AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Wolna
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z muzykoterapii

- n +

Scenariusz zajęć z muzykoterapii

Scenariusz zajęć z muzykoterapii opracowałam w oparciu o założenia Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej - MMRM. Zajęcia przebiegają w pięciu wiążących się ze sobą etapach (O, Z, U, R, A):
1. Odreagowanie - O - (początek procesu redukcji wzmożonego napięcia psychomotorycznego, który kończy się nawet po zakończeniu zajęć)
2. Zrytmizowanie - Z - (integracja poprzez skoordynowany rytm i ruch)
3. Uwrażliwienie - U - (muzyczne, plastyczne, literackie itd.)
4. Relaksacja - R - (nauka różnych form odpoczynku)
5. Aktywizacja - A - łagodna i dynamiczna - (muzyczna, ruchowa - uzupełnienie rehabilitacji, korekta wad, ujawnianie zdolności twórczych)

Stwierdzenie "mobilność" znaczy możliwość dokonywania zmian, np. ułatwienie lub intensyfikowanie ćwiczeń w zależności od celu działań, grupy wiekowej, wydolności psychomotorycznej oraz od gustu uczestników zajęć.
Scenariusz zajęć utworzony w oparciu o założenie Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej

Czas trwania: 1 godzina

Temat: Układ ćwiczeń ruchowych, rytmicznych, oddechowych, wyobrażeniowych i relaksacyjnych stymulowanych muzyką o tematyce jesiennej.

Cele:
- niwelowanie nadpobudliwości nerwowej, opanowanie niepokoju ruchowego
- kształcenie poczucia rytmu
- pobudzanie wyobraźni twórczej
- integracja grupy

PRZEBIEG ZAJĘĆ ODREAGOWANIE - "O"
* "Przedstawianie się" - uczestnicy zabawy stają w kole, twarzą do środka. Każdy wymawia swe imię jak najciszej potrafi, następnie powtarza je tak, jak potrafi najgłośniej.
* "Powitanie" - dzieci biegają po sali w podskokach zgodnie z melodią "Moja fantazja" (Zespół Fasolki). Na przerwę w muzyce wszyscy witają się podając sobie ręce i wypowiadając jakieś miłe słowa.

ZRYTMIZOWANIE - "Z"

* Dzieci siadają w kole. Podają sobie piłkę (foliową torbę napełnioną jesiennymi liśćmi) na l i 3 miarę taktu do piosenki "Jabłko" (kl. 1). Następnie maszeruj ą rytmicznie po obwodzie koła, odtwarzaj ą rytm melodii "Jabłko" uderzając o siebie dwoma kasztanami. * Dzieci otrzymuj ą różne instrumenty perkusyjne. Siadają w kole - w środku siedzi nauczycielka z tamburynem. Nauczycielka gra krótkie rytmy, które są natychmiast powtarzane przez wszystkie dzieci (na zasadzie echa).

UWRAŻLIWIENIE - "U"

* Dzieci podzielone na 2 grupy. Słuchają fragmentu wiersza M. Konopnickiej pt. "Świerszczyk".
"Wicher wieje, deszcz zacina,
Jesień, jesień już".
Grupy dzieci tworzą do tego fragmentu ilustrację muzyczną z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i niekonwencjonalnych źródeł dźwięku. Kolejno prezentują swe ilustracje.
*Dzieci dla przypomnienia śpiewają wspólnie "Cichą piosenkę". Następnie nucą jej melodię na dowolnej sylabie lub samogłosce i jednocześnie "malują" w powietrzu figury kojarzące się z piosenką: jesienne mgły, chmury, liście. Ruchy dzieci powinny być płynne, powolne, ręce podczas "malowania" jak najbardziej rozluźnione.

RELAKSACJA - "R"

* Dzieci leżą na dywanie. Identyfikuj ą się ze zmęczoną wiewiórką, która cały dzień biegała i znosiła do dziupli zapasy na zimę. Dzieci słuchając muzyki Vivaldiego "Cztery pory roku" - "Jesień" wprowadzane są w stan odprężenia psychofizycznego.
* Po krótkim odprężeniu dzieci zaczynają się ożywiać i tak jak wiewiórka zabiera się do dalszej pracy - one zabierają się do dalszej zabawy.

AKTYWIZACJA - "A"

* "Zabawa w zbieranie liści" - nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali jesienne liście - na krzesełkach, stolikach, półkach, podłodze, itp. Przy miarowym akompaniamencie dzieci spacerują po całej sali nie ruszając leżących liści. Gdy usłyszą melodię poznanej wcześniej piosenki "Już opadły liście" (Muz. Stanisław Jedynak, Sł. Krystyna Majewska), szybko je zbierają i układają w bukiety. Zwycięża dziecko, które uzbiera najwięcej liści.

Literatura:
1. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Rozśpiewane przedszkole"
2. Urszula Smoczyńska - Nachtman "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
3. Barbara Kaja - "Zarys terapii dziecka"
4. Krystyna Lenkiewicz - "Wybór wierszy okolicznościowych dla kl. I-III"

Opracowanie: mgr BEATA WOLNA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 18478


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3