Katalog Michał Nurowski Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w zespole uczniów klas II i III gimnazjum specjalnegoScenariusz zajęć dydaktyczno - wyrównawczych w zespole uczniów klas II i III gimnazjum specjalnegoW Powiatowym Gimnazjum Specjalnym Nr 5 w Warszawie duża część dzieci jest objęta zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi z różnych przedmiotów. Ja prowadzę zajęcia z informatyki, ponieważ jednak pewna grupa dzieci z klas II i III jest dotknięta wadą wymowy i słuchu, moim obowiązkiem było prowadzenie również takich zajęć, które pozwoliłyby na częściową chociażby eliminację ich problemów.Poniższy scenariusz jest przykładem form pracy realizowanych z dziećmi z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim podczas zajęć dydaktyczno - wyrównawczych dotyczących uczniów z wadą mowy i słuchu. Aby nie zmienić zajęć dydaktyczno - wyrównawczych przedmiotowych (informatyka) w zajęcia typowo logopedyczne, poszczególne etapy zajęć prowadzone są na kolejnych lekcjach. Cały zaprezentowany scenariusz realizowany jest przez 3-4 kolejne lekcje dydaktyczno - wyrównawcze. Cel perspektywiczny: - przygotować dziecko do, w miarę jego możliwości, niezależnego, godnego życia osobistego. Cele szczegółowe: - doskonalenie wypowiedzi słownych, - rozwijanie twórczych możliwości dziecka, - regulowanie reakcji emocjonalnych i ogólnego zachowania dziecka. I etap zajęć: - doskonalenie wypowiedzi słownych. Utrwalenie aktualnych treści z zajęć logopedycznych w porozumieniu i współpracy z logopedą szkolnym. 1. Szukamy rymów do słów Grześ wypowiada słowa, pozostali uczniowie odpowiadają. Przykłady: słońce (gorące, mieniące, śmiejące), Jagoda (przygoda, uroda, woda, moda), Kwiatek (bratek, bławatek, rumianek), Bajka (fajka, jajka). 2. Kończymy zdania - pamiętaj, aby zdania rymowały się. Sylwia czyta - zaproszeni uczniowie z kl. 4 i kl. "ż" odpowiadają: Przykłady: - Jaś wystraszony woła, bo nadlatuje........ - Parasol weź, gdy pada........ - Andrzej wyszedł dziś w mig na pagórka....... - Zróbmy koło, będzie........ - Ryby pływają, a ptaki........ - Wlazł kotek na....... - Abecadło z pieca........ - Kwitną na łące kwiatki........ - Przepraszam, dziękuję, proszę - te słowa zawsze przy sobie........ Rymowanki aktywizują dzieci do działania. Rymy dają możliwość doświadczenia rytmiczności mowy oraz pozwalają dostrzec w języku polskim wiele słów brzmiących podobnie, lecz mających inne znaczenie (elementy słuchu fonetycznego). II etap zajęć: - rozwijanie twórczych możliwości dziecka. Prezentacja własnej twórczości uczniów: rymowanki zawierające pozytywny komentarz o każdym uczniu z grupy rewalidacyjnej. 1. Mówi Bartek: - Klaudia zawsze pilna bywa. - Robert na pianinie grywa. - Bartek mówi doskonale. - Patryk się nie spóźnia wcale. - Grześ i Michał zeszyty piękne mają. - Andrzej i Rafał wszystkich grzecznie witają. - A Marysia i Moniczka łapią piątki do dzienniczka. 2. "Wiosenne radości": wierszyk - rymowanka ułożona wspólnie z nauczycielem. Mówi Sylwia: Jestem wesoła i radosna, Bo przyszła w i o s n a! Sprzątam wkoło tu i tam, A i humor lepszy mam! Wyjmuję z szafy bluzeczki: W paseczki, w motylki, w kwiateczki. Ubieram się kolorowo: Na żółto, zielono, różowo i fioletowo I wszyscy na wiosnę pięknieją, Bo słońce i kwiaty się do nas śmieją. III etap zajęć: - kultura żywego słowa i regulowanie zachowań emocjonalnych. Elementy kultury żywego słowa - wiersz: "W lesie" M. Kownackiej. Intonacja (posługiwanie się skalą głosu) i instrumentalizacja (wyrażenia dźwiękonaśladowcze) w tekście poniższego wiersza. Idźmy leśną ścieżką Cicho, cichuteńko, Może zobaczymy Sarniątko z sarenką. Może zobaczymy wiewióreczkę małą, jak wesoło skacze z gałęzi na gałąź. I niech nikt po lesie Nie gwiżdże, nie woła- Może usłyszymy Pukanie dzięcioła. A może zaśpiewa Między gałązkami Jakiś leśny ptaszek, Którego nie znamy... I będzie nas witał, Wesołą piosenką! Tylko idźmy lasem Cicho... cichuteńko.... Powyższy przykład form pracy realizowanych na zdw był prezentowany na apelu szkolnym w dniu 15.04.2003 r. Materiały pomocnicze: 1. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce 1997 2. Gałkowski T., Logopedia, Opole 1999 3. Kownacka M., Razem ze słonkiem, Warszawa 1985 Opracowanie: Michał Nurowski Wyświetleń: 3546
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |