Katalog

Małgorzata Gruca
Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego - j. niemiecki

- n +

Profesor.pl - Plan rozwoju zawodowego

MAŁGORZATA GRUCA
NAUCZYCIEL JĘZYKA NEMIECKIEGO

staż pracy: 7 lat

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 W STAROGARDZIE GDAŃSKIM



PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO



Akty prawne:

  • Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli)
  • Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli


Autorefleksja

Jestem nauczycielem z 7 - letnim stażem pedagogicznym. Fakt ten czyni możliwym dokonanie przeze mnie oceny mojej dotychczasowej pracy zawodowej. Jest mi teraz, po upływie tylu lat, łatwiej dostrzec, w jakim kierunku powinien potoczyć się mój rozwój jako nauczyciel. Dzięki zdobytemu doświadczeniu mogę stwierdzić, że ciągłe doskonalenia swojego warsztatu pracy jest koniecznością, a to wiąże się z ustawicznym kształceniem i doskonaleniem zawodowym. Dużą pomocą jest tu wymiana doświadczeń z innymi kolegami, wykładającymi ten sam przedmiot, lub pokrewne, a nawet uczącymi za granicą.

Dotychczasowe lata pracy jako nauczyciel pomogły mi poznać swoje dobre i złe strony. Jestem również świadoma tego, że jeszcze niejednokrotnie przyjdzie mi spotkać się z zupełnie nowymi sytuacjami i doświadczeniami. Już teraz jednak mogę stwierdzić, że nie tylko należy realizować codzienne obowiązki nauczyciela i wychowawcy, ale także wykraczać poza nie. Stąd wiem, jak ważna jest moja działalność pozalekcyjna i dlatego chcę traktować ją, jak dotąd, z zaangażowaniem, włączając się w realizację zadań na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji.

W mojej pracy koncentruje się na rozwoju zainteresowań i umiejętności uczniów zarówno zdolnych, jak i tych, którzy mają kłopoty w nauce. Staram się do lekcji dołączać materiały kulturoznawcze, by w ten sposób przełamywać bariery i uprzedzenia, jakie czasami można zaobserwować u uczniów i rodziców. Przełamanie tychże barier jest dla nas niezbędne, chociażby, dlatego, że Polska stara się o przystąpienie do Unii Europejskiej, a właściwe funkcjonowanie naszego kraju w ramach tej wspólnoty jest niemożliwe, jeżeli nasze działania będą powodowane negatywnymi uczuciami. Do integracji z unią na pewno potrzebne są umiejętności językowe i chęć poznania nowego kraju, tą wiedzę zdobywają uczniowie na moich zajęciach, na których stosuję metody i formy pracy ich aktywizujące. Postaram się również przekazać uczniom wiedzę, w jaki sposób można korzystać z najnowszych zdobyczy techniki do nauki i szukania informacji (internet). W miarę możliwości będę starała się to wykonać w ramach zajęć lekcyjnych w pracowni komputerowej.

Zawarte w planie dydaktycznym zadania wychowawcze, są niezmiernie ważne, dlatego staram się odpowiedzialnie i konsekwentnie je realizować. Pracuję nad osiąganiem jak najlepszych wyników we współpracy z rodzicami uczniów, umożliwiają mi to comiesięczne konsultacje, a w razie potrzeby i częstsze spotkania. W centrum moich zainteresowań w tej dziedzinie jest także najpełniejsza integracja powierzonego mi zespołu klasowego, co będę starała się uzyskać w czasie zajęć lekcyjnych i poza nimi.

Sądzę, że powinnam poszerzać wiedzę w zakresie języka i kultury Niemiec, dlatego kontynuuję studia magisterskie na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku: filologia germańska. Chcę również w tym okresie korzystać z warsztatów metodycznych organizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego, a także w miarę możliwości przez CEN w Gdańsku. W ten sposób mój rozwój zawodowy powinien przebiegać harmonijnie i naturalnie, co z pewnością pozytywnie odbije się na mojej pracy dydaktycznej i wychowawczej.

W mojej pracy, która daje mi satysfakcję i poczucie spełnienia zawodowego, kieruję się zasadami etyki zawodowej. Również moim wychowankom staram się zaszczepić entuzjazm i pasję, dzięki którym możemy poczuć prawdziwe zadowolenie, z tego, co robimy. Dotychczasowe umiejętności, wiedza i doświadczenie umożliwiają mi patrzenie z optymizmem na to, co przyniesie następny rok, a więc realizację poniższego planu rozwoju zawodowego, przyniesie to wiele korzyści zarówno mnie, jak i uczniom, ich rodzicom, a także szkole, w której pracuję.

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO NA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

  1. Imię i nazwisko: MAŁGORZATA GRUCA
  2. Szkoła: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 W STAROGARDZIE GDAŃSKIM
  3. Data rozpoczęcia stażu: 01.09. 2000
  4. Czas trwania stażu: .....................................
  5. Opiekun stażu: INŻ. PIOTR RIBICKI
  6. Staż pracy ogółem: 7 lat pracy pedagogicznej
  7. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel kontraktowy
  8. Wykształcenie: wyższe zawodowe (tytuł licencjata) z przygotowaniem pedagogicznym, ukończony kierunek - filologia germańska w zakresie nauczania języka niemieckiego w Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych Uniwersytetu Gdańskiego
  9. Posiadane kwalifikacje: nauczyciel języka niemieckiego w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach
  10. Ukończone formy doskonalenia zawodowego:
  • Kolegium Teologiczne w Pelplinie o specjalności katechetycznej - 1995
  • egzamin językowy: Zertifikat Deutsch als Fremdsprache w Goethe - Institut; organizator: Uniwersytet Gdański, Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych - 1995
  • kurs pedagogiczno - metodyczny dla nauczycieli języka niemieckiego (280 h); organizator: Uniwersytet Gdański, Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych - 1996
  • egzamin językowy: Oberstufe na Universität Trier w Niemczech - 1998
  • kurs: diagnozowanie osągnięć szkolnych uczniów (40 h); organizator: CEN w Gdańsku - 1999
  • warsztaty metodyczne: Internet na lekcji języka niemieckiego; organizator Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego Oddział w Olsztynie
  • kurs: przygotowanie planu rozwoju zawodowego - 2000
  1. Uwagi:
  • pozytywna opinia na temat przeprowadzonej lekcji wydana przez doradcę metodycznego języka niemieckiego z CEN w Gdańsku - 2000
  • wyróżniająca ocena pracy - 2000
  1. Dorobek zawodowy:
  • ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych (przekwalifikowanie się z nauczyciela religii na nauczyciela języka niemieckiego, ukończenie KKNJO w Gdańsku, studia na UG, kierunek: filologia germańska)
  • zdobywanie różnych doświadczeń zawodowych i podnoszenie umiejętności poprzez porównywanie i analizę swojego warsztatu pracy z innymi nauczycielami przedmiotu, a także nauczycielami szkół niemieckich (lekcje prowadzone pod okiem metodyków w ramach zajęć w kolegium językowym, dwukrotne uczestnictwo w wymianie polsko - niemieckiej wymianie uczniowskie i uczestniczenie jako obserwator w zajęciach dydaktycznych w niemieckim gimnazjum w Norderstedt, wraz z kolegą napisanie, wyreżyserowanie i wystawienie mini-sztuki w ramach II Wieczoru Niemieckiego organizowanego przez CED w Tczewie
  • nauczanie różnych wiekowo grup: od klasy IV - tej szkoły podstawowej, przez gimnazjum, szkołę zawodową - Zespół Szkół Ekonomicznych, po naukę dorosłych w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych i Policealnym Studium Zawodowym "Wiedza"; samodzielne przygotowywania materiałów do pomiaru dydaktycznego i rozkładów materiału
  • działalność w Polskim Stowarzyszeniu Nauczycieli Języka Niemieckiego i współpraca ze Stowarzyszeniem Mniejszości Niemieckiej (prowadzenie nauki języka niemieckiego w ramach kolonii)
  • współpraca przy prowadzeniu kroniki szkolnej
  • prowadzenie protokólarza zespołu przedmiotów humanistycznych i aktywne uczestnictwo w pracach w/w
  • praca w komisjach opracowujących program wychowawczy szkoły, szkolny system oceniania, a także ustalających regulaminy organizujące życie szkoły
  • wprowadzanie metod aktywizujących uczniów (projektowej), projekty uczniów wykorzystywane są do wzbogacania wystroju sali lekcyjnej i służą dalej innym jako pomoce naukowe
  • wykorzystywanie w ramach kółka przedmiotowego nowoczesnych technik komputerowych (r. szk. 1999/2000 w PG 2)
  • przedstawienie na konferencji metodycznej nauczycieli języka niemieckiego propozycji przedmiotowego systemu oceniania (wrzesień 1999, Gdańsk, CEN).
  • lekcja hospitowana przez doradcę metodycznego z końcową oceną bardzo dobrą
  • organizacja wycieczek przedmiotowych (klasowych) dla kilku klas
  1. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
  1. Kierunki rozwoju (zakresy działań, strefy rozwoju zawodowego):
  1. Kompetencje przedmiotowo - metodyczne (STREFA DYDAKTYCZNA)
  2. Kompetencje osobowościowe i wychowawcze: (STREFA WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZA I OSOBISTA)
  3. Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji (STREFA ORGANIZACYJNA)

  1. Plan działania:
Lp. Działania Forma / metoda Termin realizacji Dowody realizacji
R
o
z
w
ó
j

k
o
m
p
e
t
e
n
c
j
i

p
r
z
e
d
m
i
o
t
o
w
o
-
m
e
t
o
d
y
c
z
n
y
c
h
tworzenie własnego warsztatu pracy dobierając podręczniki, zeszyty ćwiczeń, zestawy testów, czasopisma metodyczne analiza wybranych zestawów, tworzenie lub modyfikacja rozkładów materiału, uczestnictwo w spotkaniach w Stowarzyszeniu Mniejszości Niemieckiej i w CEN promujących nowe podręczniki, korzystanie z czasopism metodycznych i pozycji dydaktycznych (dostępnych w internecie i wydawanych w kraju i za granicą) na bieżąco



wrzesień 2000



na bieżąco
rozkłady materiałów modyfiko- wane w trakcie realizacji, testy dostosowywane do konkretnej klasy, dodatkowe materiały realizowa-ne na lekcji znajomość nowych metod i kierunków, jakie można dostrzec w dydaktyce języków obcych (związanych z tematem pracy magisterskiej, przeze mnie pisanej)
tworzenie i organizowanie pomocy naukowych współpraca z rodzicami i uczniami na bieżąco wystrój sali
wykorzystywanie na lekcji metod aktywizujących uczniów w celu przystosowania sali do nauki języka obcego i eksponowania prac uczniów, metoda projektowa na bieżąco wystrój sali
dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania ucznia analiza materiałów glottodydaktycznych na bieżąco wzory testów,
współpraca z nauczycielami w zakresie realizacji ścieżek edukacyjnych wycieczki,
dobieranie tematów lekcji
na bieżąco zapisy w dziennikach lekcyjnych
przygotowanie uczniów do konkursów, turniejów itp. dodatkowe materiały, 1999/2000 zajęcia pozalekcyjne (w PG 2)
opracowanie systemu oceniania tekst 1999/2000
2000/2001
zreferowanie systemu oceniania na konferencji metodycznej w CEN-ie w Gdańsku (wrzesień 1999)
wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej opracowywanie materiałów, planów, tekstów techniką komputerową, korzystanie z Internetu w czasie zajęć pozalekcyjnych (PG 2), korzystanie z encyklopedii multimedialnych i programów komputerowych na bieżąco 1999/2000 dziennik zajęć
analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć rozmowy, rozmowy, arkusze samooceny, arkusze obserwacji lekcji
arkusze samooceny, arkusze obserwacji lekcji hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, rozmowa po przeprowadzonej lekcji, hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, rozmowa po przeprowadzonej lekcji, dokumenty pohospitacyjne, arkusze obserwacji lekcji
uczestniczenie w doskonaleniu warsztatu i metod pracy pedagogicznej kursy językowe w kraju i za granicą, kursy metodyczne, dydaktyczne, warsztaty, seminaria, obserwacja lekcji otwartych, studia w Kolegium dla Nauczycieli Języków Obcych i na Uniwersytecie Gdańskim na kierunku Filologia Germańska, aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb moich i szkoły w latach wcześniej-szych i na bieżąco zaświadczenia, certyfikaty, dyplom, arkusze obserwacji lekcji
dokumentowanie własnego działania analiza dokumentów, korzystanie z nowych pomysłów w trakcie lekcji na bieżąco scenariusze zajęć, programy, plany, arkusze samooceny, testy
R
o
z
w
ó
j

