Katalog Elżbieta Jankowska Sztuka, Scenariusze My i wy, czyli obraz konfliktów rodzinnych w dramacie epok dawnych i życiu współczesnymMy i wy, czyli obraz konfliktów rodzinnych w dramacie epok dawnych i życiu współczesnymScenariusz lekcji wiedzy o kulturzeEdukacja teatralna Analiza funkcjonowania motywu konfliktu pokoleń w dramacie z punktu widzenia współczesnego odbiorcy. Lekcja w klasie trzeciej liceum ogólnokształcącego poświęcona analizie funkcjonowania motywu konfliktu pokoleń w dramacie z punktu widzenia współczesnego odbiorcy. Niełatwo przeprowadzić zajęcia na taki temat w atrakcyjny sposób. Postanowiłam oddać sprawę w ręce młodzieży. Na lekcji wiedzy o kulturze przedyskutowaliśmy temat: My i wy, czyli obraz konfliktów rodzinnych w dramacie epok dawnych i życiu współczesnym. Lekcję tę poprzedziły przygotowania: 1.Przedstawienie tematu i sposobu jego realizacji. 2.Wyłonienie w klasie trzech grup (3-4 osobowych) prezentujących dialogi z trzech wybranych dramatów. 3.Omówienie sposobu opracowania i prezentacji zebranych materiałów przez grupy z uwzględnieniem czasu trwania prezentacji. 4.Ustalenie kryteriów oceniania. Cel ogólny lekcji: wykazanie ponadczasowości i uniwersalizmu motywu zawartego w temacie. Cele operacyjne Uczeń powinien: - znać treść zaproponowanych dramatów, - wymienić główne problemy dramatów, - umieć określić istotę konfliktu pokoleniowego: rodzice-dzieci, - dostrzegać powiązania między konfliktem w dramacie a konfliktem w ich własnym życiu - wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie z różnych dziedzin, - umieć współpracować w grupie. Metody pracy: - prezentacja fragmentów wybranych dramatów - analiza fragmentów dramatów - dyskusja Forma pracy: - praca w grupach Materiały dydaktyczne: - Sofokles "Antygona" - Molier "Świętoszek" - G. Zapolska "Moralność pani Dulskiej" Czas trwania lekcji:1 godzina lekcyjna. Przebieg lekcji: 1.Wyjaśnienie uczniom sposobu realizacji zajęć i poszczególnych zadań. Zadanie I -uważne wysłuchanie dialogów z trzech różnych dramatów, rozpoznanie tytułów i autorów dzieł oraz bohaterów występujących w prezentowanych fragmentach. Trzy grupy uczniów prezentują dialogi: Grupa I: Sofokles "Antygona" Epejsodion III Rozmowa Kreona z Hajmonem, w której syn ostrzega ojca przed skutkami lekceważenia opinii ludu tebańskiego w sprawie konfliktu władcy z Antygoną.Kreon oburzony zuchwałością syna odrzuca jego sugestie, nazywa "młokosem" i grozi karą. Grupa II: Molier "Świętoszek" Akt III, Scena 6 Rozmowa Orgona z Damisem, w której syn stara się uświadomić ojcu, że Tartuffe jest wyrachowanym obłudnikiem, ale pan domu daje wiarę słowom swojego ulubieńca, oburza się na syna i wyrzuca go z domu pozbawiając majątku. Grupa III: Gabriela Zapolska "Moralność pani Dulskiej" Akt I,Scena 5 Rozmowa Anieli Dulskiej z synem, w której matka zarzuca Zbyszkowi "złe prowadzenie się", a on w cyniczny sposób demaskuje jej obłudę moralną Fragment aktu II sceny 15-Zbyszek oburzony kołtuństwem matki postanawia z przekory ożenić się ze służącą Hanką. Zadanie II - (po rozpoznaniu dramatów i zapisie ich tytułów na tablicy) odnalezienie motywu łączącego prezentowane fragmenty sztuki: konflikt pokoleniowy. 2.Podanie tematu lekcji i wyjaśnienie celu lekcji oraz kolejnych zadań. Zadanie III - ustalenie przyczyn źródeł konfliktu w każdym z zaprezentowanych fragmentów (zapis na tablicy przy poszczególnych tytułach utworów). np. Dialog I - konflikt racji, dominująca apodyktyczna postawa rodzica przekonanego o swojej nieomylności i odrzucającego rady syna. Dialog II - brak zaufania do własnego dziecka, przedmiotowe traktowanie go, preferowanie opinii ludzi obcych w podejmowaniu ważnych decyzji. Dialog III - działanie na przekór rodzicom jako forma buntu młodego człowieka wobec stylu życia panującego w rodzinie. 3.Uczniowie na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji starają się odnaleźć te same źródła konfliktów w swoich stosunkach: rodzice-dzieci. Trzy grupy uczniów (3-4 osobowe) opracowują scenariusze krótkich scenek rodzajowych ilustrujących współczesną wersję prezentowanych wcześniej dialogów (wybór scen na zasadzie losowania). Po obejrzeniu (wysłuchaniu) wszyscy uczniowie w skali punktowej oceniają zgodność "lustrzanego odbicia" motywu zaczerpniętego z dramatu epok dawnych z jego współczesną wersją zaprezentowaną przez kolegów. 4.Podsumowanie zajęć: - uczniowie formułują wniosek o ponadczasowości i uniwersalizmie motywu udowadniając to możliwością odnalezienia jego odbicia także we współczesnej rzeczywistości, - wskazują przyczyny żywotności tego motywu, - potrafią wskazać różnice w sposobie prezentacji tego samego motywu w różnych gatunkach dramatycznych(tragedia, komedia), - potrafią odnaleźć związek analizowanego problemu z antyczną arystotelesowską zasadą "mimesis" ("sztuka odzwierciedleniem rzeczywistości") 5.Praca domowa Samodzielne wskazanie motywu konfliktu politycznego w trzech wybranych dramatach z różnych epok (np. "Odprawa posłów greckich", "Nie-Boska komedia", "Szewcy"), określenie istoty konfliktu w każdym z nich i podanie jednego przykładu "lustrzanego odbicia" któregoś z wymienionych rodzajów konfliktu we współczesnej rzeczywistości. Literatura pomocnicza dla nauczyciela: [1] Krystyna Rau, Ewa Ziętkiewicz: Jak aktywizować uczniów.Of. Wyd. G&P, Poznań,2000. [2] Allardyce Nicoll:Dzieje teatru. PIW. Warszawa 1977.
Opracowanie: Elżbieta Jankowska Wyświetleń: 3758
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |