AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Rerich
Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Scenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klasy V szkoły podstawowej

- n +

Scenariusze zajęć wychowania do życia w rodzinie dla klas V szkoły podstawowej

TEMAT: RODZINA W ŻYCIU CZŁOWIEKA

TREŚCI I ZADANIA:
1. Uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka.
2. Wzmocnienie poczucia więzi z rodziną.
3. Zrozumienie przez uczniów własnego miejsca w rodzinie.

CELE: po przeprowadzonej lekcji uczeń
- zna i rozumie pojęcie rodzina
- uświadomi sobie znaczenie rodziny
- pozna podstawowe funkcje poszczególnych ich członków
- będzie widzieć swoje miejsce w rodzinie
- zrozumie znaczenie relacji pomiędzy członkami rodziny dla własnego rozwoju

METODY I TECHNIKI PRACY: praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, rysunek, pogadanka.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kłębek wełny, zagadki (ćwiczenia "Wędrując ku dorosłości" str. 5), czerwone serduszka, zdjęcia z gazet, sylwety taty, mamy i dzieci, magnetofon, karteczki samoprzylepne, duże arkusze papieru.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- rozdanie uczniom zagadek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 5)
- odczytanie hasła
- przypięcie na tablicy tematu zajęć: Rodzina
- uczniowie siedzą w kręgu, nauczyciel poleca wymienić nazwy członków rodziny podając sobie jednocześnie kłębek wełny. Uczniowie nawijają nić na kciuk i wymieniają członków rodziny. Powstaje pajęczynka.
- Nauczyciel pyta do czego podobna jest rodzina?, jakie więzi łączą jej członków?
- Nauczyciel pyta co stanie się gdy więzi rodzinne zostaną naruszone np.: przez rozwód, śmierć, kłótnie?
- Nauczyciel przecina nici pajęczyny, więzi zostają rozerwane
- Rozdanie uczniom czerwonych serduszek. Nauczyciel poleca zapisać na nich słowa, które kojarzą się z rodziną.
- Przypięcie na tablicy i odczytanie.



- próba ustalenia definicji rodziny: rodzinę stanowią tata (mężczyzna) i mama (kobieta) związani małżeństwem oraz ich dzieci. Dziadkowie i krewni należą do rodziny dalszej.
- Nauczyciel poleca wśród kolorowych zdjęć z gazet wybrać te, które przypominają ich rodzinny
- Omówienie. Uczniowie uzasadniają dlaczego wybrali te właśnie zdjęcia.
- Nauczyciel mówi: każdy z was zajmuje pewne miejsce w rodzinie i od każdego z jej członków czegoś się uczy. Zastanówcie się i zapiszcie na tych trzech karteczkach czego nauczyliście się od taty, mamy i rodzeństwa.
- Nauczyciel poleca przykleić karteczki pod sylwetami. Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków na temat znaczenia rodziny w życiu człowieka, oraz funkcji jej członków. Podkreślenie roli matki i ojca, zwrócenie uwagi na to, że rodzice dopasowują swoje zadania do potrzeb rodziny i uzupełniają się nawzajem.

- powiedzieliśmy sobie co daje nam rodzina, zastanówmy się teraz jaki jest wasz wkład do rodziny, co każdy z was może jej dać, czym chce dla niej być? Spróbujcie to namalować.
- Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy: mama, tata, dzieci, dziadkowie
- Zawieszenie prac, obejrzenie i omówienie ich.
- Ewaluacja zajęć, pożegnanie.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL V

TEMAT: JESTEM GAŁĄZKĄ DRZEWA GENEALOGICZNEGO

TREŚĆ I ZADANIA:

1. Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? kim byli moi rodzice?
2. Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego.
3. Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoją rodziną.
4. Wzbogacenie słownictwa o terminy związane ze swoją rodzinną i pokrewieństwem.