k
o
m
p
e
t
e
n
c
j
i

o
s
o
b
o
w
o
ś
c
i
o
w
y
c
h

i

w
y
c
h
o
w
a
w
c
z
y
c
h
uczestniczenie w opracowaniu programu wychowawczego szkoły / planu realizacji godzin wychowawczych dyskusja, prace w zespole opracowującym program wychowawczy szkoły sierpień/ wrzesień 1999 i 2000 opracowanie i realizacja programu wychowawczego szkoły i klasy
zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela - wychowawcy analiza dokumentówanaliza dokumentów wrzesień 2000 stworzenie programu wychowawczego klasy
wstępna ocena własnych umiejętności określenie formuły oceny, autorefleksja określenie formuły oceny, autorefleksja określenie rzeczywistej długości staży adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości
kierowanie i zarządzanie zespołem klasowym i rodzicielskim, spotkania z rodzicami w ramach konsultacji i dodatkowe w razie potrzeby, wizyty w domach uczniów na bieżąco zapisy w dzienniku,
sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami prowadzenie spotkań z rodzicami prowadzenie spotkań z rodzicami zapisy w dzienniku
integrowanie zespołu klasowego wycieczki, godziny wychowawcze, spotkania pozalekcyjne na bieżąco zapisy w dzienniku
poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków rozmowy, wizyty w domu, współpraca z pedagogiem szkolnym sierpień/ wrzesień 2000 zapisy w dzienniku, spotkania z rodzicami
diagnozowanie problemów środowiskowych diagnozowanie problemów środowiskowych na bieżąco  
realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie z szkolnym programem wychowawczym rozmowy, zajęcia lekcyjne (godziny wychowawcze, pogadanki) na bieżąco zapisy w dzienniku
rozpoznawanie problemów uczniów i rozwiązywanie ich za pomocą odpowiednich strategii współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami uczącymi w mojej klasie, kierowanie uczniów do poradni psychologiczno - pedagogicznej na bieżąco opinie z poradni psychologiczno - pedagogicznej
motywowanie i wspieranie ucznia w rozwoju rozmowy na bieżąco  
modelowanie sytuacji wychowawczych zajęcia podczas godzin wychowawczych na bieżąco zapisy w dzienniku
stosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i poznawczej w prowadzeniu zespołu klasowego korzystanie z czasopism fachowych, podręczników na bieżąco  
rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych autorefleksja, samoocena na bieżąco  
uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym w szkole zespół wychowawczy, zespół przedmiotów humanistycznych - rozmowy, kursy dokształcające, rady szkoleniowe na bieżąco protokólarz zespołu przedmiotów humanistycznych, uczestnictwo w radach pedagogicznych
określanie swoich mocnych i słabych stron, analiza, rozmowy z hospitującymi i obserwującymi lekcje, na bieżąco, poprzedni rok arkusz samooceny
dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja przygotowanie materiałów (sprawozdanie z systemu oceniania) na posiedzenie rady pedagogicznej, publikacja planu rozwoju zawodowego w portalach edukacyjnych Internetu, referowanie przedmiotowego systemu oceniania (konferencja metodyczna w CEN-ie w Gdańsku) na bieżąco, poprzedni rok materiały z rady pedagogicznej, portale edukacyjne Internetu
określenie dalszej drogi rozwoju wnioski do dalszej pracy    
D
z
i
a
ł
a
n
i
a

n
a

r
z
e
c
z

r
o
z
w
o
j
u

s
z
k
o
ł
y

i

s
y
s
t
e
m
u

e
d
u
k
a
c
j
i
zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działania szkoły analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie), śledzenie informacji w czasopismach nauczycielskich i Internecie analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawa, rozporządzenie), śledzenie informacji w czasopismach nauczycielskich i Internecie sierpień 2000 poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego
prowadzenie dokumentacji szkolnej (dziennik, arkusze ocen, arkusz spostrzeżeń, plan dydaktyczny nauczania, konspekty zajęć ...) zgodnie z przepisami analiza, refleksja, modyfikacja planu dydaktycznego w miarę potrzeb na bieżąco dokumentacja szkolna
dokumentacja szkolna współpraca z rodzicami, wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, uczestniczenie w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli (kursy, warsztaty, rady szkoleniowe, praca w zespołach przedmiotowych) na bieżąco zaświadczenia,
aktywne uczestnictwo w tworzeniu podstawowych dokumentów szkolnych prace nad systemem oceniania, programem wychowawczym szkoły, planem rozwoju szkoły, regulaminami dotyczącymi życia szkoły na bieżąco poprzednie lata, sierpień 2000
na bieżąco
istniejące dokumenty szkolne, zapisy w dzienniku lekcyjnym
nawiązanie współpracy z opiekunem stażu / doradcą metodycznym rozmowa, zawarcie kontraktu wrzesień 2000 przejrzyste zasady współpracy, wzajemnej obserwacji zajęć
dokumentowanie realizacji planu rozwojowego gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, itp. na bieżąco dokumenty
organizowanie i współorganizowanie konkursów / zawodów uczniowskich wynikających z plany wychowawczego szkoły (Dzień Patrona, Dzień Dziecka, Dzień Ekologii, itp.) organizowanie i współorganizowanie konkursów / zawodów uczniowskich wynikających z plany wychowawczego szkoły (Dzień Patrona, Dzień Dziecka, Dzień Ekologii, itp.) organizowanie i współorganizowanie konkursów / zawodów uczniowskich wynikających z plany wychowawczego szkoły (Dzień Patrona, Dzień Dziecka, Dzień Ekologii, itp.) przeprowadzone zajęcia podczas Dnia Patrona, Dnia Dziecka, Dnia Ekologii itp.
wzbogacanie wystroju sali nr 45 praca metodą projektową (łączenie nauki języka niemieckiego z edukacją regionalną, prozdrowotną, ekologiczną, proeuropejską i wychowaniem patriotycznym i obywatelskim) i ekspozycja prac uczniów na bieżąco wystrój sali, projekty
czynne uczestnictwo w pracach zespołu przedmiotów humanistycznych, wychowawczych rozmowy,
analiza pracy
na bieżąco prowadzenie protokólarza zespołu przedmiotów humanistycznych
opracowywanie kroniki szkolnej gromadzenie materiałów, zdjęć na bieżąco kronika szkolna
współpraca z instytucjami wspierającymi oświatę działalność w Polskim Stowarzyszeniu Nauczycieli Języka Niemieckiego i współpraca ze Stowarzyszeniem Mniejszości Niemieckiej na bieżąco uczestnictwo w spotkaniach, przez nie organizowanych
przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji plany rozwojowego autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwojowego    
wykorzystywanie w pracy technologii komputerowej i informacyjnej opracowywane dokumenty na potrzeby własne i innych nauczycieli (biblioteka), udostępnianie materiałów zdobytych za pomocą Internetu innym nauczycielom na bieżąco dokumenty



Wyświetleń: 5111


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.