Katalog Ewa Supińska Uroczystości, Scenariusze Tradycje wielkanocne - apelTradycje wielkanocne - apelPROWADZĄCY APEL:Z okazji nadchodzących świat wielkanocnych uczniowie naszej szkoły przygotowali apel poświęcony tradycjom wielkanocnym. NARRATOR: Święta wiosenne zaczynają się od Środy Popielcowej i trwają do Zielonych Świątek. Zdecydowanie świąteczny charakter mają dwa tygodnie obejmujące Wielkanoc: Wielki Tydzień i "przewodni". Wielki Tydzień poprzedza Niedziela Palmowa. Zwano ją Kwietniową, bo zazwyczaj przypada w kwietniu. Gdy ten dzień nastał, ten, kto pierwszy wstał rano, brał witki wierzbowe i budził innych, smagając ich po gołym ciele mówiąc: Wierzba bije, nie ja biję, Za tydzień - wielki dzień, Za sześć noc - Wielka - Noc. Niedziela kwietniowa upamiętnia przyjęcie jakie zgotowali Jezusowi mieszkańcy Jerozolimy. Wcześniej Pan Jezus przywrócił życie swojemu przyjacielowi Łazarzowi. Wieść o tym rozeszła się bardzo szybko. Gdy więc mieszkańcy Jerozolimy dowiedzieli się, że Jezus przybywa do ich miasta wyszli mu naprzeciw, witali jak króla. Wielu niosło palmowe gałązki, inni swoje płaszcze ścielili pod nogi Jezusa. Obecnie do kościoła niesiemy ze sobą barwne palmy, zdobione kwiatami i wstążkami aby je poświęcić. Często dodaje się do ich wystroju barwinek, wiśnię, cis, a także szuwar i sitowie. Palmowa Niedziela rozpoczyna Wielki Tydzień, w którym rozważamy mękę, śmierć i zmartwychwstanie Pana Jezusa. A w niedzielę.... CHŁOPIEC I: Wieść radosną niosą dzwony, Na wsze świata grają strony. Że zmartwychwstał Pan Nad Pany Bóg Wszechmocny i Kochany Alleluja, Alleluja DZIECKO I: Alleluja! Alleluja! Huczą dzwony. W Zmartwychwstania dzień wyśniony Alleluja! Alleluja! Szumią drzewa. Alleluja! Alleluja! Serce śpiewa. I człek każdy i stworzenie Czuje sił swych odrodzenie I dech wiosny w piersi wchłania W dniu słonecznym Zmartwychwstania. DZIECKO II: Rozdzwoniły się Wielkanocne dzwony świat się napełnił radością, Rozjaśniło się pochmurne niebo Zabłyszczało swą pełną jasnością. DZIECKO III: Zahuczały wybuchy wokoło To na wiwat Zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa Nazareńskiego - Boga i Pana naszego. DZIECKO IV: Niech rozum przyjdzie ludziom do głowy Niech brat bratu poda swe dłonie, Niech sprawiedliwość przybliży ludzi I miłość w sercach wszystkich zapłonie. NARRATOR: Po zakończeniu rezurekcji spożywamy świąteczne śniadanie, które rozpoczynamy od podzielenia się święconym jajkiem i złożenia sobie życzeń. Stół Wielkanocny nakrywa się bielusieńkim obrusem i dekoruje tradycyjnymi ozdobami. Najpopularniejszą dekoracją są barwne pisanki. WSZYSCY (I zwrotka piosenki pt.: "Pisanki"): Pisanki, pisanki, jajka malowane nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek, Pisanki, pisanki, jajka kolorowe Na nich malowane bajki pisankowe. NARRATOR: Kiedyś były to rzeczywiście prawdziwe, małe arcydzieła. Sławę zyskiwały te panny i kobiety, które zdobiły jajka najładniej. WSZYSCY (II zwrotka piosenki): Na jednej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją na trzeciej laleczki tańczące Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki na każdej pisance piękne opowiastki. NARRATOR: Nasze dzieci też ozdobiły pisanki. DZIEWCZYNKA I: Popatrz, moja mamo pisanka dla ciebie w złociste słoneczka na niebieskim niebie. DZIEWCZYNKA II: Pisanka dla taty w wiosennej zieleni na bielonym płotku kogucik się mieni. CHŁOPIEC II: Dla babci i dziadka też piękne pisanki oplecione w koło. CHŁOPIEC III: W kolorowe wianki Pisanka dla brata cała w żółte plamy to stadko kurczątek obok swojej mamy. DZIEWCZYNKA III: Wszystkie pisanki już są zrobione w wiklinowy koszyk ułożę święcone Pośrodku koszyka cukrowy baranek jak wszyscy się cieszą z świątecznych pisanek. NARRATOR: Świąteczny stół ugina się pod ciężarem ustawionych ryb, salcesonów, kiełbas, szynek i tradycyjnych ciast. CHŁOPIEC IV: Wyszła z formy baba, wydęta jak bania. Pewnie sobie szuka większego mieszkania. Dwa mazurki CHŁOPIEC V: - Czy lubisz tańczyć mazurka? CHŁOPIEC IV: - Ja najbardziej lubię mazurek - jeść. NARRATOR: Naturalnymi ozdobami stołu są kwiaty, świeże gałązki brzozy, wierzby, kiełkująca pszenica i rzeżucha. Drugi dzień świąt dla młodzieży mija pod znakiem wzajemnego oblewania się wodą, czyli śmigus - dyngus. Dawniej oblewano się wzajemnie, czasami ponad miarę, wierząc w słowa starego powiedzenia: "gdzie się woda leje, tam się dobrze dzieje". Oblanie młodej dziewczyny wróżyło jej szybkie zamążpójście. DZIEWCZYNKA II: Śmigus - dyngus, oblewanka od wczesnego niemal ranka. Słońce służy dziś zabawie Kto mógł, znalazł się przy stawie. Cala flota już na wodzie nie wiadomo, kto dowodzi. DZIEWCZYNKA IV: Deski, dyle i cebrzyki, a wokoło rwetes dziki Hela tylko wszystkich prosi by nie ruszać małej Zosi. Oblać kogoś kubkiem wody, to wstęp ledwie do przygody. DZIEWCZYNKA V: Z szufli celnie chlusnąć wodą, to dopiero jest przygodą. Rzecz licząca się chwacka - kogoś oblać lu! znienacka! DZIEWCZYNKA VI: Trwa to dwie lub trzy godziny ożywione wszystkich miny. Spracowane nogi, ręce - byle wody wylać więcej. Wszyscy mokrzy, pełni winy, suchych koszul, aspiryny! DZIEWCZYNKA VII: Oblać kogoś w dyngus sprawi mu uciechę, jeżeli oblany przyjmie to z uśmiechem. NARRATOR: Wiosenne święta w naszej ojczyźnie mają długą i skomplikowaną tradycję. Chętnie się poddajemy starym i nowym obyczajom, ponieważ cieszymy się wiosną. Literatura: 1. Krzywobłocka Bożena - "Stare i nowe obyczaje". 2. Uryga Jan - "Rok polski w życiu, w tradycji i obyczajach ludu". 3. Lipska Ewa - "Muzyka klasy trzeciej".
Opracowanie: Ewa Supińska Wyświetleń: 10663
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |