Katalog

Beata Stoczko
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Lis i kozioł w bajce Adama Mickiewicza. Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

- n +

Lis i kozioł w bajce Adama Mickiewicza

Scenariusz zajęć w klasie III
Prowadząca: Beata Stoczko - nauczyciel kształcenia zintegrowanego
w Szkole Podstawowej Nr 3 w Mońkach

Temat:.

Cele dnia aktywności:
Uczeń:
- zna cechy charakterystyczne bajki,
- wyszukuje morał bajki i umie go wyjaśnić,
- uważnie słucha bajki czytanej przez nauczyciela,
- potrafi ocenić postępowanie bohaterów,
- samodzielnie przekształca równoważniki zdań w zdania,
- potrafi wyrazić w działalności plastycznej cechy charakterystyczne wyglądu,
- umie współgrać w zespole,
- określa przymiotnikami cechy charakteru.

Metody: pogadanka, praca z tekstem, zajęcia praktyczne

Formy: jednolita zbiorowa

Środki dydaktyczne:
- podręcznik "Wesoła Szkoła" cz. 2
- krzyżówka
- plan wydarzeń
- tabela do uzupełnienia
- szkło o wymiarach A4 oraz farby do malowania na szkle
- chusteczka i szarfy dla każdego dziecka

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Sprawdzanie pracy domowej - opowiadanie czytanki pt: "Wiewiórka Maryni".
2. Rozwiązanie krzyżówki - praca indywidualna.



1.Kraina we Francji (Sabaudia)
2.Imię Mickiewicza (Adam)
3.Inaczej wykład (lekcja)
4.Ojczyzna Adama Mickiewicza (Polska)
5.Rzeka we Francji (Sekwana)

3. Sprawdzenie rozwiązania krzyżówki.
4. Odczytanie rozwiązania krzyżówki i przypomnienie wiadomości o bajce.
N- O jakim utworze możemy powiedzieć, że jest bajką?
U- Samorzutne wypowiedzi.
N- Bohaterami bajek są najczęściej zwierzęta, którym przypisuje się cechy ludzkie. Bajka zawiera na końcu lub na początku morał czyli pouczenie, jak należy właściwie postępować.
5. Zapowiedź tematu zajęć.
N- Dzisiaj poznamy bajkę, w której występuje lis i kozioł. Dowiecie się co się przydarzyło tym zwierzątkom. Autorem tej bajki jest Adam Mickiewicz. Bajka ta jest napisana wierszem.
6. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów występujących w bajce "Lis i kozieł".
7. Słuchanie recytacji utworu "Lis i kozieł" w wykonaniu nauczyciela.
8. Wypowiedzi dzieci na temat treści bajki.
N- Co robił lis w beczce?
Kto nagle zjawił się przy beczce?
Jak zachowywał się lis gdy zobaczył kozła?
Dlaczego kozieł wskoczył do beczki?
W jaki sposób zakończyła się przygoda?
9. Ocena zachowania się lisa i kozła.
N- Jak zachowywał się lis w trudnej sytuacji?
Jak zachowywał się kozioł w trudnej sytuacji?
10. Ustalenie cech charakteru lisa i kozła.
N- Jakie cechy charakteru miał lis?
U- chytry, podstępny, cwany, sprytny.
N- Jaki był kozieł?
U- łakomy, ciekawy, głupi, bezmyślny.
11. Wyszukiwanie w bajce morału i wyjaśnienie go.
12. Praca indywidualna.

Polecenie:
Uporządkuj podany plan wydarzeń. Zastąp punkty planu zdaniami i zapisz je w zeszycie.

Nadejście kozła.
Wyprawa po gęś.
Ucieczka z pułapki.
Wpadnięcie do studni.
Chytry pomysł lisa.
Skok kozła do studni.

13. Zabawa: Chodzi lisek koło drogi.
14. Uzupełnianie tabelki przymiotnikami - praca indywidualna.
Polecenie: Uzupełnij tabelkę oraz poniższe zdanie.
 
Lis (jaki?) Kozioł (jaki?)



..........................................................................


..........................................................................


...........................................................................


............................................................................


..........................................................................



.........................................................................


.........................................................................


..........................................................................


...........................................................................


...........................................................................

Wyrazy oznaczające cechy lisa i kozła to ...........................................................................


15. Praca domowa - karta pracy nr 84 "Wesoła Szkoła" oraz nauczyć się pięknie czytać bajkę pt: "Lis i kozieł".
16. Malowanie na szkle sylwety lisa lub kozła.
17. Zabawa ruchowa: Berek - lisek (dzieci- liski otrzymują szarfy, które są ogonami, zadaniem berka jest zdobycie jak największej ilości ogonów lisa).
18. Podsumowanie zajęć.

Opracowanie: Beata Stoczko

Wyświetleń: 9694


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.