Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Strzelczyk
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Fizyka w przedszkolu

- n +

Fizyka w przedszkolu

Fizyka to próba zrozumienia zjawisk otaczającego nas świata.
Ogromną ciekawość świata wykazują dzieci w wieku przedszkolnym. Ich uwaga skoncentrowana jest nie tylko na ludziach, ale również na przedmiotach, które dotykają, smakują, wąchają, wrzucają do wody, itp.. W ten sposób doświadczają i uczą się, a poprzez konkretne doświadczenia za pomocą zmysłów dochodzą do wniosków.

Nauka i wiedza oznaczają coś tajemniczego, zagadkę, którą można zgłębiać i odkrywać. A mając swobodę w podejmowaniu działań, dzieci mogą zdobywać swoje różnorodne doświadczenia jako wynalazcy,
badacze, naprawiacze, itp.

"Umysł dziecka postrzega otaczający świat jako całość - wyodrębniając przedmioty i zjawiska, ale nie szufladkując ich. I tak powinno zostać".[1]
Mały człowiek potrzebuje konkretnego kontaktu z przedmiotami. Działania te prowadzą do nowych doznań i
nowej wiedzy, do której każde dziecko może się później odwołać.

Spoglądając na system nauczania w Polsce powiemy, że przedmiot fizyka pojawia się dopiero w gimnazjum, ale to nie prawda. Fizyka, może nie jako przedmiot, ale zabawy badawcze realizowana jest od lat w przedszkolu. Polega na obserwacjach, wyciąganiu wniosków i budowaniu modeli, korygowaniu błędnych wniosków z obserwacji, prezentowaniu zjawisk pozwalających dostrzec rzeczywisty obraz świata fizycznego.

Wobec powyższego przedstawiam przykładowy konspekt pracy z dziećmi w zakresie fizyki - poznawania świata i zależności w nim panujących.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ - FIZYKA W PRZEDSZKOLU

Grupa dzieci: 6-latki
Temat zajęć: Zabawy z wodą.
Cel: eksperymentowanie, obserwowanie praw fizyki.
Cel operacyjny:
Dziecko (dzieci) potrafi:
- potrafi zrelaksować się i odprężyć,
- uczestniczy w zabawie zespołowej,
- czuje się bezpieczne w otoczeniu,
- zdobywa pewność siebie,
- wie, że są ciężkie i lekkie płyny oraz przedmioty,
- wie jak można oczyścić brudną wodę,
- potrafi obserwować,
- potrafi analizować i wyciągać wnioski.

Pomoce:
Ad 2) obrazki przedstawiające: zbiornik wodny, jezioro, morze, chmury deszczowe, kran, studnia, rzeka, strumień górski, staw; butelka napełniona wodą czystą i brudną, pojemnik z wodą (słoik);
Ad 7) ilustracje do opowiadania Barbary Waglewskiej "Niezwykłe przygody kropelek wody" przedstawiające obieg wody w przyrodzie;
Ad 3) słoiki o różnych pojemnościach lub szklanki; syrop czerwony, olej;
Ad 4) korek, plastelina, spinacz biurowy, wacik - patyczek, tamponik z waty, kamień, papier, piasek, styropian skruszony, skorupki od orzecha, drewno, itp.;
Ad 5) 6 przeźroczystych kubeczków z plastiku, filtr do kawy, bardzo drobny piasek (np. dla ptaków ze sklepu zoologicznego), nieco grubszy piasek, żwir oraz trochę aktywnego węgla;
Ad 6) trzy arkusz szarego papieru, pojemnik ze spryskiwaczem, miska z wodą, 4 mokre ręczniki, szarfy niebieskie i czerwone,, magnetofon i nagranie - deszcz.
Ad 8) widokówki, obrazki z czasopism przedstawiające wodę, wcześniej używane arkusze szarego papieru, rozwodniona przez dzieci farba plakatowa, klej.

I

1. "POWITANIE" - zabawa integracyjna przy piosence:

(wszystkie dzieci śpiewają na melodię "Pojedziemy na łów")

"Witaj, witaj... (imię dziecka)
powiedz, jestem tu
(... dziecko odpowiada:" jestem tu ")
Jak to miło, że jesteś tu
Tak się cieszę, aż brak mi tchu,
Że ty jesteś tu".

Zabawa trwa aż wszystkie dzieci zostaną powitane.

2. Zabawa poszukująca "Szukamy wody w naszej sali" - dzieci wyszukują wcześniej ukryte przez nauczycielkę ilustracje przedstawiające wodę oraz pojemniki napełnione wodą. Omówienie rodzajów wody oraz miejsc jej występowania na podstawie zebranych ilustracji. (Można dodatkowo wykorzystać slajdy lub fragment nagrania z kasety video).

