AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Kijowska
Biologia, Konspekty

AIDS - fakty i mity. Konspekt lekcji biologii

- n +

Co wiemy na temat AIDS?

KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII
AIDS - fakty i mity

Cele operacyjne:
- uczeń potrafi zdefiniować pojęcia AIDS, HIV
- potrafi określić etiologię wirusa
- wskazuje drogi zakażenia wirusem
- potrafi obalić mity nt przenoszenia HIV przez owady i kontakty z chorymi
- potrafi wskazać sytuacje w których możemy zarazić się wirusem
- rozróżnia zachowania ryzykowne
- charakteryzuje objawy zakażenia wirusem
- dostrzega szkodliwy wpływ uzależnień

Metody: pogadanka, rozmowa kierowana, burza mózgów

Formy pracy: praca w grupach, zbiorowa

Pomoce dydaktyczne: plakaty reklamowe, teksty źródłowe na temat AIDS, encyklopedie medyczne

Przebieg lekcji:

I. Przypomnienie wiadomości o układzie odpornościowym człowieka.
1. Skład i rola krwi
2. Podział leukocytów
3. Rola limfocytów w systemie odpornościowym człowieka

II. Wyjaśnienie pojęć AIDS, HIV
A - acquired (nabyty)
I - immune (układ odpornościowy)
D - deficiency (niedobór odporności)
S - syndrom (zespół objawów)

H - human (ludzki)
I - immunodeficiency (niedobór odporności)
V - virus (wirus)

AIDS - Zespół Nabytego Niedoboru Odporności
HIV - Ludzki wirus niedoboru odporności

III. Praca zespołowa.
Klasa podzielona na cztery zespoły pracuje z materiałami na temat AIDS dostarczonymi przez nauczyciela. W klasie rozwieszone plakaty o AIDS
Uczniowie po zapoznaniu się z materiałami udzielają odpowiedzi na postawione każdej grupie pytania

.
1 grupa- Kiedy po raz pierwszy odkryto wirus HIV?
2 grupa- Jak rozprzestrzeniał się wirus HIV?
3 grupa- W jaki sposób można zarazić się wirusem HIV?
4 grupa- Kiedy nie można zarazić się wirusem HIV?

W czasie, kiedy uczniowie pracują nauczyciel nadzoruje ich pracę, pomaga i tłumaczy niezrozumiałe fragmenty tekstu. Po określonym przez nauczyciela wcześniej czasie poszczególne zespoły prezentują wyniki swojej pracy.

IV. W trakcie dyskusji uczniowie zapisują na tablicy wyrazy, zwroty kojarzące się im z AIDS. Nauczyciel kieruje rozmową w taki sposób, aby uczniowie sami zauważyli, że zwykłe kontakty z osobą chorą na AIDS, przy zachowaniu podstawowych zasad higieny, są bezpieczne.

V. Najważniejsze spostrzeżenia zapisane są w postaci notatki.
1. Wirus po raz pierwszy wyizolowali francuscy i amerykańscy naukowcy.
2. Wirus rozprzestrzeniał się z Afryki do Ameryki, Europy i Azji.
3. Zakazić się można wirusem poprzez kontakty seksualne, przez krew, od zakażonej matki w czasie ciąży, porodu i karmienia.
4. HIV wykryto do tej pory
- w krwi
- płynie nasiennym
- wydzielinie pochwy
- mleku matki
- ślinie, pocie, łzach
5. HIV nie jest przenoszony
- przez powietrze
- zwykłe kontakty międzyludzkie w domu, w szkole
- przez żywność, wodę
- korzystanie ze wspólnej toalety
- nie jest przenoszony przez owady (np. komary)
- nie można się zarazić podając rękę osobie chorej

VI. Podsumowanie lekcji
Uczniowie na podstawie materiałów źródłowych (np. encyklopedie medyczne)
charakteryzują objawy zakażenia wirusem.
Wybrani wcześniej uczniowie przedstawiają scenkę "Dzień narkomana"

Praca domowa
Jaki jest związek między uzależnieniami (np. narkomanią) a rozprzestrzenianiem się AIDS?

Opracowanie: Marta Kijowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5287


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0