AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Łagowska
Różne, Scenariusze

Wolontariusz - bohater naszych czasów

- n +

Wolontariusz - bohater naszych czasów

Scenariusz zajęć z edukacji humanitarnej dla klasy drugiej

Lekcja dotyczy takich pojęć jak wolontariusz, praca społeczna, organizacje pozarządowe opierające swoją działalność na pracy wolontariuszy. Powinna uświadomić młodzieży, że wolontariat pozwala wykorzystać swoje doświadczenie i umiejętności. Każdy człowiek, niezależnie od wieku, zamożności lub innych względów, może i powinien pomagać potrzebującym, a także działać na rzecz swojego najbliższego otoczenia. Jednocześnie rozmowa o pracy wolontariusza pobudza do zastanowienia jakie pożytki niesie praca w organizacji pozarządowej.

Główne zagadnienia zajęć:
- co to jest wolontariat i kim jest wolontariusz
- zwiekszenie wśród uczniów chęci do działania
- organizacje pozarządowe opierające swoją działalność na wolontariuszach

Cele zajęć:
Po zakończeniu zajęć uczeń powinien:
- wiedzieć kim jest wolontariusza
- zrozumieć czym jest wolontariat
- poznać możliwości działania wolontariuszy
- poznać organizacje pozarządowe, w których może zostać wolontariuszem

Metody pracy
- dyskusja
- praca w małych grupach
- burza mózgów
- test

Na kilka dni przed planowaną lekcją, zapowiedziałam zajęcia o wolontariacie i poprosiłam, aby zastanowili się, jakie mają hobby, czym się interesują, co najbardziej lubią robić i czy to hobby może im pomóc w byciu wolontariuszem.

Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
2. Tworzenie definicji słowa wolontariat.
a. uczniowie w małych grupach wypracowują definicję słowa wolontariat i zapisują ją na kartkach.
b. przedstawiciele grup przedstawiają definicję słowa "wolontariat" na forum klasy
c. uczniowie na podstawie tego, co zrobili w grupach próbują stworzyć wspólną klasową definicję słowa "wolontariat"
3. Burza mózgów
a. zapoznanie uczniów z zasadami burzy mózgów
b. wszyscy zastanawiają się nad problemem: Kim jest wolontariusz?
c. zapisanie pomysłów na tablicy
4. Zastanowienie jak ich własne hobby może pomóc w byciu wolontariuszem.
5. Test określający osobowość przyszłych wolontariuszy.
a. czy powinien wybrać wolontariat aktywny
b. działanie w pojedynkę
c. zajęcia wymagające dużego zaangażowania
d. czy pracę w grupie
6. Refleksja nad tym, ile czasu, można poświęcić na wolontariat.
7. Wspólne przedstawienie różnych możliwości pomocy potrzebującym i sposoby dotarcia do nich poprzez organizacje pozarządowe.
8. Rozdają uczniom karty etyczne wolontariusza, z poleceniem, aby je przeczytali i spróbowali coś do tej karty dopisać.
9. Na koniec pytania do uczniów: Co mogą dać od siebie będąc wolontariuszem?
Co mogą dostać będąc wolontariuszem?
Uświadamiam uczniom, że rzeczy, które dają i dostają będąc wolontariuszami mogą być materialne (np. chleb) i niematerialne (np. satysfakcja z pracy).
10. Konkluzje zapisujemy na tablicy.

Bibliografia:
1. Nowy słownik poprawnej polszczyzny - PWN, Warszawa, 1999
2. Słownik wyrazów obcych - PWN, Warszawa, 1999
3. Leleniewska Maria: Wolontariat. "Filipinka" 2003 nr 8, s.60, 62
4. "Pomagamy" pismo PAH. 2000 nr 6
5. Żepielska Joanna - Humanitaryzm - Fundacja PAH, 2001

Opracowanie: Aleksandra Łagowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2904


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.