CELE: UCZEŃ

- uzmysłowi sobie swoje konkretne miejsce w rodzinie i społeczności
- umie narysować drzewo genealogiczne uwzględniając siebie
- potrafi wsłuchiwać się we wspomnienia dziadków i rodziców

METODY I TECHNIKI: praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, pogadanka heurystyczna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: foliogramy, karteczki samoprzylepne, Słownik języka polskiego, karty pracy, zdjęcia, magnetofon.

- Nauczyciel pokazuje foliogramy "Twoja i moja historia"
1. cytat "Kto nie wie skąd przychodzi i komu siebie zawdzięcza, ten nie odkryje też, dokąd powinien iść".
2. Kartka z albumem.
- Czy wiecie już o czym dzisiaj będziemy rozmawiać?
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup otrzymuje pojęcia, które należy odszukać w Słowniku języka polskiego.
I krewni, stryj, wuj, wujenka
II szwagier, szwagierka, teść, teściowa
III świekra, bratowa, kuzyn, bratanek
- Wyjaśnienie pojęć przez liderów przypięcie kartoników na tablicy.
- Nauczyciel wyjaśnia terminy krewni po mieczu i po kądzieli uszeregowanie i uporządkowanie karteczek.

- Nauczyciel pyta uczniów czy znają rodzinne tajemnice, poleca uzupełnić kuferek (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 18)
- Omówienie prac dzieci, zwrócenie uwagi na fakt, że najwięcej o historii rodziny można się dowiedzieć od dziadków.
- Nauczyciel poleca w grupach obejrzeć zdjęcia rodziny które przynieśli uczniowie; włącza spokojną muzykę.
- Poleca uczniom naszkicować drzewo genealogiczne swojej rodziny na gotowych kartach pracy. Omówienie pracy, uczniowie opowiadają z czym mieli największy problem.
- Podsumowanie zajęć, w domu uczniowie mają za zadanie wykonać drzewo genealogiczne swojej rodziny.
- Ewaluacja zajęć, wypełnienie przez uczniów karteczek samoprzylepnych i przyklejenie na arkuszu ewaluacyjnym.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KL. V

TEMAT: I WY STUDIUJECIE W "AKADEMII DOBRA".

TREŚCI I ZADANIA:

1. Uzmysłowienie uczniom ponadczasowości rodziny - domu jako przestrzeni duchowej gdzie buduje się więź.
2. Zwrócenie uwagi na ważność rodziny jako miejsca socjalizacji młodego człowieka.
3. Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia, który powinien zauważyć potrzebę przytulności wnętrza i wystroju domu.

CELE: UCZEŃ

- dostrzeże ważność więzi rodzinnej, która pomaga wejść w życie
- bardziej doceni starania rodziców zapewniających potrzeby bytowe i dających poczucie bezpieczeństwa
- zwróci uwagę na schludność i estetykę pomieszczeń które wpływają na atmosferę domu.

METODY TECHNIKI PRACY: pogadanka, dyskusja, praca indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film "Akademia Dobra cz. I", łamigłówka.

- Pogadanka wprowadzająca do filmu: uzmysłowienie dzieciom, że w rodzinie uczymy się życia.
- Nauczyciel rozdaje uczniom łamigłówki (ćw. "Wędrując ku dorosłości" E. Purzycka, M. Selke str. 6)
- Odczytanie hasła "Szczęśliwą rodziną stajemy się każdego dnia".
- Projekcja filmu "Akademia Dobra cz. I".
- Refleksje uczniów po obejrzeniu filmu.
* czym jest dom?
* czego uczymy się w domu?
* kto jest wykładowcą, a kto słuchaczem?
* W jakim wnętrzu i wystroju czujemy się dobrze?
- W domu zaprojektujcie dom swoich marzeń, możecie wykorzystać czasopisma.
- Podsumowanie zajęć.

Opracowanie: mgr Barbara Rerich

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 25144


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 4