękuje z góry.

  • maniek6, 2011-01-27

    sprzedam testy z wiedzy o społeczeństwie testy z
    odpowiedziami WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE. TESTY SPRAWDZAJĄCE
    Wiedza o społeczeństwie. Zakresy podstawowy i rozszerzony. Testy
    sprawdzające dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i
    technikum



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.94



    Ilość głosów: 51
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014