II

3. "Mieszanie płynów"
- wykorzystanie znalezionej w sali butelki z wodą czystą.
Dzieci przelewają wodę do dwóch jednakowych słoików (szklanek) - dzielą zawartość butelki. Jeden pojemnik wykorzystują do eksperymentu.

Do szklanki z wodą wlewamy łyżką po kolei czerwony syrop, a potem olej. Nie mieszamy. Patrząc na szklankę z boku, widzimy, że syrop opada na dno, a olej pływa na powierzchni.

Na podstawie mieszanki różnych płynów z wodą można rozpoznać, który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.

4. "Co pływa, a co tonie i dlaczego?" - wrzucanie do wody różnych przedmiotów.
Do pojemnika pozostałego z wcześniejszego eksperymentu - drugi pojemnik, dzieci wrzucają kolejno: kamień, piasek, spinacz biurowy i omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski. Następnie wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty - omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.
Na koniec zostawiamy plastelinę i tampon z waty, patyczek - wacik.
Nauczycielka prosi dziecko o wrzucenie kulki z plasteliny - dzieci obserwują co się z nią dzieje, a następnie tę samą plastelinę rozpłaszcza i kładzie na wodzie - plastelina nie tonie. Dzieci wyciągają wnioski dlaczego tak się dzieje.
Podobnie z wacikami: tampon nasiąknie wodą i utonie, a patyczek - wacik, będzie pływał.

5. "Oczyszczalnia" - zbudowana wspólnie z dziećmi.
Po wcześniejszych eksperymentach zostało nam dużo brudnej wody, która jednak brudzimy więcej dosypując ziemię i rozgniecioną kredę. Proponujemy dzieciom oczyszczenie wody poprzez zbudowanie oczyszczalni, krótko wprowadzając do tematu.
Na dnie pięciu pojemników wykonujemy trzy otwory. Do pojemnika bez otworów wkładamy filtr do kawy i nieco wyżej od dna mocujemy gumką na górnym jego brzegu. Na ten kubek nakładamy następny wypełniony aktywnym węglem do wysokości równej grubości dwóch palców. Kolejny kubek wypełniamy warstwą drobnego piasku, kubek z warstwą grubego piasku, a na koniec kubek z drobnym żwirem, do którego wlewamy brudną wodę. Obserwujemy przeciskanie się wody przez różne warstwy.
Trwa to dość długo w związku z tym przechodzimy do następnego punktu zajęć.

6. Ćwiczenia ruchowe - metodą ruchu rozwijającego.
Przygotowanie: trzy arkusz szarego papieru tworzącełąkę, pojemnik ze spryskiwaczem, miska z wodą, 4 mokre ręczniki, magnetofon i nagranie - deszcz.
a) "Chodzenie po łące" - (nauczycielka skrapia arkusze szarego papieru) chodzenie boso na palcach, na piętach po łące pokrytej "rosą",
b) "Pada deszcz" - moczenie palców w misce z wodą i delikatne chlapanie na koleżanki i kolegów,
c) "Kałuże" - dzieci w parach. Przeprowadzanie kolegi przez brudną wodę tak, aby "nie zamoczył" stóp. Dziecko przekraczające kałuże ma zamknięte lub zawiązane chustką oczy. Ścieżkę do przejścia wyznacza szarfami nauczycielka.
d) "Krzesełko" - troje dzieci. Nauczycielka rozkłada mokre ręczniki tworząc "rzeczkę" z zakrętami. Zadaniem dzieci jest przeniesienie trzeciego dziecka na krzesełku nad rzeczką tak, aby nie spadło i nie zamoczyło się. Dzieci niosące i ewentualnie upuszczone dziecko, będą miały kontakt z mokrym ręcznikiem.
e) "Kołysanie" - przy dźwiękach z magnetofonu - deszcz, w parach, na siedząco, objęcie partnera i kołysanie.

Powrót do wcześniejszego eksperymentu. Wyciągnięcie wniosków - zrozumienie, ile wysiłku kosztuje oczyszczanie zabrudzonej wody.

III

7. Słuchanie opowiadania B. Waglewskiej "Niezwykłe przygody kropelek wody" - z wykorzystaniem ilustracji.
Omówienie ilustracji w powiązaniu z usłyszanym opowiadaniem.

8. "Gdzie znajdziemy wodę?" - praca grupowa - przyklejanie obrazków według własnych pomysłów i kończenie brakujących części własnym pomysłem poprzez malowanie farbą plakatową na arkuszach szarego papieru.

Opracowanie: Małgorzata Strzelczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6815
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014