Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Barbara Rerich
Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Scenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klasy V szkoły podstawowej

- n +

Scenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klas V szkoły podstawowej

TEMAT: RODZINA W ŻYCIU CZŁOWIEKA

TREŚCI I ZADANIA:
1. Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.
2. Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną.
3. Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie.

CELE: po przeprowadzonej lekcji uczeń
- zna i rozumie pojęcie rodzina
- uświadomi sobie znaczenie rodziny
- pozna podstawowe funkcje poszczególnych ich członków
- będzie widzieć swoje miejsce w rodzinie
- zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju

METODY I TECHNIKI PRACY: praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, rysunek, pogadanka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kłębek wełny, zagadki (ćwiczenia "Wędrując ku dorosłości" str. 5), czerwone serduszka, zdjęcia z gazet, sylwety taty, mamy i dzieci, magnetofon, karteczki samoprzylepne, duże arkusze papieru.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- rozdanie uczniom zagadek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 5)
- odczytanie hasła
- przypięcie na tablicy tematu zajęć: Rodzina
- uczniowie siedzą w kręgu, nauczyciel poleca wymienić nazwy członków rodziny podając sobie jednocześnie kłębek wełny. Uczniowie nawijają nić na kciuk i wymieniają członków rodziny. Powstaje pajęczynka.
- Nauczyciel pyta do czego podobna jest rodzina?, jakie więzi łączą jej członków?
- Nauczyciel pyta co stanie się gdy więzi rodzinne zostaną naruszone np.: przez rozwód, śmierć, kłótnie?
- Nauczyciel przecina nici pajęczyny, więzi zostają rozerwane
- Rozdanie uczniom czerwonych serduszek. Nauczyciel poleca zapisać na nich słowa, które kojarzą się z rodziną.
- Przypięcie na tablicy i odczytanie.



- próba ustalenia definicji rodziny: rodzinę stanowią tata (mężczyzna) i mama (kobieta) związani małżeństwem oraz ich dzieci. Dziadkowie i krewni należą do rodziny dalszej.
- Nauczyciel poleca wśród kolorowych zdjęć z gazet wybrać te, które przypominają ich rodzinny
- Omówienie. Uczniowie uzasadniają dlaczego wybrali te właśnie zdjęcia.
- Nauczyciel mówi: każdy z was zajmuje pewne miejsce w rodzinie i od każdego z jej członków czegoś się uczy. Zastanówcie się i zapiszcie na tych trzech karteczkach czego nauczyliście się od taty, mamy i rodzeństwa.
- Nauczyciel poleca przykleić karteczki pod sylwetami. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków na temat znaczenia rodziny w życiu człowieka, oraz funkcji jej członków. Podkreślenie roli matki i ojca, zwrócenie uwagi na to, że rodzice dopasowują swoje zadania do potrzeb rodziny i uzupełniają się nawzajem.

- powiedzieliśmy sobie co daje nam rodzina, zastanówmy się teraz jaki jest wasz wkład do rodziny, co każdy z was może jej dać, czym chce dla niej być? Spróbujcie to namalować.
- Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy: mama, tata, dzieci, dziadkowie
- Zawieszenie prac, obejrzenie i omówienie ich.
- Ewaluacja zajęć, pożegnanie.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL V

TEMAT: JESTEM GAŁĄZKĄ DRZEWA GENEALOGICZNEGO

TREŚĆ I ZADANIA:

1. Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? kim byli moi rodzice?
2. Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.
3. Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.
4. Wzbogacenie słownictwa o terminy związane ze swoją rodzinną i pokrewieństwem.

CELE: UCZEŃ

- uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności
- umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie
- potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców

METODY I TECHNIKI: praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, pogadanka heurystyczna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: foliogramy, karteczki samoprzylepne, Słownik języka polskiego, karty pracy, zdjęcia, magnetofon.

- Nauczyciel pokazuje foliogramy "Twoja i moja historia"
1. cytat "Kto nie wie skąd przychodzi i komu siebie zawdzięcza, ten nie odkryje też, dokąd powinien iść".
2. Kartka z albumem.
- Czy wiecie już o czym dzisiaj będziemy rozmawiać?
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup otrzymuje pojęcia, które należy odszukać w Słowniku języka polskiego.
I krewni, stryj, wuj, wujenka
II szwagier, szwagierka, teść, teściowa
III świekra, bratowa, kuzyn, bratanek
- Wyjaśnienie pojęć przez liderów przypięcie kartoników na tablicy.
- Nauczyciel wyjaśnia terminy krewni po mieczu i po kądzieli uszeregowanie i uporządkowanie karteczek.

- Nauczyciel pyta uczniów czy znają rodzinne tajemnice, poleca uzupełnić kuferek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 18)
- Omówienie prac dzieci, zwrócenie uwagi na fakt, że najwięcej o historii rodziny można się dowiedzieć od dziadków.
- Nauczyciel poleca w grupach obejrzeć zdjęcia rodziny które przynieśli uczniowie; włącza spokojną muzykę.
- Poleca uczniom naszkicować drzewo genealogiczne swojej rodziny na gotowych kartach pracy. Omówienie pracy, uczniowie opowiadają z czym mieli największy problem.
- Podsumowanie zajęć, w domu uczniowie mają za zadanie wykonać drzewo genealogiczne swojej rodziny.
- Ewaluacja zajęć, wypełnienie przez uczniów karteczek samoprzylepnych i przyklejenie na arkuszu ewaluacyjnym.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL. V

TEMAT: I WY STUDIUJECIE W "AKADEMII DOBRA".

TREŚCI I ZADANIA:

1. Uzmysłowienie uczniom ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej gdzie buduje się więź.
2. Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.
3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.

CELE: UCZEŃ

- dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga wejść w życie
- bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa
- zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń które wpływają na atmosferę domu.

METODY TECHNIKI PRACY: pogadanka, dyskusja, praca indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film "Akademia Dobra cz. I", łamigłówka.

- Pogadanka wprowadzająca do filmu: uzmysłowienie dzieciom, że w rodzinie uczymy się życia.
- Nauczyciel rozdaje uczniom łamigłówki (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 6)
- Odczytanie hasła "Szczęśliwą rodziną stajemy się każdego dnia".
- Projekcja filmu "Akademia Dobra cz. I".
- Refleksje uczniów po obejrzeniu filmu.
* czym jest dom?
* czego uczymy się w domu?
* kto jest wykładowcą, a kto słuchaczem?
* W jakim wnętrzu i wystroju czujemy się dobrze?
- W domu zaprojektujcie dom swoich marzeń, możecie wykorzystać czasopisma.
- Podsumowanie zajęć.

Opracowanie: mgr Barbara Rerich

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 18476
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 4
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014