Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Wolna
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z muzykoterapii

- n +

Scenariusz zajęć z muzykoterapii

Scenariusz zajęć z muzykoterapii opracowałam w oparciu o założenia Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej - MMRM. Zajęcia przebiegają w pięciu wiążących się ze sobą etapach (O, Z, U, R, A):
1. Odreagowanie - O - (początek procesu redukcji wzmożonego napięcia psychomotorycznego, który kończy się nawet po zakończeniu zajęć)
2. Zrytmizowanie - Z - (integracja poprzez skoordynowany rytm i ruch)
3. Uwrażliwienie - U - (muzyczne, plastyczne, literackie itd.)
4. Relaksacja - R - (nauka różnych form odpoczynku)
5. Aktywizacja - A - łagodna i dynamiczna - (muzyczna, ruchowa - uzupełnienie rehabilitacji, korekta wad, ujawnianie zdolności twórczych)

Stwierdzenie "mobilność" znaczy możliwość dokonywania zmian, np. ułatwienie lub intensyfikowanie ćwiczeń w zależności od celu działań, grupy wiekowej, wydolności psychomotorycznej oraz od gustu uczestników zajęć.
Scenariusz zajęć utworzony w oparciu o założenie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej

Czas trwania: 1 godzina

Temat: Układ ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, oddechowych, wyobrażeniowych i relaksacyjnych stymulowanych muzyką o tematyce jesiennej.

Cele:
- niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego
- kształcenie poczucia rytmu
- pobudzanie wyobraźni twórczej
- integracja grupy

PRZEBIEG ZAJĘĆ ODREAGOWANIE - "O"
* "Przedstawianie się" - uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej.
* "Powitanie" - dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią "Moja fantazja" (Zespół Fasolki). Na przerwę w muzyce wszyscy witają się podając sobie ręce i wypowiadając jakieś miłe słowa.

ZRYTMIZOWANIE - "Z"

* Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (foliową torbę napełnioną jesiennymi liśćmi) na l i 3 miarę taktu do piosenki "Jabłko" (kl. 1). Następnie maszeruj ą rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzaj ą rytm melodii "Jabłko" uderzając o siebie dwoma kasztanami. * Dzieci otrzymuj ą różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole - w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczycielka gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa).

UWRAŻLIWIENIE - "U"

* Dzieci podzielone na 2 grupy. Słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. "Świerszczyk".
"Wicher wieje, deszcz zacina,
Jesień, jesień już".
Grupy dzieci tworzą do tego fragmentu ilustrację muzyczną z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i niekonwencjonalnych źródeł dźwięku. Kolejno prezentują swe ilustracje.
*Dzieci dla przypomnienia śpiewają wspólnie "Cichą piosenkę". Następnie nucą jej melodię na dowolnej sylabie lub samogłosce i jednocześnie "malują" w powietrzu figury kojarzące się z piosenką: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas "malowania" jak najbardziej rozluźnione.

RELAKSACJA - "R"

* Dzieci leżą na dywanie. Identyfikuj ą się ze zmęczoną wiewiórką, która cały dzień biegała i znosiła do dziupli zapasy na zimę. Dzieci słuchając muzyki Vivaldiego "Cztery pory roku" - "Jesień" wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego.
* Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać i tak jak wiewiórka zabiera się do dalszej pracy - one zabierają się do dalszej zabawy.

AKTYWIZACJA - "A"

* "Zabawa w zbieranie liści" - nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście - na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki "Już opadły liście" (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści.

Literatura:
1. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Rozśpiewane przedszkole"
2. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
3. Barbara Kaja - "Zarys terapii dziecka"
4. Krystyna Lenkiewicz - "Wybór wierszy okolicznościowych dla kl. I-III"

Opracowanie: mgr BEATA WOLNA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10142
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014