AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Rojowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI

- n +

Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI

Cel główny - uczniowie uświadamiają sobie, że od nich zależy panująca w klasie atmosfera, a co za tym idzie dobre samopoczucie każdego z nich.

Cele operacyjne:
- uczniowie potrafią słuchać się nawzajem i zadawać sensowne pytania, by zdobyć ważne dla siebie informacje,
- uczniowie potrafią wskazać, czym powinna się charakteryzować pożądana atmosfera w klasie oraz jaką atmosferę należy uznać za niepożądaną,
- wszyscy uczniowie biorą aktywny udział w zajęciach,
- uczniowie potrafią wyciągnąć konstruktywne wnioski z zabaw, w których biorą udział.

Metody: aktywizujące wszystkich uczniów; zabawy: kim jestem? chór zwierząt, wędrujące kartki, autsajder, budujemy szałas, okienka.

Pomoce: duża kartka z napisem: uczeń, małe karteczki ze słowem żaba lub wróbel (w ilości równej liczbie dzieci w klasie), arkusze szarego papieru, kolorowe mazaki

Przebieg lekcji:
1.Stajemy w kręgu i witamy się słowem: Hej! - każdy wypowiada je tonem odpowiadającym jego nastrojowi.
2. Zabawa - kim jestem? Do pleców jednego ucznia przyczepiam kartkę z napisem uczeń, a on ma zgadnąć kim jest, zadając tak sformułowane pytania, by odpowiedzią były słowa: tak lub nie.
3. Powyższa zabawa miała nas wprowadzić w temat naszych zajęć. W związku z nią stwierdzamy, że miejscem, w którym uczeń spędza wiele czasu jest?... szkoła i klasa, ale to, co dla nas jest tak oczywiste nie będzie może takie jasne dla młodych ludzi w 2555 roku. W formie zabawy zastanowimy się, jak można by im to wyjaśnić. Dzielimy więc klasę na 2 grupy w ten sposób, że każdy uczeń losuje karteczkę z wyrazem żaba lub wróbel, a następnie uczniowie nawołując się głosami tych zwierząt dzielą się na 2 zespoły.
4. Grupie żab przydzielamy rolę współczesnych uczniów, a wróblom rolę przybyszów z przyszłości, którzy chcą się dowiedzieć, co to takiego szkoła i klasa.
5. W czteroosobowych grupach uczniowie uzupełniają skojarzenia z wyrażeniem:
atmosfera w klasie - każdy pisze jedno określenie i podaje kartkę koledze, który musi wymyślić inne określenia niż te znajdujące się na kartce.
6. Wspólnie dokonujemy podsumowania pracy grup zapisując na tablicy zgromadzone określenia z przyporządkowaniem ich do następującej tabeli
 
Atmosfera w klasie
pożądana niepożądana





 
 
7. Z następujących zabaw wyciągamy wnioski, jak osiągnąć pożądaną atmosferę w klasie:
- autsajder (wybrana osoba próbuje przywitać się z kimś wyciągając po kolei do wszystkich rękę, ale wszyscy ją ignorują). Pytam tę osobę, jak się czuła w takiej roli i wspólnie wyciągamy wnioski typu: izolowanie niektórych uczniów przez klasę nie sprzyja dobrej atmosferze.
- "Tak czy nie" - dwie osoby prowadzą dialog przy użyciu tylko tych słów stopniowo zwiększając głośność ich wymawiania. Tu wniosek może brzmieć: musimy umieć ze sobą rozmawiać, a to często oznacza pójście na kompromis.
- "Chroniący nas szałas" - klasa podzielona jest na 2 grupy. W każdej grupie jedno dziecko jest kierownikiem budowy, który z pozostałych osób buduje szałas, w którym może znaleźć schronienie. Pytam, jak się czuły osoby, które wybudowały sobie szałasy. Przypuszczalny wniosek: w klasie mamy czuć się bezpiecznie, wzajemnie otaczać się opieką.
- "Okienka" - uczniowie pracują w czteroosobowych grupach. Każda grupa otrzymuje szary papier, każdy uczeń w grupie bierze mazak w innym kolorze. Papier jest podzielony na 4 okienka, które uczniowie wypełniają zgodnie z poleceniem nauczyciela. Po lewej stronie u góry każdy maluje to, co przychodzi mu do głowy. Po prawej stronie u góry każdy próbuje wypełnić okienko swoim obrazkiem, wykłócając się o miejsce i zamalowując rysunki innych. Po lewej stronie u dołu wszyscy malują po kolei usiłując dokończyć zaczęty obrazek. Po prawej stronie u dołu wszyscy malują jednocześnie ustalony wcześniej obrazek. Zabawa ta powinna nasunąć uczniom spostrzeżenie, że zgodna praca w grupie daje satysfakcję i przynosi lepsze efekty.

8. Jako podsumowanie zajęć zadaję pytanie, co z tych zajęć zabiorą ze sobą do gimnazjum, gdzie wejdą w skład zupełnie nowej klasy.

Na zakończenie lekcji stajemy w kręgu i żegnamy się słowem: Hej wypowiadanym w taki sposób, by można było wywnioskować czy uczniom podobała się lekcja i w jakim nastroju będą wychodzić z klasy.

Opracowanie: Elżbieta Rojowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 17462


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.33



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.