Katalog

Agnieszka Gruca
Język polski, Scenariusze

Dwie wizje końca świata w poezji współczesnej

- n +

Dwie wizje końca świata w poezji współczesnej

Lekcja przeprowadzona w klasie pierwszej liceum, podsumowująca rozmowy o Sądzie Ostatecznym i kształcąca umiejętność odczytywania współczesnych nawiązań literatury do Biblii.

Motyw apokalipsy zyskał wiele literackich realizacji, jest jednym z najczęściej przywoływanych i wykorzystywanych w poezji toposów biblijnych. Utwory Z. Herberta i Cz. Miłosza łączy temat, czyli odsłonięcie przyszłych dziejów ludzkości, ale wizje apokalipsy obu poetów są skrajnie różne. Warto więc porównać relacje, zestawić obrazy i zachowania ludzi w dwóch poetyckich wizjach końca świata.

Cele: zna wiersze Z. Herberta, Cz. Miłosza, umie wyjaśnić związki poezji współczesnej z tradycją biblijną, potrafi porównać teksty poetyckie.

Plan lekcji:

1.Wprowadzenie: Czym dla Ciebie jest koniec świata?
(uczniowie podają skojarzenia, nauczyciel tworzy asocjogram na tablicy - ważne jest, aby odpowiedzi ułożyły się na dwu przeciwstawnych biegunach)



2. Odczytanie tekstów- wizje apokalipsy poetów współczesnych - Z. Herbert "U wrót doliny" i Cz. Miłosza "Piosenka o końcu świata"

3. Porównanie dwóch utworów: (proponuje zapis interpretacji tekstów ująć w tabeli,
a uczniom podać pytania i zostawić czas na refleksje, aby zwiększyć samodzielność interpretacji)

a) przedstaw obrazy dwóch końców świata:
 
U wrót doliny Piosenka o końcu świata
"po deszczu gwiazd
na łące popiołów"
"świst eksplozji"
"Krzyk matek od których odłączają dzieci"
"aniołowie stróże są bezwzględni"
"idą spuściwszy głowy (...) w zaciśniętych pięściach chowają strzępy listów wstążki i włosy"
- opis apokalipsy zgodny z biblijnym,
a potem, obserwujemy ciąg dalszy: aniołowie przeistaczają się w strażników, ludzie w transport więźniów, bolesne zerwanie z ziemskim życiem.
"Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji"
"Rybak naprawia błyszczącą sieć"
"Kobiety idą polem pod parasolkami"
"Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstą odmyka"
- trwa zwykły dzień, wypełniony słońcem i pokojem, nikt nie zauważa końca świata, który nadejdzie bez żadnych znaków, głosów, uprzedzeń.
 

b) podaj uczucia, nastrój towarzyszący końcu świata:
Groza, lęk, cierpienie, ból, rozstanie, groza, przerażenie, krzyk, płacz, tęsknota, Spokój, harmonia, szczęście, ład,
c) jak pokazany jest człowiek?
 
"Fotografie
które jak sądzą naiwnie
nie zostaną im odebrane"
- Podmiotowość, upokorzenie człowieka.
"W dzień końca świata
kobiety idą polami pod parasolkami"
- Człowiekowi, który żyje zgodnie z prawami etyki, będzie obojętne, kiedy nastąpi apokalipsa.
d) Czym jest koniec świata dla poetów?
Zagładą, końcem, rozstaniem, apokalipsą Uspokojeniem, ładem w świecie, wyrazem ufności w porządek świata, brakiem zmian
e) Dlaczego poeci zaprezentowali takie wizje końca świata?
Odczytanie fragmentów Apokalipsy św. Jana jako podsumowanie wypowiedz uczniów:
"A siedmiu aniołów  " I ujrzałem niebo nowe
mających siedem trąb,  i ziemię nową, bo pierwsze
przygotowało się, aby zatrąbić  niebo i pierwsza ziemia
Pierwszy zatrąbił  przeminęły i morza już nie ma
A powstał grad i ogień - pomieszany z krwią  I Miasto Święte - Jeruzalem Nowe "
I spadły na ziemię"  

Wnioski:

Wiersz Z. Herberta jest buntem przeciw niewiedzy człowieka o jego losie, to wizja przerażająca i upokarzająca człowieka. Wiersz Cz. Miłosza jest uspokojeniem i przestrogą, że dzień Sądu Ostatecznego może nadejść niespodziewanie.

Wizja Herberta budzi w nas przerażenie - odebraniem życia, najbliższych, radości i smutków. Apokalipsa wykreowana przez Miłosza sprawia, że czujemy się pewniej i bezpieczniej.
Ale wybór nie należy do nas..

Opracowanie: Agnieszka Gruca

Wyświetleń: 11742


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.