Katalog

Ewa Socha
Fizyka, Różne

Przedmiotowy system oceniania z fizyki - klasa III gimnazjum, rok szkolny 2003/2004

- n +

Przedmiotowy system oceniania fizyka - klasa III Gimnazjum rok szkolny 2003/2004

1. Stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu fizyki
a) stosuje terminy i pojęcia fizyczne, a tym samym matematyczno - przyrodnicze
podstawowe pełne
- zna i stosuje podstawowe pojęcia fizyczne
- zna i stosuje podstawowe prawa i definicje z działu "elektrostatyka", "prąd elektryczny", "optyka" oraz "fizyka jądrowa"
- stosuje poznane wzory, prawo Coulomba, prawo Ohma, prawo Kirchkoffa, praca i moc prądu elektrycznego, szeregowe i równoległe łączenie oporów, siła elektrodynamiczna, parametry prądu przemiennego, parametry transformatora
- potrafi wyjaśnić i podać przykłady pojęć i zjawisk fizycznych
- potrafi zastosować poznane prawa i definicje
- potrafi wykonać i przekształcić wzory występujące w poznanych prawach i definicjach
2. Wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych;
podstawowe pełne
- umie zastosować poznane wzory do obliczeń praktycznych np. obliczanie oporu zastępczego lub obliczanie przekładni transformatora - umie rozwiązać zadania problemowe z zastosowaniem poznanych wzorów, definicji i pojęć
- potrafi zaproponować nowe, ciekaw-sze rozwiązanie np. jak zapobiegać szkodliwości elektryzowania paliw

3. Rozumie poznane zagadnienia;
podstawowe pełne
- rozumie prawo Coulomba, prawo Ohma, prawo Kirchhoffa,
- rozumie jak działa transformator
- rozumie na czym polega elektryzowanie ciał
- rozumie na czym polega szeregowe i równoległe łączenie oporów
- rozumie na czym polega reakcja jądrowa i rozpad promieniotwórczy
- rozumie sens fizyczny takich pojęć jak ładunek elementarny, indukcja elektrostatyczna, magnetyczna przekładnia transformatorowa, natężenie, napięcie, praca, moc pradu, reaktor
- wie dlaczego i kiedy stosujemy szeregowe, równoległe i mieszane połączenia oporów
- wie gdzie stosuje się poznane prawa

4. Odczytuje, wykreśla;

- potrafi wykreślić wykres zależności I = f (v) z prawa Ohma
- potrafi wykreślić wykres prądu przemiennego, stałego
- zna zwrot linii pola magnetycznego wokół przewodnika prostoliniowego, kołowego i zwojnicy (selenoidu)
- zna przebieg linii pola elektrycznego centralnego i jednorodnego oraz pola magnetycznego
- zna wykres rozpadu liczby atomów, pierwiastka promieniotwórczego
- zwraca uwagę na prawa Ohma i Kirchhoffa oraz jego zastosowanie w przemyśle elektrotechnicznym
- zwraca uwagę na prawo rozpadu promieniotwórczego i szkodliwość pierwiastków promieniotwórczych

5. Wyjaśnia, opisuje i dokonuje analizy;
podstawowe pełne
- wyjaśnia pojęcia elektryzowania ciał, indukcji pola magnetycznego, promieniotwórczości naturalnej i sztucznej, siły Lorentza, reguły śruby prawoskrętnej, prądu indukcyjnego, indukcji elektrostatycznej, - analizuje i znajduje odniesienie do codziennych aspektów życia np. bezpieczeństwo przewozu paliw czy stosowanie ekologicznych materia-łów budowlanych
6. Stosuje zintegrowaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów;

- potrafi łączyć umiejętności fizyczne, matematyczne, biologiczne, chemiczne, techniczne w celu rozwiązywania problemów np. z zakresu ochrony środowiska - problemu "Budować czy nie budować reaktory jądrowe?"

Opracowanie: mgr Ewa Socha

Wyświetleń: 1235


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.