Katalog

Michał Nurowski
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w zespole uczniów klas II i III gimnazjum specjalnego

- n +

Scenariusz zajęć dydaktyczno - wyrównawczych w zespole uczniów klas II i III gimnazjum specjalnego

W Powiatowym Gimnazjum Specjalnym Nr 5 w Warszawie duża część dzieci jest objęta zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi z różnych przedmiotów. Ja prowadzę zajęcia z informatyki, ponieważ jednak pewna grupa dzieci z klas II i III jest dotknięta wadą wymowy i słuchu, moim obowiązkiem było prowadzenie również takich zajęć, które pozwoliłyby na częściową chociażby eliminację ich problemów.

Poniższy scenariusz jest przykładem form pracy realizowanych z dziećmi z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim podczas zajęć dydaktyczno - wyrównawczych dotyczących uczniów z wadą mowy i słuchu.

Aby nie zmienić zajęć dydaktyczno - wyrównawczych przedmiotowych (informatyka) w zajęcia typowo logopedyczne, poszczególne etapy zajęć prowadzone są na kolejnych lekcjach. Cały zaprezentowany scenariusz realizowany jest przez 3-4 kolejne lekcje dydaktyczno - wyrównawcze.

Cel perspektywiczny:
- przygotować dziecko do, w miarę jego możliwości, niezależnego, godnego życia osobistego.

Cele szczegółowe:
- doskonalenie wypowiedzi słownych,
- rozwijanie twórczych możliwości dziecka,
- regulowanie reakcji emocjonalnych i ogólnego zachowania dziecka.

I etap zajęć: - doskonalenie wypowiedzi słownych.

Utrwalenie aktualnych treści z zajęć logopedycznych w porozumieniu i współpracy z logopedą szkolnym.

1. Szukamy rymów do słów
Grześ wypowiada słowa, pozostali uczniowie odpowiadają.
Przykłady: słońce (gorące, mieniące, śmiejące),

Jagoda (przygoda, uroda, woda, moda),
Kwiatek (bratek, bławatek, rumianek),
Bajka (fajka, jajka).

2. Kończymy zdania - pamiętaj, aby zdania rymowały się.
Sylwia czyta - zaproszeni uczniowie z kl. 4 i kl. "ż" odpowiadają:
Przykłady:
- Jaś wystraszony woła, bo nadlatuje........
- Parasol weź, gdy pada........
- Andrzej wyszedł dziś w mig na pagórka.......
- Zróbmy koło, będzie........
- Ryby pływają, a ptaki........
- Wlazł kotek na.......
- Abecadło z pieca........
- Kwitną na łące kwiatki........
- Przepraszam, dziękuję, proszę - te słowa zawsze przy sobie........

Rymowanki aktywizują dzieci do działania. Rymy dają możliwość doświadczenia rytmiczności mowy oraz pozwalają dostrzec w języku polskim wiele słów brzmiących podobnie, lecz mających inne znaczenie (elementy słuchu fonetycznego).

II etap zajęć: - rozwijanie twórczych możliwości dziecka.

Prezentacja własnej twórczości uczniów: rymowanki zawierające pozytywny komentarz o każdym uczniu z grupy rewalidacyjnej.
1. Mówi Bartek:
- Klaudia zawsze pilna bywa.
- Robert na pianinie grywa.
- Bartek mówi doskonale.
- Patryk się nie spóźnia wcale.
- Grześ i Michał zeszyty piękne mają.
- Andrzej i Rafał wszystkich grzecznie witają.
- A Marysia i Moniczka łapią piątki do dzienniczka.

2. "Wiosenne radości": wierszyk - rymowanka ułożona wspólnie z nauczycielem.
Mówi Sylwia:
Jestem wesoła i radosna,
Bo przyszła w i o s n a!
Sprzątam wkoło tu i tam,
A i humor lepszy mam!
Wyjmuję z szafy bluzeczki:
W paseczki, w motylki, w kwiateczki.
Ubieram się kolorowo:
Na żółto, zielono, różowo i fioletowo
I wszyscy na wiosnę pięknieją,
Bo słońce i kwiaty się do nas śmieją.

III etap zajęć: - kultura żywego słowa i regulowanie zachowań emocjonalnych.

Elementy kultury żywego słowa - wiersz: "W lesie" M. Kownackiej.
Intonacja (posługiwanie się skalą głosu) i instrumentalizacja (wyrażenia dźwiękonaśladowcze) w tekście poniższego wiersza.

Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.

Może zobaczymy
wiewióreczkę małą,
jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.

I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła-
Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.

A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś leśny ptaszek,
Którego nie znamy...

I będzie nas witał,
Wesołą piosenką!
Tylko idźmy lasem
Cicho... cichuteńko....

Powyższy przykład form pracy realizowanych na zdw był prezentowany na apelu szkolnym w dniu 15.04.2003 r.

Materiały pomocnicze:
1. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce 1997
2. Gałkowski T., Logopedia, Opole 1999
3. Kownacka M., Razem ze słonkiem, Warszawa 1985

Opracowanie: Michał Nurowski

Wyświetleń: 3546


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.