Tytuł
Konspekt lekcji 1 - przedmioty zawodowe w Technikum Mechanicznym
o specjalizacji naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych.
Temat: Tuningi samochodów.
Klasa: 2 a Technikum Mechanicznego o specjalizacji naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych.
Zagadnienie: Tuningi wybranych marek samochodów.
Temat lekcji poprzedniej: Wyszukiwanie informacji w sieci.
Temat lekcji następnej: Przygotowanie referatu o tuningu wybranego modelu samochodu lub jego marki.
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne t.j. 90 minut.
Co uczeń powinien już wiedzieć:
Znać pojęcia: modem, prędkość transmisji danych, przeglądarka internetowa, wyszukiwarka internetowa.
Posiadać umiejętności: korzystania z przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania stron internetowych na dysku twardym komputera.
Cele lekcji:
Uczeń powinien wiedzieć: jak skutecznie wyszukiwać informacje w sieci oraz jak wykorzystać już gotowe adresy do stron internetowych, uświadomić sobie jakie korzyści płyną z używania internetu w domu, szkole, pracy, wdrożyć się do odpowiedzialnego korzystania z internetu i stosowania etykiety internetowej,
Uczeń powinien umieć: wyszukać stronę internetową informującą o danej marce lub danym modelu samochodu, wyszukać strony internetowe dotyczące tuningów tych aut, zapisać wyszukane strony internetowe na twardym dysku komputera.
Metody nauczania: pogadanka, elementy wykładu, prezentacja, ćwiczenia.
Formy organizacyjne: stanowisko komputerowe podłączone do internetu, praca w dwuosobowych grupach.
Środki dydaktyczne: stanowisko komputerowe podłączone do internetu, przeglądarka internetowa Internet Explorer 5.0.
Plan lekcji:
- część organizacyjna (włączenie komputerów, sprawdzenie obecności),
- podanie tematu lekcji i zapoznanie z nim uczniów,
- przypomnienie zasad pracy z przeglądarką internetową,
- przypomnienie zasad pracy z wyszukiwarką internetową,
- przypomnienie zasad zapisywania stron internetowych na dysku,
- podsumowanie,
- zakończenie.
Przebieg lekcji:
Ad 3)
Jednym z programów, który umożliwia przeglądanie stron WWW jest Internet Explorer. Po uruchomieniu programu automatycznie wczytywana jest jedna ze stron WWW zwana stroną początkową (jeżeli mamy połączenie z internetem). Aby wyświetlić wybraną przez siebie stronę, należy wpisać jej adres w polu na pasku adresu i przycisnąć klawisz ENTER. Strona o podanym adresie zostanie pobrana z sieci i wyświetlona w głównym oknie programu.
Pierwsza strona wyświetlona po podaniu adresu nazywa się stroną domową (ang. Home page). Zazwyczaj jest ona przygotowana jako atrakcyjny spis treści i zawiera linki do podstron, z których się składa.
Internet Explorer pamięta sekwencję ostatnio odwiedzonych stron. Przełączanie się między nimi ułatwiają przyciski
Wstecz i
Dalej.
Podczas przeglądania kolejnych stron Explorer tworzy historię sesji, czyli zbiór adresów ostatnio odwiedzonych. Aby zapoznać się z historią, należy kliknąć przycisk Historia. Wtedy wyświetli się w lewej części okna pasek prezentujący zawartość folderu Historia z podziałem na konkretne dni (np. poniedziałek (w tym tygodniu), dzisiaj, tydzień 99-01-12).
Internet Explorer w trakcie instalacji tworzy folder
Ulubione. W folderze tym warto przechowywać adresy ulubionych stron, czyli te do których najczęściej powracamy podczas podróży w sieci. Do zawartości folderu Ulubione mamy dostęp bezpośrednio z paska narzędzi za pomocą ikonki
Ulubione.
Uczniowie przeglądają ciekawe linki zebrane i przygotowane przez nauczyciela:
http://www.audi.com.pl/
http://www.opel.com.pl/
http://www.ford.com.pl/
http://www.skoda.com.pl/
http://www.seat.com.pl/
http://www.daewoo.com.pl/
http://www.vw.com.pl/
http://www.godula.cc.pl/
(wg. fachowców najlepsza w Polsce strona o tuningu aut)
Ad 4)
Ilość informacji przechowywanych w internecie jest tak ogromna, że kłopotliwe może się okazać odnalezienie miejsc, w których znajdują się poszukiwane wiadomości. Pomocy w odnalezieniu stron dostarczą odpowiednie narzędzia internetowe. Dostęp do tych narzędzi odbywa się poprzez witryny WWW. Aby więc z nich korzystać, należy znać adres takiej witryny.
Uzyskanie bardziej szczegółowych informacji umożliwiają tzw. wyszukiwarki. Z punktu widzenia użytkownika, wyszukiwarka jest stroną internetową, na której w odpowiednim polu wpisujemy interesujące nas hasło i wciskamy przycisk "Szukaj"/"Search". Wtedy poszukuje ona w Internecie stron odpowiadających naszemu opisowi i zwraca nam ich listę. Rzeczywistość jest, jak zwykle, nieco bardziej skomplikowana.
Wyszukiwarka składa się z dwóch części:
- tzw. "szperacza" (ang. webcrawler) poruszającego się po sieci w poszukiwaniu serwerów i stron internetowych;
- narzędzia indeksującego (budującego łatwy do przeszukania indeks znalezionych stron).
Tak więc jakość danej usługi wyszukującej zależna jest od tego, jak skutecznie szperacz znajduje strony i serwery warte zapamiętania i od tego, jak wydajnie znajdowane są informacje w indeksie odpowiadające wpisanemu przez nas zapytaniu.
Szperacze różnią się także głębokością, z jaką "wchodzą" w dany serwis internetowy. Płytki szperacz może obejrzeć stronę główną i kilka stron pochodnych, zaś głęboki może zapuścić się we wszystkie odsyłacze dostępne na kolejnych stronach.
My będziemy korzystać z wyszukiwarek Polskich, gdyż nas interesować będą katalogi adresów do polskich stron internetowych.
Użyjemy więc:
Uczniowie, korzystając z wybranej wyszukiwarki, odnajdą informacje na temat interesujących ich marek samochodów i tuningu.
Ad 5)
Przeglądane przez nas strony internetowe możemy zapisywać na twardym dysku naszego komputera. Pamiętać należy jednak o tym, że najpierw należy utworzyć, w katalogu użytkownika, katalog np. TUNING, i tam gromadzić bieżące informacje dla zachowania porządku na dysku. Jeżeli odszukaliśmy interesującą nas stronę wybieramy opcję Plik -- Zapisz jako ... , wybieramy nazwę strony lub decydujemy się na nazwę zaproponowaną przez jej twórcę i zapisujemy we wcześniej utworzonym katalogu. Nazwa strony jest jednocześnie nazwą katalogu, który automatycznie zostanie założony obok strony i zgromadzone w nim zostaną wszystkie pliki z obrazkami, czy innymi plikami wstawionymi na danej stronie.
Ad 6)
Aby na następnej lekcji uczeń mógł napisać referat musi przeglądając informacje zapisane na dysku odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Jaki jest kierunek rozwoju jeżeli chodzi o tuningi aut?
- W jakim celu są one wykonywane?
- Jaki zakres obejmują modyfikacje?
- Co chciano osiągnąć w wyniku zastosowanych modyfikacji?
Oraz przemyśleć hasła:
- Nowoczesna technika i bezpieczeństwo a tuningi aut.
- Tendencje w stylizacji samochodów.
- Wyposażenie aut po tuningu.
- Dane techniczne aut po tuningu.
Ewa Stelczyk - nauczyciel matematyki i informatyki w Zespole Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie