Katalog

Jolanta Wojtasiak
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Zabawy z butelkami" - scenariusz zajęcia

- n +

Scenariusz zajęcia "Zabawy z butelkami"

Miejsce: sala oddziału dzieci 6- letnich w Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Kruszwicy.

Cel ogólny:
- kształcenie inwencji twórczej dzieci

Cele operacyjne: (dziecko...)
- zna możliwości dźwiękowe butelek,
- potrafi wykorzystać butelkę jako instrument muzyczny,
- potrafi współdziałać z partnerem,
- rozbudzi w sobie chęć tworzenia muzyki, oryginalność i fantazję.

Metoda:
- C. Orffa

Forma pracy:
- ruch przy muzyce
Środki dydaktyczne: butelki plastikowe, kaseta magnetofonowa z muzyką, duży kosz.

Przebieg zajęcia:

1. Butelka jako przedmiot, np.:
- miecz, wałek do ciasta, przyrząd do masażu, bramka w slalomie, pędzel, kredki itp.
- układanie różnych wzorów na podłodze - koło, litera, gwiazda.
- "przyklejanie" butelki do różnych przedmiotów, np.: szafki, drzwi, krzesła itp.
2. Butelka jako źródło dźwięku.
- stukanie, pocieranie, wałkowanie itp.- próby.
- echo butelkowe
* 1 osoba pokazuje sposób grania, wszyscy powtarzają,
* 2 osoba pokazuje sposób grania, wszyscy powtarzają,
* 3 osoba pokazuje sposób grania, wszyscy powtarzają.
3. Zabawa przestrzenna- odstaw butelkę- wszyscy idą gęsiego za prowadzącym. Na sygnał dźwiękowy ostatni w rzędzie odstawia butelkę na podłogę. Zabawa się kończy, gdy wszyscy postawią butelki.
4. Zabawa - złap butelkę- na przerwę w muzyce trzeba chwycić butelkę, dla kogo zabraknie- odchodzi.
5. Improwizacja- taniec z butelką. Zabawa- lustro-1 osoba prowadzi ruch, reszta powtarza jak w lustrze. Następnie to samo w parach.
6. Dzieci zamykają oczy. Nauczycielka gra różne rytmy, za pomocą butelek. Wydobywa z nich różne brzmienie. Dzieci powtarzają sposób gry, np. o podłogę, o denka, o rękę, pogniata, pociera itp.
7. Co jest w butelce? Rozpoznawanie materiałów znajdujących się wewnątrz butelki: np. ryż, groch, fasola, piasek itp.
Rytmy- odtworzenie rytmu na właściwych butelkach. Które butelki zagrały? Zagraj tak samo.
Pół grupy ma w butelce fasolę, druga połowa ma ryż. Jedna butelka zawiera pieniądze. Grają wszyscy jednocześnie. Jedna osoba ma zawiązane oczy, chodzi wewnątrz koła i stara się znaleźć butelkę z pieniędzmi.
8. Marsz po kole w rytm melodii. W środku koła kosz. Wrzucanie butelek do kosza na każdą akcentowaną nutę.

Opracowanie: Jolanta Wojtasiak

Wyświetleń: 5836


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.